تحریم ها بر واردات قطعات منفصله خودرو اثری نداشته است

پرشین خودرو: در حالی که مدیران خودرویی کشور از تحریم واردات قطعات منفصله خودرو سخن می گویند، آمارهای گمرک نشان می دهد در آخرین روزهای تابستان نیز این قطعات وارد گمرکات کشور شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو ایران در حالی وارد بحران تحریم شده است که نیاز روزانه خودروسازان داخلی به قطعات وارداتی و البته داخلی هر روز بیشتر می شود.

شاید اگر 5 سال پیش چنین اتفاقی رخ می داد، رکود بازار خرید و فروش خودروهای صفر جلوی خوابیدن خطوط تولید خودروسازان را می گرفت زیرا اساسا تقاضایی برای تولیدات خودرویی نبود اما امروز به دلیل کاهش ارزش پول ملی، بازار خودروهای صفر چونان داغ شده است که نیاز خودروسازی را به تامین قطعه، چند برابر کرده و حال تحریم ها نقش مانعی عظیم را برای تامین این نیاز، بازی می کنند.

به گفته مدیران ارشد خودروسازی کشور، واردات قطعات منفصله نیز با تحریم رو به رو شده و میزان این واردات بسیار کمتر از نیاز واقعی است و در کنار آن، برخی قطعه سازان داخلی نیز به دلیل بدقولی خودروساز ها، از تحویل قطعه به خودروساز ممانعت می کنند.

یعنی به جز تحریم خارجی که گریبان کشور و صنعت را گرفته است، سو مدیریت در بخش های تامین و مالی، موجب شده است تحریم های داخلی نیز کلید بخورد. متاسفانه بعضا تحریم های داخلی زیان بار تر از تحریم های خارجی هستند.

 



خودروسازان دلیل دپوی خودروهای خود در پارکینگ و ارائه نشدن این خودروها به بازار را به دلیل نبود قطعه می دانند حال اینکه میزان قطعات وارداتی کم نشده و مشکل پرداخت هزینه خارج کردن این قطعات از گمرک است.

میزان واردات فعلی قطعات منفصله نسبت به مدت مشابه سال گذشته در اعداد و ارقام تفاوت چشمگیری نکرده است.

در آخرین روز شهریور ماه 97، قطعات منفصله جزو محصولات وارداتی به کشور بوده است و این میزان با روز مشابه در سال قبل تفاوت چندانی نکرده است.


در این روز چند پارتی بار قطعات منفصله و سایر نیازهای خودروسازان سنگین و سبک وارد گمرکات کشور شده است. بر این اساس قطعات منفصله برای خودروهای سواری در یک نوبت به میزان 262 هزار و 696 کیلوگرم به ارزش ریالی 115 میلیارد و 341 میلیون ریال و البته ارزش دلاری 2 میلیون و 746 هزار دلار در روز 31 شهریور به کشور وارد شده است.


در همین روز قطعاتی همچون قطعات منفصله لیفتراک، قطعات منفصله تراکتور، قطعات مخصوص وسیله های نقلیه بالای ده نفر، قطعات مربوط به سیم کشی ها و وسایل برقی وسایل حمل و نقل زمینی و بدنه کامیون، کامیونت و کشنده و اجزا چرخ سواری به گمرکات رسیده است که البته ارزش دلاری آنها در مقابل قطعات منفصله سواری ها زیاد نیست.

اما در 28 شهریور 96 که آخرین بار قطعات منفصله برای خودروهای سواری وارد کشور شده است، میزان وزنی این بار 496 هزار 674 کیلو گرم و به ارزش دلاری 2 میلیون و 987 هزار دلار بوده که در مقایسه با تابستان سال جاری کمتر از 200 هزار دلار افزایش را نشان می دهد. این مهم نشان می دهد که تحریم های خودرویی بر روی ورود قطعات منفصله اثر گذار نبوده و شاید با آغاز تحریم های اصلی و بانکی در ماه های آینده این اثرات در واردات و ارزش دلاری قطعات وارداتی بیشتر نمود پیدا کند.

بی شک بخش اعظمی از کالاهای وارداتی فعلی در گمرکات مربوط به ثبت سفارش های سابق و قبل از آغاز تحریم ها هستند اما این مطلب مشخص نیست که میزان ثبت سفارش های قبلی و آینده نگری مدیران خودرویی برای تامین قطعات قبل از آغاز تحریم ها چقدر بوده است و نباید فراموش کنیم که در دوره های گذشته نیز بخشی از نیاز کشور از کشورهای ثالث تامین می شد و شاید واردات قطعات منفصله از طرق دیگر مانند گذر از مرزهای شمالی در این دوره جزو برنامه های صنعت خودرو ایران باشد.

کد خبر 102390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha