جبران خسارت صنعت خودرو کشور از سوی شرکای بد عهد

پرشین خودرو: به دلیل اینکه تحریم های جدید از سوی یک کشور و نه از سوی سازمان ملل اعمال شده است، در صورت شکایت از شرکت های طرف قرارداد با صنعت خودرو کشور، می توانیم خسارت دریافت کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از دلایلی که در مراودات اقتصادی قراردادهای محکمی بین ذی نفعان بسته می شود اتفاقاتی است که ممکن است در حسن انجام تعهدات اثر سوء گذاشته و یک طرف به دلیل فرار از زیان دهی، از انجام به موقع و کامل مورد تعهد شده سر باز زند.

سازمان های ناظر بر تجارت بین کشورها همانند سازمان تجارت جهانی نیز می توانند در مورد قراردادهایی که سرانجام آن به خاطر تخلف یکی از ذی نفعان خوشایند نبوده است نظر دهد و البته محاکم حقوقی نیز در پاره ای از این موارد دخالت می کنند.

در مورد ایران بحث تحریم های رنگ و وارنگ جهانی و البته آمریکایی برخی از قراردادهای تجاری کشور با مشکل نیمه کار ماندن و یا عدم اجرای تعهد طرف خارجی رو به رو شده است.

قراردادهای خودرویی در یک دهه اخیر جزو همین موضوعات قرار داشته اند. شرکت های به ظاهر مستقل خودرویی با اولین واکنش به تحریم ایران، بدون هیچ بهانه تراشی، از کشور خارج می شوند گویی آن قدر پشتشان گرم است که برایشان مهم نیست از این خروج متضرر می شوند یا نه؟

معلوم نیست در مفاد قراردادی خودرویی ها با طرف های آسیایی و فرانسوی چه بندی نهفته است که هیچکدام خم به ابروی مبارک نمی آورند. آیا تا به حال برای گرفتن حق ایران از این غول های ترسو و پوشالی در صنعت خودرو، کاری کرده ایم؟

آیا به راستی ایران تا کنون توانسته است در پرونده ای در مورد قراردادهای خودرویی پیروز شده و حق کشور را از ایشان باز ستاند؟

این سوالی بود که از یکی از مدیران درگیر در تحریم قبل صنعت خودرو پرسیدیم. سعید مدنی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو به سوال ما چنین پاسخ داد: شکایت و احقاق حق در پرونده های خودرویی، شدنی است و به نظر من ما باید سریع به سراغ شکایت از شرکت های خارجی در مراجع جهانی رفته و با شکایت از ایشان حق و حقوق از دست رفته کشور را طلب کنیم. مطمئن هستم که این مهم شدنی است و برد با ایران است.

 



از مدیرعامل سابق سایپا پرسیدیم که آیا تا به حال صنعت خودرو توانسته در پرونده ای در مورد این نوع قراردادها پیروز باشد که وی اینگونه جواب داد: شرکت کیا موتورز کره برای تولید سراتو در سایپا، ماشین آلات و خط تولید را وارد کشور کرد و قرار بر این شد که این ماشین آلات برای آغاز تولید نصب شود اما به بهانه تحریم صنعت خودرو کشور، کیا موتورز این مهم را انجام نداد.

وی ادامه داد: از کیا موتورز شکایت کردیم و مطمئن بودیم که نتیجه به نفع ایران خواهد بود اما؛ چند روز مانده به دادگاه، سفیر کره جنوبی به سایپا آمد تا با ما مذاکره کند. تقاضای خسارت ایران از این شرکت کره ای بسیار بالا بود.

مدیرعامل سابق سایپا تصریح کرد: خود مدیران این شرکت کره ای نیز می دانستند که همه چیز به نفع ما هست و برای همین از وزارت امور خارجه و سفیر خود کمک گرفتند تا موضوع را قبل از دادگاه حل کنند. سفیر کره قول رفع مشکل را داد و رفت و پس از مدتی در همان شرایط تحریم، مهندسان این شرکت کره ای آمدند و کار ناقص خود را تکمیل کردند.


اما خسارت عمل نکردن به تعهد چه شد؟

مدنی در مورد دریافت خسارت از کیا موتورز گفت: قرار بر این شد که خسارت بر روی 30 هزار CKD سراتو سرشکن شود و ما این خسارت ها را به صورت تخفیف دریافت کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه روی روال و سیاست های جهانی عمل کنیم و به موقع اعتراض و شکایت خود را در مجامع بین المللی پیگیری نماییم، می توانیم به بخشی از حقوق خود دست پیدا کرده و شرکت های خارجی را به جبران خسارت واداریم.

کد خبر 102136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha