کد خبر 102334
۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
ساختارهای حمل ونقل کشور نیازمند اصلاح است

پرشین خودرو: دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور معتقد است که تحقق خواسته و مطالبات رانندگان کامیون در کشور، به اصلاح ساختارهای حمل ونقل عمومی نیاز دارد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، «احمد کریمی» هرگونه اصلاح ساختارهای حمل ونقل کشور را زمانبر دانست که به سرعت عملی نمی شود.
وی ادامه داد: سخت و زیان آور بودن شغل رانندگان برون شهری نیازمند مصوبه مجلس است؛ ضمن آنکه هنوز تعیین نرخ کرایه حمل بر مبنای «تن-کیلومتر» در شورای عالی ترابری کشور تصویب نشده است.
این مقام صنفی اظهار داشت: بسیاری از رانندگان به علت کمبود قطعات یدکی، لاستیک و روغن تمایلی به حمل بار در مسیرهای طولانی ندارند زیرا مسیرهای برون شهری طولانی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.
به گفته وی، گرانی و افزایش قیمت ها در تامین لاستیک و قطعات یدکی، از دغدغه های مهم کامیونداران است؛ زیرا فرسوده بودن لاستیک باعث بروز سوانح رانندگی می شود.
کریمی افزود: در حال حاضر رانندگان تمایلی برای رفتن به بندرعباس و بندر امام ندارند و آنها ترجیح می دهند که در مسیرهای کوتاه کالا جابه جا کنند.

** توزیع نامناسب لاستیک
وی مدعی شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در توزیع حدود 130 هزار حلقه لاستیک در کشور به خوبی عمل نکرده ضمن آنکه هر6 ماه، در حمل ونقل برون و درون شهری، فعالان این صنف به 2 تا 2.5 میلیون حلقه لاستیک نیاز دارند.
دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور افزود: در 6 ماهه نخست امسال وزارت صنعت فقط یک بیستم لاستیک مورد نیاز کشور را توزیع کرده در حالی که نیاز بخش مسافری و باری کشور در حوزه درون و برون شهری بسیار بیشتر از آن است.
به گزارش ایرنا، اعتراض های صفنی رانندگان بخش حمل و نقل کالای کشور و طرح مطالبات آنها در خردادماه امسال به برگزاری جلسه های متعدد مسئولان دستگاه های ذیربط منجر شد. در همین رابطه پنجم خردادماه امسال نشست هم‌اندیشی وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان رانندگان بخش حمل‌ونقل بار و مسافر جاده‌ای (کامیون و اتوبوس) با هدف چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات این صنف برگزار و تصمیم هایی اتخاذ شد.
عباس آخوندی در این نشست تاکید کرد «برای رانندگان ممکن است تأمین حداکثری منافع شخصی از بیشترین اهمیت برخورداری باشد اما باید منافع دیگران را نیز دید و مدلی که منافع همه ذی‌نفعان را در بر می‌گیرد انتخاب شود.»

 

حمل ونقل

 

دولت اقداماتی برای پیاده سازی 22 خواسته مهم فعالان این صنف انجام داده که مهمترین آن نهایی شدن «شاخص‌های محاسبه اولیه تعیین نرخ حمل جاده‌ای کالا براساس تُن - کیلومتر» بوده است.
مقدمات اولیه این خواسته مهم اوایل شهریورماه امسال در سیزدهمین جلسه کارگروه اصلاح فرایندها و مطالبات رانندگان به سرانجام رسید.
در این رابطه، عضو هیات مدیره سازمان راهداری اعلام کرد که محاسبه شاخص‌های اولیه تُن - کیلومتر براساس عوامل هزینه‌ای (قیمت تمام شده) و نرخ تن کیلومتر با در نظر گرفتن تأثیر تک ‌تک هزینه‌ها در واحد تن کیلومتر و تجمیع آنها انجام شده است.
«فرامرز مداح» افزود: این اقدامات شامل تعیین محورها و شناسایی عوامل هزینه‌ای ثابت و متغیر، بررسی کارشناسی درخصوص تأثیر پارامتر بر تُن - کیلومتر، بررسی قیمت‌دهی حمل در بازارهای جهانی، طبقه‌بندی خودروها، جمع‌آوری اطلاعات میدانی درخصوص هزینه‌ها و ایجاد فرمول محاسباتی برای هریک از محورهاست.
وی ادامه داد: استخراج تن - کیلومتر براساس نرخ های پایه، بازه بندی مسافت‌های حمل براساس الگوبرداری از فهرست بها، کالیبراسیون فرمول براساس قیمت از مبداء بندرعباس، ترسیم منحنی مناسب برای محاسبات تن - کیلومتر و بررسی خط روند کرایه و اصلاح فرمول، بخشی از این محاسبه است.
وی ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای دستیابی به نرخ حمل براساس تن - کیلومتراظهار داشت: محاسبه شاخص‌های اولیه تن - کیلومتر براساس عوامل هزینه‌ای (قیمت تمام شده) با توجه به همه هزینه های حمل کالا انجام شده است.
به گفته مداح، این نرخ بدون احتساب هزینه‌های سر بار مانند کمیسیون، بیمه مسئولیت مدنی، تخلیه و بارگیری محاسبه شده است.

کد خبر 102334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha