کد خبر 101743
۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
خودرو‌هایی با شتاب بیشتر از هواپیمای جت

پرشین خودرو: هواپیما‌هایی را شاهد هستیم که با سرعتی بیشتر از سرعت صوت پهنه بی‌کران آسمان را می‌شکافند. در این بین بزرگان صنعت خودروسازی دست روی دست نگذاشته‌اند و خودور‌های بسیار پرسرعتی معرفی کرده‌اند که ممکن است به لحاظ سرعت یارای مقابله با هواپیما‌های جت را نداشته باشند، اما شتاب این خودرو‌ها بیشتر از هواپیما‌های جت است.

به گزارش پرشین خودرو، فرقی نمی‌کند انسان روی زمین باشد یا در حال پرواز در هوا، در هر دو حالت انسان‌ها همیشه به دنبال بیشترین سرعت بوده‌اند. همان‌گونه که حتماً می‌دانید و علم فیزیک نیز به خوبی این امر را ثابت می‌کند وسایل ساخت دست بشر در هوا سرعت بیشتری نسبت به روی زمین دارند.

 

به همین منظور هواپیماهایی را شاهد هستیم که با سرعتی بیشتر از سرعت صوت پهنه بی‌کران آسمان را می‌شکافند. در این بین بزرگان صنعت خودروسازی دست روی دست نگذاشته‌اند و خودورهای بسیار پرسرعتی معرفی کرده‌اند که ممکن است به لحاظ سرعت یارای مقابله با هواپیماهای جت را نداشته باشند اما شتاب این خودروها بیشتر از هواپیماهای جت است.

با این حساب در ادامه قصد داریم نگاهی به خودروهای سریع و پرشتابی داشته باشیم که از هواپیماهای جت هم شتاب بیشتری دارند.

۲۰. خودروی 9FF GT9-R

 

خودرو

 

در خصوص ویژگی‌های این خودرو همین نکته کفایت می‌کند که بر اساس پورشه ۹۱۱ ساخته شده است. در این خودرو شاهد حضور پیشرانه ۴ لیتری و بسیار قدرتمند هستیم که حدود ۱۱۲۰ اسب‌بخار نیرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

پیشرانه خودروی 9FF GT9-R برخلاف پورشه ۹۱۱ در مرکز آن تعبیه شده تا وزن خودور تعامل مناسبی داشته باشد و شتاب‌ بیشتری بگیرد. این خودرو به راحتی به سرعتی معادل ۴۱۳ کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند و در عرض ۳.۸ ثانیه شتابی برابر با ‍۱۶۰ کیلومتر دارد.

تمامی این موارد دست به دست هم داده‌اند تا خودروی 9FF GT9-R به لحاظ شتاب حتی از سریع‌ترین جت‌های تیزپرواز نیز شتاب بیشتری داشته باشد.


۱۹. خودروی SSC ULTIMATE AERO

خودرو

 

این خودرو عملاً یک راکت زمینی به‌حساب می‌آید و با ۴۱۳ کیلومتر در ساعت یکی از سریع‌ترین خودورهای جهان است. در این خودرو شاهد یک پیشرانه ۶.۴ لیتری دوقلو از نوع V8 هستیم، به لطف این پیشرانه خودروی SSC ULTIMATE AERO حدود ۱۵ درصد به قدرت بیشتری دست پیدا می‌کند و ۱۲۸۷ اسب‌بخار نیرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

کارشناسان خودروسازی این خودرو را شاهکار طراحی خودرو می‌شناسند و طراحی آیرودینامیک خودروی SSC ULTIMATE AERO به راننده اجازه می‌دهد تا سریع‌تر از هر هواپیمای شکاری شتاب بگیرد.


۱۸. خودروی KOENIGSEGG AGERA R

 

خودرو

 

با خودروی سریعی طرف هستیم که ۴۱۸ کلیومتر سرعت دارد و معرفی آن در سال ۲۰۱۱ نوید رقیبی تازه برای خودروهای بوگاتی و هنسی را داد. خودروی KOENIGSEGG AGERA R در عرض یک چشم به هم زدن از نظرها دور می‌شود و هیچ هواپیمایی نمی‌تواند به چنین شتابی دست پیدا کند.

در این خودرو با یک پیشرانه ۵ لیتری از نوع V8 طرف هستیم که ۱۰۹۹ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. رعایت اصول آیرودینامیک و مهندسی پیشرفته در این خودرو باعث شده تا در عرض ۱۴.۵۳ ثانیه به شتابی معادل ۳۰۰ کیلومتر برسد و حتی سریع‌ترین راکت‌ها را پشت سر بگذارد.


۱۷. خودروی بوگاتی ویرون سوپر اسپرت

 

انصافاً نمی‌شود جایی صحبت از پرشتاب‌ترین خودروهای دنیا به میان آورد و نامی از بوگاتی ذکر نکرد. در خوردوی بوگاتی ویرون سوپر اسپرت با یک پیشرانه بزرگ ۸ لیتری از نوع W16 طرف هستیم که ۱۲۰۰ اسب‌بخار نیرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

جالب است بدانید بوگاتی ویرون سوپر اسپرت تا سال ۲۰۱۰ به‌عنوان سریع‌ترین خودروی دنیا شناخته می‌شد تا اینکه در این سال خودروی SSC Ultimate Aero این لقب را از آن خود کرد. این خودروی سریع بوگاتی توسط ذهن خلاق مهندسان فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۰ ساخته شده است و از آن زمان تاکنون شاهد تغییر طراحی و عرضه مدل‌های جدیدتر بوگاتی ویرون هستیم.

بوگاتی ویرون سوپر اسپرت سرعتی برابر با ۴۳۱ کیلومتر در ساعت دارد و گفته می‌شود به اندازه‌ای سریع حرکت می‌کند که امکان دارد از کنار شما عبور کند و متوجه آن نشوید!


۱۶. هنسی ونوم جی‌تی

 

خودرو

 

این خودرو سریع‌تری خودروی دنیا است که در بیشتر کشورها به آن مجوز رانندگی در خیابان‌های شهری داده شده است. هنسی ونوم جی‌تی سرعتی معادل ۴۳۴ کیلومتر در ساعت دارد و یک پیشرانه ۷ لیتری از نوع V8 در قلب این خودرو می‌تپد تا ۱۲۴۴ اسب‌بخار نیرو را در اختیار راننده قرار دهد.

این خودرو نه تنها یکی از پرشتاب‌ترین خودروهای دنیاست بلکه یکی از نایاب‌ترین آن‌ها نیز به‌حساب می‌آید و تنها چند دستگاه از این خودرو تولید شده است. شتاب این خودرو به راحتی هر هواپیمایی را پشت سر می‌گذارد و از آنجایی که این خودروی سریع مجوز رانندگی در خیابان‌ها را دریافت کرده بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها رقیبی برای هنسی ونوم جی‌تی پیدا شود.


۱۵. خودروی Blue BIRD

 

سازندگان این خودرو از ساخت آن این هدف را داشته‌اند که تمامی رکوردهای سرعت را در میان خودروها پشت‌سر بگذارد و به همین منظور سرعتی بیشتر از ۴۸۲ کیلومتر در ساعت دارد. بدون شک با نگاهی به خودروی Blue BIRD متوجه طراحی قدیمی آن خواهید شد، این امر بی‌دلیل نیست چرا که این خودرو محصول سال ۱۹۳۵ میلادی است!

در این خودرو یک پیشرانه ۳۶.۷ لیتری تعبیه شده بود و ۲۳۰۰ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد، چنین پیشرانه‌ای حتی برای خودروهای امروزی نیز بزرگ و پرحجم‌ به‌نظر می‌رسد. خودروی Blue BIRD اولین خودرویی بود که توانست رکورد سرعت بیشتر از ۴۸۲ کیلومتر در ساعت را بشکند.


۱۴. خودروی BUCKEYE BULLET 2.5

 

خودرو

 

این خودرو در کنار اینکه سرعتش همانند یک راکت سریع و پرشتاب است ظاهری شبیه به راکت نیز دارد و با هدف شناخته‌ شدن به عنوان سریع‌ترین خودروی الکتریکی دنیا ساخته شده است. در این خودرو شاهد حضور سیستم‌های پیشرفته‌ای با نام A123 هستیم و توانسته به لطف این سیستم‌ها در سال ۲۰۱۰ به سرعتی حدود ۴۹۴ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

جالب است بدانید خودروی BUCKEYE BULLET 2.5 محصول دست سلاطین خودروسازی نیست و چند دانشجوی دانشگاه اوهایو این خودرو را ساخته‌اند. گفته می‌شود که سازندگان این خودرو در حال بهینه‌‌سازی‌هایی هستند تا به سرعت ۶۴۳ کیلومتر در ساعت برسد. با این حساب کاملاً مشخص است هیچ هواپیمایی به گرد شتاب این خودروی الکتریکی نخواهد رسید.


۱۳. خودروی JACK BECKMAN’S FUNNY CAR DRAGSTER

 

این خودرو متعلق به راننده افسانه‌ای، جک بکمن است و توانسته به سرعتی معادل ۵۴۱ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. دستیابی به چنین سرعتی لقب جک سریع را برای راننده آن به ارمغان آورده است.

این رکورد در سال ۲۰۰۶ توسط جک بکمن در کالیفرنیا ثبت شد و این راننده ماجراجو با جسارت خود توانست مدت‌ها این رکورد را حفظ کند.


۱۲. خودروی JCB DIESELMAX

 

خودرو

 

انصافاً باید گفت در نگاه اول به این خودرو نمی‌توان تشخیص داد که با موشک طرف هستیم یا یک خودرو!

این خودرو یکی از سریع‌ترین خودروهای بنزینی دنیا به‌حساب می‌آید و در سال ۲۰۰۶ توانست رکورد ۵۶۳ کیلومتر سرعت را از آن خود کند. جالب است بدانید در زمانی که قرار بود شتاب این خودرو آزمایش شود هیچ راننده‌ای حاضر نشد پشت فرمان آن قرار بگیرد و فردی با نام اندی گرین که خلبان نیروی هوایی انگلیس بود فرمان خودروی JCB DIESELMAX را در اختیار گرفت.


۱۱. خودروی تاندربولت

 

وقتی صحبت‌ از پرشتاب‌ترین خودروهای دنیا به میان می‌آید ناخودآگاه به فکر خودروهای تازه و مدرن با طراحی‌های پیشرفته می‌افتیم اما صنعت خودروسازی خودروهای سریع و پرشتابی را در چندین دهه پیش معرفی کرده که همچنان آوازه آن‌ها باقی است.

ساخت خودروی تاندربولت به حدود یک قرن قبل باز می‌گردد و دقیقاً در سال ۱۹۳۷ میلادی توانست رکورد سرعت ۵۷۵ کیلومتر را از خود به جا بگذارد. در این خودرو چند پیشرانه V12 ساخت دست رولزرویس تعبیه شده بود. این پیشرانه‌ها را در خودروی Blue Bird که در بالا هم به آن اشاره شد شاهد بودیم.

شوربختانه باید گفت عمر خودروی تاندربولت به دنیا نبود و در حادثه آتش‌سوزی از بین رفت اما پیشرانه این خودرو در موزه علوم لندن نگهداری می‌شود و این پیشرانه هنوز هم می‌تواند پرشتاب‌ترین هواپیماهای امروزی را مغلوب خود کند.


۱۰. RAILTON MOBIL SPECIAL

 

با نگاهی به تاریخ صنعت خودروسازی متوجه خواهید شد دهه ۱۹۳۰، دهه رقابت بر سر سرعت و شتاب خودروها بوده است و خودروی RAILTON MOBIL SPECIAL به عنوان رقیبی سرسخت برای خودروی تاندربولت به‌حساب می‌آمد.

این خودرو توانست به سرعتی معادل با ۶۳۴ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و مرز سرعت ۶۴۳ کیلومتر را بشکند. مهندسین آن زمان برای رسیدن به چنین سرعتی از پیشرانه‌هایی که در هواپیما استفاده می‌شده است کمک گرفتند. با این حساب عملاً می‌توان این خودرو را محصولی دوگانه قلمداد کرد که ماحصل دانش هوایی و خودروسازی بوده است.


۹. خودروی GOLDENROD

 

خودرو

 

این خودرو به لحاظ ظاهری به صورت یک راکت بر روی چهار چرخ طراحی شده و به سختی می‌توان نام خودرو را بر روی این محصول گذاشت. خودروی GOLDENROD به سرعتی معادل ۶۵۸ کیلومتر دست پیدا کرد و توانست در سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۱ رکورد پرشتاب‌ترین خودروی دنیا را از آن خود کند.

مهندسین شرکت نظامی لاک‌هید در ساخت این خودرو دست داشتند و چهار پیشرانه فول انژکتور ساخت کرایسلر را در این خودرو شاهد بودیم. خودروی GOLDENROD این روزها در موزه است، اما به قول قدیمی‌ها هنوز هم دود از کنده بلند می‌شود و به راحتی می‌تواند هواپیماهای مدرن امروزی را به لحاظ شتاب پشت‌سر بگذارد.


۸. خودروی WINGFOOT EXPRESS

 

این خودرو در همان بازه زمانی ساخته شد که خودروی GOLDENROD را شاهد بودیم و توانست رکورد سرعت ۶۶۴ کیلومتر را از خود برجای بگذارد. کاملاً مشخص است رسیدن به چنین سرعتی با پیشرانه‌های قدیمی آن زمان میسر نبوده است و در خودروی WINGFOOT EXPRESS از موتور جت کمک گرفته شده بود.

پیشرانه این خودرو برای منحصرا برای نیروی دریایی آمریکا ساخته شده بود و سریع‌ترین هواپیماهای آن زمان حتی خواب رسیدن به شتاب خودروی WINGFOOT EXPRESS را نمی‌دیدند.


۷. خودروی BURKLAND 411 STREAMLINER

 

درست در زمانی که کارشناسان خودرو بعید می‌دانستند به این زودی‌ها خودروی بتواند رکورد جدیدی در سرعت ثبت کنند خودروی BURKLAND 411 STREAMLINER از راه رسید. در سال ۲۰۰۸ این خودرو توانست تمامی رکوردهای سرعت را از آن خود کند و مسیر دریاچه نمک یوتا را با سرعتی معادل ۶۶۷ کیلومتر پشت‌سر گذاشت.

جالب است بدانید سازندگان این خودرو برای رسیدن به چنین سرعتی تلاش زیادی کردند چرا که خودروی BURKLAND 411 STREAMLINER در آزمایش‌های اولیه حدود ۷ سال قبل از اینکه رکورد شکنی کند تصادف سختی داشت و چندین سال طول کشید تا دوباره این خودرو را در میدان آزمایش شاهد باشیم.


۶. خودروی GREEN MONSTER

 

در دهه ۱۹۶۰ هر زمان که صحبت از خودروهای سریع و پرشتاب به میان می‌آمد نامی از خودروی GREEN MONSTER مطرح می‌شد. این خودرو سرعت خود را مدیون موتور توربور جت اف ۱۰۴ بود و به لطف این موتور رکورد‌های سرعت را یکی پس از دیگری پشت‌سر می‌گذاشت.

خودروی GREEN MONSTER اولین بار در سال ۱۹۵۰ معرفی شد و پس از بهینه‌‌سازی‌های مختلف حدود ‍۱۰ سال بعد توانست رکوردهای مختلف سرعت را از آن خود کند و حتی امروز نیز این خودرو شتاب بیشتری نسبت به هواپیماهای شکاری دارد.


۵. خودروی VESCO TURBINATOR

 

این خودرو در دریاچه نمک یوتا توانست به سرعت ۷۵۷ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند اما تیم سازنده آن مدعی شد به چنین سرعتی رضایت ندارند و می‌خواهند به سرعتی بیشتر از ۸۰۴ کیلومتر در ساعت برسند. متأسفانه عمر مدیر این تیم به دنیا نبود و بهینه‌سازی‌های خودروی VESCO TURBINATOR پس از فوت مدیر این تیم به تأخیر افتاد.

اخیراً خبرهایی از عزم دوباره تیم سازنده VESCO TURBINATOR برای رسیدن به سرعت ۸۰۴ کیلومتر به گوش می‌رسد و با این حساب چه بسا در آینده‌ای نزدیک شاهد رکورد جدیدی باشیم.


۴. خودروی SPIRIT OF AMERICA

 

خودرو

 

گاهی اوقات شاهد ثبت رکوردهایی در دنیای سرعت هستیم که حتی تصور این رکوردها در ذهن محال به نظر می‌رسد. یکی از این رکوردها مربوط به خودروی SPIRIT OF AMERICA که به سرعتی معادل ۹۶۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کرده است.

این خودرو برای رسیدن به چنین سرعتی از موتور جت هواپیمای جنگنده اف ۱۰۴ کمک گرفت و راننده خودروی SPIRIT OF AMERICA که فردی با نام کریگ بریدلاو بود توانست اسم خود را در صنعت خودروسازی برای همیشه جاودان کند.

گفته می‌شود این خودرو قبل از اینکه بتواند رکورد سرعت از خود بر جای بگذارد در حین آزمایش از جاده خارج شده و به داخل دریاچه‌ای افتاده است. با این حساب انصافاً باید گفت راننده SPIRIT OF AMERICA دل و جرأت زیادی داشته که توانسته فرمان این خودروی سریع را در دست بگیرد.


۳. خودروی BLUE FLAME

 

خودرو

 

به هر اندازه که به پایان فهرست پرشتاب‌ترین خودروهای دنیا نزدیک می‌شویم به همان اندازه با خودروهای پرشتاب‌تری روبرو می‌شویم که رکوردهای عجیب و غریبی از خود به جای گذاشته‌اند.

خودروی BLUE FLAME از یک پیشرانه موشکی بهره گرفته است و به لطف این پیشرانه سرعتی برابر با ۱۰۱۴ کیلومتر را در کارنامه خود دارد. این خودرو که به نظر می‌رسد شتاب هیچ موشکی یارای رقابت با آن را نداشته باشد در حال حاضر بازنشسته شده است و در موزه‌ای در آلمان نگهداری می‌شود.


۲. خودروی THRUST2

 

خودرو

 

این خودرو سرعتی برابر با ۱۰۴۷ کیلومتر در ساعت دارد و به لحاظ زیبایی‌شناختی طراحی آن از روی خودروی بت‌موبایل که در فیلم‌های بتمن شاهد آن هستیم انجام شده است. آزمایش سرعت خودروی THRUST2 در صحرای بلک‌ راک در ایالت نوادا در سال ۱۹۸۳ انجام شد و به مدت ۱۴ سال توانست رکورد سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین خودروی دنیا را از آن خود کند.

در خودروی THRUST2 شاهد حضور پیشرانه جت هستیم که شرکت رولزرویس ساخته است. این پیشرانه به راحتی هواپیماهای تراز اول دنیا را به لحاظ شتاب پشت‌سر می‌گذارد و خودروی THRUST2 این روزها در موزه حمل‌ و نقل انگلستان در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.


۱. خودروی THRUST SSC

 

در این قسمت به خودرویی رسیدیم که در روی زمین هیچ رقیبی ندارد و با سرعت ۱۲۴۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند حتی دیوار صوتی را بشکند. جالب است بدانید رکورد سرعت خودروی THRUST SSC در سال ۱۹۹۷ ثبت شده است و با توجه به اینکه ۲۰ سال از این رکورد می‌گذرد اما باز هم بعید به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک رکورد سرعت این خودرو شکسته شود.

در ساخت خودروی THRUST SSC از دانش هوایی کمک گرفته شده است و پیشرانه جنگنده‌های تیزپرواز را در این خودرو شاهد هستیم. این پیشرانه میزان ۱۱۰ هزار اسب‌بخار تولید می‌کند و ۱۸ لیتر سوخت به ازای هر ثانیه مصرف دارد. کاملاً مشخص است پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی باید خواب رسیدن به شتاب خودروی THRUST SSC را ببینند.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم به سرعت علاقه دارید و خودروهای پرشتابی را می‌شناسید، در قسمت نظرات نام این خودروها و مشخصات آن‌ها را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

کد خبر 101743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha