پایان دوران بلاتکلیفی راهبری پایانه‌های کانتینری بنادر

پرشین خودرو: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره دوره بلاتکلیفی راهبری پایانه های کانتینری بنادر کشور خاتمه یافته است از تکمیل زیرساخت‌های فاز ۳ بندر شهیدرجایی طی مدت سه سال خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو ،  محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جلسه سالیانه شورای‌عالی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان طی یک سال اخیر و تاکید بر اینکه دوره بلاتکلیفی راهبری پایانه‌های کانتینری در بنادر کشور خاتمه یافته است، اظهار کرد: تا پیش از این راهبری کانتینری بندر شهید رجایی به صورت موقت و یکساله بود و بدون قرارداد بلندمدت اپراتوری راهبری می شد اما در سال گذشته با برنامه ریزی صورت گرفته و در چارچوب قرارداد تعریف شده، در دو فاز؛ راهبری کانتینری این بندر مدنظر قرار گرفت و در نتیجه موضوع فاز یک بندر شهید رجایی به صورت MC در دستور کار قرار گرفت تا شرکای خارجی در قالب همکاری با اپراتور داخلی فعالیت های مربوطه را پیش ببرند.

وی ادامه داد: در فاز بعدی بندر شهیدرجایی نیز توسعه سرمایه‌گذاری متناسب با مدل مالی امکان افزایش زمان قرارداد را ایجاد کرد و در نهایت در دی ماه سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی، اپراتوری دو پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی به دو اپراتور داخلی موفق که سابقه طولانی در راهبری پایانه های کانتینری داشتند واگذار شد که نقطه عطفی در راهبری کانتینری بنادر کشور به شمار می آید.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی علاوه بر این، برنده مناقصه فاز ۳ بندرشهیدرجایی اعلام شده است و کارگاه این فاز در حال حاضر فعال است. همچنین بر اساس زمان بندی صورت گرفته قرار است طی مدت سه سال زیرساخت های فاز ۳ بندر شهید رجایی کامل شود وهمزمان با آن به دنبال جذب سرمایه گذار برای ایجاد روبناها و تجهیزات خواهیم بود.

راستاد با بیان اینکه در گذشته تلاش‌های بسیاری در جهت تکمیل توسعه بندر چابهار صورت گرفته بود، گفت: بهره‌برداری از مرحله اول توسعه بندر چابهار با حضور رییس جمهوری در اواخر سال گذشته مدنظر قرار گرفت. علاوه بر این قرارداد سرمایه گذاری بلندمدت با شرکت هندی IPGLمنعقد شد و قرارداد کوتاه مدت دیگری نیز به منظور راهبری کوتاه مدت با این شرکت منعقد گردید.

وی افزود: هندی ها انگیزه قابل توجهی برای استفاده از بندرچابهار به عنوان حلقه واسط صادرات، واردات و ترانزیت دارند و سازمان بنادر و دریانوردی به حضور سرمایه‌گذاران و اپراتورهای بین المللی به عنوان یک هدف مهم و راهبردی نگاه می کند و این درحالی است که در بنادر بزرگ دنیا نیز شاهد حضور اپراتورهای چندملیتی هستیم و پایانه های متعدد در اختیار اپراتورهای بین المللی قرار می گیرد و این مهم موجب خواهد شد مزیت رقابتی برای بنادر تجاری جهان ارتقا یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: همچون تجربه موفق در بندر شهیدرجایی، در راستای احیای ترافیک کانتینری بندر امام خمینی(ره) نیز حرکت می کنیم و امیدواریم شرایط مرتبط با تحریم به گونه ای پیش برود که به نحو مطلوب از ظرفیت های موجود بهره گیریم و شاهد حضور سرمایه گذاران علاقمند در بنادر کشور باشیم.

راستاد افزود: سازمان بنادر و دریانوردی اخیرا رتبه برتر در موضوع توسعه دولت الکترونیک را در جشنواره شهید رجایی در میان دستگاه‌ های اجرایی کسب کرد و این اتفاق به طور حتم انگیزه سازمانی را برای پیش برد امور ارتقا خواهد داد.

 

بندر

 

حضور دبیرکل آیمو در ایران، پیام بسیار خوبی برای دنیا داشت

وی همچنین به حضور دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانوردی در کشور که همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس آیمو شد، اظهار کرد: حضور دبیرکل آیمو در شرایطی کنونی کشور که با اعمال شدید تحریم ها و تهدیدها روبرو هستیم، پیام بسیار خوبی را به دنیا منتقل کرد.

توسعه مناسب گردشگری و مسافری دریایی طی یکسال گذشته

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه این سازمان طی یکساله اخیر فعالیت های بسیار مناسبی در راستای توسعه مسافری دریایی و گردشگری داشت، گفت: ۱۰ اسکله شناور در استان هرمزگان استقرار یافت تا ایمنی و آسایش مسافران و گردشگران را رقم بزند و در حال حاضر نیز در استان گیلان در حال پیاده کردن الگوی مناسبی هستیم که معرفی فرصت های سرمایه گذاری به بخش خصوصی و اعطای تسهیلات لازم به آن ها، موجب توسعه گردشگری دریایی و مسافری را می شود.

نهادینه شدن فرهنگ توسعه حمل و نقل چندوجهی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اضافه کرد: در بندر امام خمینی(ره) اقدامات مطلوبی در حوزه ریلی صورت گرفته است و ظرفیت‌ها به میزان قابل‌توجهی ارتقا یافته است و در مجموع سازمان بنادر و دریانوردی طی یکسال اخیر فرهنگ توسعه حمل و نقل چند وجهی به ویژه در بخش ریلی را نهادینه کرده است. به همین منظور و با تاکید وزیر راه و شهرسازی بر ریل پایه کردن بنادر نیز اداره کل حمل و نقل چندوجهی و امور لجستیکی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد تا بتوانیم به صورت هدفمند مسائل مربوط به لجستیک را پیش ببریم.

اطلاع‌رسانی مناسب تحولات دریایی و بندری کشور

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، راستاد در پایان صحبت‌هایش با اشاره به فعالیت های قابل توجه حوزه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی طی یکسال اخیر، گفت: معرفی ظرفیت های بندری و دریایی و نیز فعالیت های صورت گرفته در بنادر و سواحل کشور به خوبی توسط حوزه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی طی یکسال اخیر انجام شد و در بخش های مختلف اعم از رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری (به ویژه صدا و سیما) و همچنین فضای مجازی، شاهد نمایش مناسب تحولات صورت گرفته در بخش دریایی و بندری کشور بودیم.

کد خبر 102007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha