ارتقا استاندارهای جهانی ادامه صادرات خودرو ایران را دشوار کرد

پرشین خودرو: به دلیل ارتقای سطح استانداردهای خودرویی در جهان، خودروهای ایرانی بازارهایی صادراتی خود را از دست داده اند و در حال حاضر در صادرات خودرو تنها چند کشور در منطقه، پذیرای خودروهای ایرانی هستند.

سعید مدنی مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: در صنعت خودرو، بازارهای مختلف تعاریف خاصی برای کشورهای دیگر دارند مثلا هر بازاری برای کشور یا کشورهای خاص تعریف می شود و این طور نیست که همه بتوانند در آن بازار صادرات انجام دهند البته شرکت ها و برندهای بزرگ دنیا از این شاخص مستثنی هستند.

وی ادامه داد: برندی همانند بنز به دلیل اینکه در اجرای استانداردهای جهانی بسیار قوی عمل کرده است می تواند به هر جای دنیا که خواست، صادرات داشته باشد اما برای خودروسازان ایرانی، چنین چیزی امکان ندارد و برای ما بازارهای محدودی تعریف شده است.

مدنی تاکید کرد: شش سال پیش زمانی که پراید جزو خودروهای صادراتی ما بود، فقط به 10 تا 20 کشور دنیا می توانستیم صادرات انجام دهیم البته با استانداردهای همان زمان اما به تدریج با افزایش سطح استانداردهای جهانی، محدوده صادراتی ما بسیار کوچک تر شد.


شرکای خارجی مخالف صادرات خودروساز ایرانی


مشاور عالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به مشکل برندینگ و لگوی غیر بومی استفاده شده در خودروسازی های ایران گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما برای صادرات به سایر بازارها، استفاده از لگوی شرکت های خارجی برای تولید در ایران است مثلا پژو، سیتروئن یا هر خودرویی که ما تولید می کنیم وقتی لگوی شرکت مادر را دارد امکان صادرات برای ما بسیار ضعیف می شود چون خود شرکت مادر تمایلی به این مهم ندارد.

 



وی افزود: البته در بین خودروهای تولیدی در ایران شرایط پراید کاملا فرق می کند و این خودرو با مدل اصلی تفاوت های بسیاری کرده است و ما نیازی به دریافت مجوز برای صادرات آن را نداریم اما در موضوع تندر90 شرکت رنو صراحتا با صادرات این محصول توسط ما مخالفت می کرد.


پلتفرم ایرانی راه ورود به بازارهای جهانی


این مدیر سابق شرکت های خودروسازی در خصوص بهترین راه برای خروج از محدودیت بازاری و ورود به سایر بازارهای جهان گفت: چنانچه بر روی پلتفرم ایرانی کار شود و لگوی خودمان را بر روی محصول بزنیم و البته تمام استانداردهای جهانی را نیز در این محصولات اعمال کنیم، می توانیم بازارهای زیادی را برای خود داشته باشیم.

وی "رهام" را یک تجربه خوب برای تست این مطلب عنوان کرد و افزود: محصول رهام با لگوی ایرانی و پلتفرم بومی تولید شده است و برای صادرات نیازی به گرفتن اجازه از این و آن ندارد بنابراین اگر تمام استانداردهای جهانی را در این محصول پیاده کرده باشیم، اتفاق های خوبی می تواند در سایر بازارهای خودرویی برای ما رقم بزند.

مدنی تاکید کرد: چنانچه 20 سال پیش رهام متولد می شد و بخش عمده تولیدات را روی چنین پلتفرم های ایرانی تولید می کردیم، در حال حاضر می توانستیم سهم خوبی از بازار صادراتی و بدون محدودیت را در دست داشته باشیم و شاید امروز پس از تحریم های آمریکا، دیگر برندهای صاحب نام نمی توانستند جلوی توسعه ما را گرفته و در تامین قطعه نیز با مشکل رو به رو نمی شدیم.

کد خبر 101811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha