کد خبر 102618
۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
تلاش آلمان برای ادامه تجارت با ایران

پرشین خودرو: وزیر امور خارجه آلمان بر ضرورت حفظ مناسبات اقتصادی آلمان و اتحادیه اروپا با ایران تاکید کرد و گفت که کشورش به توافق هسته‌ای پایبند است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا،  وزیر امور خارجه آلمان بر ضرورت حفظ مناسبات اقتصادی آلمان و اتحادیه اروپا با ایران تاکید کرد و گفت که کشورش به توافق هسته‌ای پایبند است.

هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که اگرچه واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج شده، آلمان پایبند به این توافق است.

ماس در ادامه خواستار اصلاحاتی در شورای امنیت سازمان ملل شد و گفت: ساختار فعلی شورای امنیت، مبتنی بر جنگ سرد است و درباره لزوم اصلاحات در این کمیسیون قدرتمند سازمان ملل، سال‌های سال است که دارد بحث می‌شود.

وی تصریح کرد: این مذاکرات و بحث ها تاکنون بدون نتیجه بوده‌اند، بنابراین لازم است که گفت‌وگوهای واقعی در این باره انجام شود.

وزیر امورخارجه آلمان با انتقاد از بحران چندجانبه گرایی در جهان، بر این مساله تاکید کرد که کشورش با تجربه‌ای که بعد از جنگ جهانی دوم به دست آورده، امیدوارانه قائل به انجام همکاری‌های چندجانبه و همکاری با سازمان ملل است.

وی خاطر نشان کرد: ما به سازمان ملل اعتقاد داریم. چون همکاری در فرامرزها، سرنوشت ما را بهتر حفظ خواهد کرد.

ماس درباره توافق هسته‌ای با ایران نیز به دفاع از آن پرداخت و گفت: این توافق، ممکن است توافق کاملی نباشد اما سه سال پیش از بروز یک مناقشه جلوگیری کرد، چیزی که آن زمان احتمالش بسیار بالا بود.

وی تاکید کرد: بنابراین، ما اروپایی‌ها با یکدیگر از این توافق پشتیبانی می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان افزود: این حقیقت که از برجام حمایت می‌کینم به معنی این نیست که چشم خود را روی نقش منطقه‌ای ایران و موشک‌های بالستیک این کشور ببندیم.

ماس در ادامه به تلاش‌ها برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا با وجود تحریم‌های جدید (واشنگتن علیه تهران) مناسبات اقتصادی خود با ایران را ادامه خواهد داد و برای حفظ آن تلاش خواهد کرد. ما از ایران نیز می‌خواهیم به اجرای تعهداتش در این توافق ادامه دهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و گفت که تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند. این اقدام وی با مخالفت و انتقاد شدید سایر کشورها، به‌ویژه دیگر طرف‌های توافق مواجه شد.

اکنون ایران و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای به همراه اتحادیه اروپا در تلاشند تا راه‌هایی برای ادامه تجارت با تهران در جهت حفظ این توافق پس از خروج آمریکا بیابند. این کشورها هفته گذشته برای ایجاد یک سازوکار ویژه برای پرداخت پول به ایران در جهت حفظ تجارت با جمهوری اسلامی توافق کردند.

کد خبر 102618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha