کد خبر 102057
۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
خاموشی چراغ کارخانه BMW با برگزیت!

پرشین خودرو: شبکه خبری اسکای نیوز اعلام کرد: غول خودروسازی «بی.ام.دبلیو» از ترس دست‌ نیافتن انگلیس و اتحادیه اروپا به توافق برگزیت، تصمیم گرفته است تا فعالیت یکی از کارخانه‌های تولیدی خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، کارخانه تولید خودروی «بی ام دبلیو مینی» در شهر آکسفورد قرار است از یکم آوریل سال آینده (12 فروردین 1398) یعنی درست یک روز پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا دست‌کم یک ماه تعطیل شود.
سخنگوی شرکت بی.ام.دبلیو دراین‌باره اظهار داشت که این شرکت برنامه تعمیرات کارخانه آکسفورد را به ماه آوریل سال آینده موکول کرده تا در صورت عدم حصول توافق برگزیت، اختلال در فرایند تولید خودرو به حداقل برسد.
هرچند وی این احتمال را بعید توصیف کرد اما افزود: ما برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت در سال 2016، شخصیت‌های برجسته طرفدار خروج انگلیس اتحادیه اروپا با استناد به پشتوانه غول‌های خودروسازی در این کشور ادعا می‌کردند که دست‌یابی به توافق با اتحادیه اروپا اجتناب‌ناپذیر است.
دیوید دیویس وزیر پیشین برگزیت نیز گفته بود که بازار انگلیس برای اتحادیه اروپا جذابیت زیادی دارد. او پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت در اظهارنظری گفته بود: تنها ظرف چند دقیقه از رأی مردم به خروج از اتحادیه اروپا، رئیسان شرکت‌های بنز، بی.ام.دبلیو، فولکس‌واگن و آئودی از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تقاضا خواهند کرد که موانع بر سر راه تجارت با انگلیس را بردارد.
بااین‌حال، تصمیم اخیر «بی ام دبلیو» نشان می‌دهد که تا چه اندازه پیامدهای ناشی از عدم دست‌یابی به توافق برگزیت برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی در انگلیس پرهزینه و نگران‌کننده است.
پیش‌ازاین مایکل هاوز رئیس اجرایی انجمن تولیدکنندگان و معامله‌کنندگان خودرو انگلیس هشدار داده بود که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سبب کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه شده و زمان برای جبران آن در حال از دست رفتن است. او تصریح کرد که مذاکره‌کنندگان برگزیت وظیفه‌دارند تا هرچه سریع‌تر با طرف اروپایی به توافق رسیده و ابهامات اقتصادی ناشی از برگزیت را برطرف کنند.
هاوز افزود که چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، شرکت‌های بزرگ خودروسازی همچون نیسان، بی.ام.دبلیو و هوندا کارخانه‌های خود را به خارج از انگلیس منتقل خواهند کرد.
این فعال تجاری عنوان کرد: خودروسازان به فرایند موسوم به 'تحویل به‌موقع' وابسته هستند؛ این امر بدین معناست که قطعات تولید خودرو ظرف چند ساعت پیش از نیاز خط تولید از اروپا حمل می‌شوند. اما اکنون پیام‌های ضدونقیضی به گوش می‌رسد که برخلاف منافع صنعت خودروسازی به شمار می‌رود.

 

بی.ام.دبلیو

 

هاوز به دولت انگلیس هشدار داد: 'اگر نتوانیم از غبار ابهامات (برگزیت) به‌سلامت عبور کنیم، تلفات زیادی می‌دهیم.'
وی بابیان اینکه 'سرمایه‌گذاری‌ها در سال جاری به بیش از نصف سال‌های گذشته کاهش‌یافته است، افزود: این هزینه به دلیل ابهام و تصمیم‌گیری‌های آهسته است.
بر اساس برآورد اسکای نیوز، توقف فعالیت کارخانه آکسفورد «بی.ام.دبلیو» میلیون‌ها پوند به این شرکت خسارت وارد خواهد کرد. در عین حال، مدیر خودروسازی 'جگوار لندروور' نیز از تصمیم خود برای تعدیل صدها تن از کارکنان این شرکت و یا تبدیل آن‌ها به نیروهای پاره‌وقت خبر داده است.
رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) دیروز در تازه‌ترین گزارش خود تصویر نگران‌کننده‌ای از پیامدهای منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ارائه و هشدار داد که برگزیت برای انگلیس ازهرجهت پرهزینه است.
'کریستین لاگارد' هشدار داد چنانچه انگلیس و اتحادیه اروپا به توافق برگزیت دست پیدا نکنند، لندن مجبور خواهد شد تا بر سر 63 توافق تجاری با بروکسل مذاکره کند؛ به گفته او این کار دشوار و پرزحمتی خواهد بود.
لاگارد همچنین اضافه کرد که عدم دست‌یابی به توافق برگزیت، حجم اقتصاد انگلیس را کاهش خواهد داد و بعید است که توافق‌های تجاری دوره پسا برگزیت خسارت واردشده را جبران کند. از این منظر وی توافق برگزیت را امری حیاتی برای اقتصاد انگلیس توصیف کرد.
بر اساس برنامه اعلام‌شده، انگلیس قصد دارد تا فروردین سال آینده رسماً از اتحادیه اروپا خارج شود. هر دو طرف تلاش می‌کنند تا حداکثر آبان ماه سال جاری درباره همکاری‌های تجاری در دوره پسا برگزیت توافق کنند.
بااین‌حال تحلیل گران سیاسی در انگلیس با ابراز نگرانی از کاهش احتمال دست‌یابی به توافق برگزیت، گزینه‌ برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت و یا انتخابات سراسری تا پیش از فروردین ماه سال آینده را رد نمی‌کنند.

کد خبر 102057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha