زمینه سازی حمل و نقل پاک با سند آمایش مراکز لجستیک

پرشین خودرو: مهدی صفری مقدم سند آمایش مراکز لجستیک، پشتیبانی از جریان کالا در شبکه تبادلات ملی و فراملی را بهبود بخشیده و با ایجاد امکان ‌حمل و نقل ترکیبی و چندوجهی در سراسر ایران زمینه انتقال بخش قابل توجهی از کالا به سمت حمل و نقل پاک، ایمن و ارزان ریلی را فراهم می کند.

به گزارش پرشین خودرو، در «سند آمایش مراکز لجستیک» با همه اطلاعات مورد نیاز ایجاد این مراکز، ۱۹ شهریورماه امسال توسط وزیر راه وشهرسازی به سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری و همچنین شرکت‌های راه‌آهن و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ابلاغ شد.

خوشبختانه سند آمایش مراکز لجستیک با رویکردی جامع و با توجه به ابعاد مختلف موضوع تلاش کرده است تا شاید مشکل دیرینه نبود سند ملی آمایش سرزمینی در کشور دستکم در حوزه لجستیک برطرف شود.

تدوین سند آمایش مراکز لجستیک، خود گام اول از مجموعه مطالعات و تدوین اسناد مورد نیاز در حوزه لجستیک است که برنامه جامع وزارت راه و شهرسازی در این بخش را شکل می دهد و افزایش بهره وری و کارایی در شبکه تبادلات ملی و فراملی بار در کشور را در دستور کار دارد.

«توسعه بکارگیری ابزارهای حمل و نقل ترکیبی بار»، «تسهیل شکل‌گیری شرکت‌های لجستیکی و حمل و نقل ترکیبی»، «یکپارچه‌سازی فرایندها، سیستم‌های اطلاعاتی و اسناد حمل بار»، «هوشمند و مدرن سازی شبکه و زیرساخت های لجستیک» و «بسته سیاست های مالی و اقتصادی مشوق بهینه سازی حمل و نقل و لجستیک» بخشی از برنامه جامع و چشم انداز مسیر آتی توسعه کشور در حوزه لجستیک است.

در یکسال اخیر شاهد سه اقدام مهم و کلیدی در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان بخش حمل و نقل و لجستیک بودیم که بواسطه این سه اقدام استراتژیک، مقطع کنونی را می توان نقطه عطفی برای این بخش در کشور دانست.

نخستین اقدام تهیه، تدوین و ابلاغ «سند استراتژی های بخش حمل و نقل» به همه شرکت ها و سازمان های ذیربط در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و خارج از آن توسط وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای عالی هماهنگی ترابری کشور بود.

 

مراکز لجستیک

 

برای نخستین بار در کشور است که چنین سندی تهیه و در شورایعالی هماهنگی ترابری بعنوان بالاترین مرجع سیاستگذاری بخش حمل و نقل به تصویب می رسد.

این سند با رویکرد چالش محور (Issue Base) به بررسی موضوع های استراتژیک بخش حمل و نقل پرداخته و با شناسایی ۶ چالش استراتژیک مشخص شده، درصدد توسعه اهداف و استراتژی های مناسب برای فائق آمدن بر این چالش هاست.

اقدام بعدی که در چند ماه اخیر شاهد آن بودیم، تشکیل «شورای راهبری طرح جامع حمل و نقل» و آغاز رسمی فرایند به هنگام سازی مدل جامع برنامه ریزی حمل و نقل در سطح ملی بود که با استفاده از آن می توان ضمن توسعه هدفمند و هماهنگ زیرساخت‌ها بر پایه برآورد تقاضا در افق های آتی و با در نظر قرار دادن اثرات متقابل طرح ها در مدل های مختلف در یک مدل جامع، اولویت بندی تخصیص منابع طرح ها براساس میزان بهبود و ارتقاء شاخص ها در شبکه سراسری حمل و نقل در کشور را امکانپذیرکرد.

مطالعات بهنگام سازی و تکمیل طرح جامع حمل و نقل کشور در چهار فاز شامل «بهنگام سازی مدل جامع برنامه ریزی حمل و نقل در سطح ملی»، «توسعه طرح های حامع حمل و نقل حومه ای برای کلانشهرهای کشور»، «انجام مطالعات موضوعی طرح جامع حمل و نقل» و «تدوین طرح های جامع حمل و نقل استانی» برنامه ریزی شده است که اکنون فاز نخست این مطالعات با عنوان «بهنگام سازی مدل جامع برنامه ریزی حمل و نقل در سطح ملی» در قالب ۱۰ پروژه و با مشارکت هفت دانشگاه برتر کشور در دست انجام است.

کد خبر 102467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha