کد خبر 102059
۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
برای اهدای لوازم تحریر، نذر کنیم

چرشین خودرو: در مدارس کشور پنج روز دیگر به روی ۱۴ میلیون دانش آموز باز می‌شود. تب و تاب خرید دفتر و مداد و کوله پشتی از روزهای ابتدایی شهریور شروع شده؛ اما آیا همه خانواده‌های ایرانی توانسته‌اند لوازم تحریر، روپوش، کفش و کیف مناسبی برای فرزند خود تهیه کنند؟

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا،  فقر عامل یک سوم بازماندگی‌ها از تحصیل است و کم نیستند کودکانی که تامین مایحتاج اولیه زندگی هم برای خانواده‌هایشان دشوار است؛ هزینه‌های تحصیل که بماند...

آموزش سهم مهمی از سبد خانوار با درآمدهای متوسط رو به بالا  را تشکیل می‌دهد و به  قدری مهم است که برخی از آنها از سایر هزینه‌های زندگی می‌زنند تا بتوانند فرزند خود را در مدرسه و یا کلاس فوق برنامه خوبی ثبت نام کنند. در مقابل تهیه مایحتاج تحصیلی از توان  اقشار ضعیف‌تر خارج است و به گفته رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش در این میان مشکلات خانوار اتباع افغانستانی  پررنگ تر است و هر ساله با کمک خیرین لوازم تحصیل آنها خریداری و تامین می‌شود.

البته امسال اوضاع  دشوارتر است؛ با توجه به مشکلات اقتصادی بوجود آمده و علی‌رغم تاکید بر استفاده از کالای ایرانی، همان‌طور که اخیرا وزیر آموزش و  پرورش اعلام کرد قیمت برخی اقلام لوازم تحریر ایرانی تا ۷۰ درصد هم افزایش داشته است و قطعا قیمت لوازم تحریر وارداتی نیز از این قاعده مسثتنی نیست.

 در  بازار، قیمت دفترهای کم برگ از  ۳۰۰۰ تومان،   مداد و خودکارها از ۵۰۰ تومان و کوله پشتی از ۳۰ هزار تومان شروع می‌شوند و به قیمت‌های سرسام آور چندصد هزار تومانی هم می‌رسند و قطعا تهیه نوشت افزاری با کیفیت متوسط، در کنار هزینه خرید کتاب، کیف و روپوش فرم مدارس نیازمند هزینه کرد قابل توجه بالای ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی است.

از چند هفته گذشته، خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد حرکت‌های خیرخواهانه خود را برای تهیه بسته‌های لوازم‌التحریر برای کودکان کم بضاعت در آستانه مهرماه شروع کرده‌اند و بسته‌های لوازم تحریری بسیاری از سوی خیریه‌های بزرگ و کوچک آماده و به مناطق محروم ارسال شد و همچنان ادامه دارد. حتی یکی از نمایندگان مجلس پیشنهاد داد تا دولت در آستانه سال تحصیلی  با توجه سیر صعودی قیمت نوشت افزار، بسته‌های حمایتی لوازم تحریری در اختیار اقشار آسیب پذیر و ساکنان مناطق محروم قرار دهد.

فرهنگ مدرسه‌سازی و بیمارستان سازی در کشور چند دهه سابقه دارد و در کنار آن مردم نوع دوست و خیر ایرانی همواره در زمان وقوع بلایا و حوادث و اعلام نیاز سازمان‌های خیریه و جشن‌ عاطفه‌های کمیته امداد در آستانه عید نوروز و سال تحصیلی در کنار هموطنان نیازمند خود هستند و در ایام محرم نذر پسندیده‌ای چون اهدای خون را انجام می‌دهند.

و چقدر خوب است برای پوشش هزینه‌های تحصیل دختر و پسری که ممکن است هیچ وقت رنگ کلاس درس را نبینند و برای همیشه رویای درس خواندن در سرشان باقی بماند هم نذر کنیم؛ نذری مهربانانه و بزرگ که قطعا ارزش معنوی آن بسیار بالا و کمتر از امر مقدس مدرسه سازی نیست. شاید باورش سخت و دردآور باشد که طبق آمارهای رسمی ۱۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور زندگی می‌کنند و فقر عامل نرفتن بیش از ۴۰ هزار نفر آنها به مدرسه است.

در کنار کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان هم مدرسه‌ای و حتی هم محله‌ای فرزندمان را که شاید در شرایط اقتصادی نامطلوب امروز از پس خرید لوازم التحریر و روپوش فرزندانشان برنمی‌آیند را هم فراموش نکنیم...

کد خبر 102059

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha