پیش فروش خودروسازان و استانداردهایی که بلاتکلیف است

پرشین خودرو: این روزها در حالی بحث پیش فروش خودروسازان برای کاهش حباب قیمتی در نظر گرفته شده است که هنوز تکلیف استاندارد برخی از آنها مشخص نیست و حتی ممکن است خریداران چندی بعد با مشکل شماره گذاری روبرو شوند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، با اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، تولید و واردات برخی خودروهای غیر استاندارد از دستور کار خودروسازان خارج شد.
تا ابتدای دی ماه پارسال خودروسازان باید مدارک استاندارد 55 گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می دادند و همه خودروهایی که قادر به رعایت این استانداردها نبودند، از دور خارج شدند.
از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت دوباره به خط تولید باید استانداردهای 63 گانه را اعمال کند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شده است.
این مهلت تا اول دی ماه سال 1397 برای این خودروها باقیست اما از آغاز زمستان آینده پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامی و 22 استاندارد دیگر نیز اضافه می شود.

** بررسی استانداردهای 85گانه خودروها در موعد مقرر
سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: آنچه برای سازمان ملی استاندارد مهم است پاس کردن استانداردهای خودرویی در مهلت مقرر است که بدون هیچ چشمپوشی وارد عمل می شویم.
«وحید مرندی مقدم» تاکید کرد خودروهایی که نتوانند استانداردهای یاد شده را بگذرانند، از چرخه تولید کنار گذاشته می شوند و در نامه ای به نیروی انتظامی از پلاک شدن آنها جلوگیری می شود.
مرندی مقدم درباره استاندارد خودروهای پیش فروش شده اخیر از سوی خودروسازان اعلام کرد: اطلاعی از پیش فروش ها ندارم و این موضوع به سازمان ملی استاندارد ارتباطی ندارد، بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید بر آن نظارت کنند.

** طرح پیش فروش سایپا
به گزارش ایرنا، طرح پیش فروش سایپا از ساعت 10 صبح چهاردهم شهریورماه آغاز شد و تا ساعت 13 و 45 دقیقه پانزدهم شهریور ادامه یافت.
در این طرح 50 هزار دستگاه خودرو ثبت نام از سوی مشتریان ثبت نام شد و خودروهای سایپا 131 و 132، تیبا، تیبا2، ساینا، وانت سایپا151 و وانت نیسان به فروش رفت.
با توجه به جای سوال بودن استاندارد برخی از این خودروها شاهدیم در طرح پیش فروش گنجانده شده و نکته جالب اینکه موعد تحویل برخی از این خودروها سال آینده و پس از اجرای استانداردهای 85 گانه سازمان ملی استاندارد است.
پیش فروش خودروهای سایپا در حالی به انجام رسید که شهریورماه پارسال رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به ایرنا گفت: گروه خودروسازی سایپا به این نتیجه رسیده است که دیگر تولید خودرو پراید با استانداردهای 25 سال پیش پاسخگوی نیاز امروز نیست و خروج آن را از چرخه تولید در دستور کار قرار داده است.
«نیره پیروزبخت» تصریح کرد: این سازمان از مواضع پیشین خود کوتاه نمی آید، زیرا آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است و به همین دلیل استانداردهای 85 گانه خودرو تعدیل نمی شود.
این مسئول اعلام کرد: پراید هنوز موفق به ارائه مدارکی مبنی بر رعایت و اعمال استانداردهای جدید نشده است.
این در حالی است که اسفندماه پارسال «محسن قاسم جهرودی» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: خودرو کوئید از محصولات گروه خودروسازی رنو فرانسه با قیمتی در محدوده 30 میلیون تومان در آینده نزدیک جایگزین پراید می شود.

 

پیش فروش خودرو

 


** مراکز تستی که حاضر به همکاری با ایران نیستند
در این زمینه رئیس اداره مهندسی و استاندارد محصول سایپا گفت: گروه سایپا از همان ابتدای مطرح شدن استانداردهای 85گانه، با شرکت های داخلی و خارجی برای تامین موارد مدنظر سازمان ملی استاندارد به مذاکره پرداخت و تجهیزات و لوازم مورد نیاز را تهیه کرد.
«مصطفی غفاری» افزود: تا امروز همه اقدام های لازم برای آزمون های داخل کشور خودروهایی که سایپا تصمیم به ادامه تولید آنها دارد، به انجام رسیده است.
وی ادامه داد: برای آزمون های خارجی و تست تصادف نیز خودروها به مرکز تحقیقات سایپا برای اعزام به مراکز تست خارج از کشور از جمله در اسپانیا، بلژیک و هلند فرستاده شده، اما مشکلی که اکنون با آن مواجه ایم به دلیل تحریم ها هیچ مرکز تستی حاضر به همکاری نشده است.
«این موضوع به اطلاع سازمان ملی استاندارد ایران نیز رسیده است.»
غفاری اضافه کرد: در مورد پراید منتظر دستور مدیرعامل سایپا برای تولید یا تولید نشدن این خودرو هستیم.
رئیس اداره مهندسی و استاندارد محصول سایپا یادآوری کرد: برخی از این استانداردها مثل سیستم اندازه گیری فشار باد لاستیک (TPMS) به مثابه اضافه شدن آپشن جدید است اما استانداردهایی نیز همانند استاندارد عابر پیاده وجود دارد که حتی خودروسازان بزرگ جهانی نیز برای دریافت آن با مشکل روبرویند.
باید منتظر ماند و دید تا ابتدای دی ماه آینده، آیا خودروسازان موفق به اخذ استانداردهای یاد شده می شوند؟
در غیر این صورت تکلیف خودروهایی که به مردم پیش فروش شده چیست و آیا به گفته مسئولان سازمان ملی استاندارد ایران از شماره گذاری آنها جلوگیری می شود؟

کد خبر 101988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha