فروش خودرو در بازار انحصاری هنر نیست

پرشین خودرو: زمانی می توانیم از افزایش مبادلات مالی در بازار و صنعت خودرو خوشحال شویم که این بازار و صنعت، انحصاری نباشد زیرا فروش در فضای انحصاری، هنر نیست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو از روز سه شنبه هفته گذشته شرکت ایران خودرو پیش فروش بیش از 50 هزار دستگاه از محصولات خود را استارت زد. جدای از مشکلات همیشگی ثبت نام در سایت فروش خودروسازان ایرانی که از هر 1000 نفر احتمالا یک نفر مجاز به خرید می شود، شروط جدید ایران خودرویی ها برای خریداران این دوره بسیار جالب بود.

خودرو اولی، دارای گواهینامه، خرید نکردن از سایپا، نخریدن خودرو تا 18 ماه گذشته و شرایط خاص دیگر از جمله شروط ایران خودرو در پیش فروش آتی بود اما با همه این بگیر و ببند ها باز هم گویی خریداران واقعی صاحب خودرو نشده اند و باید دید در حالی که سایت فروش ایران خودرو در همه حال با پیغام بروز خطا در سیستم داخلی فروش رو به رو می شد، اساسا چه افرادی و با چه روشی موفق به این خرید شده اند.

اما یکی از دلایلی که دو شرکت ایران خودرو و سایپا دست به پیش فروش خودرو زدند، کاهش التهاب بازار و پایین آمدن قیمت های عجیب و غریب بازار خودرو های داخلی بود.

آیا این مهم با پیش فروش های اخیر اتفاق می افتد و آیا تنش و حاشیه بازار خودروهای داخلی جمع می شود؟

مهدی دادفر کارشناس بازار خودرو و دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با تاکید بر این موضوع که فروش خودرو در بازار انحصاری هنر نیست گفت: تا زمانی که ما از یک بازار خودروی آزاد بهره نبریم و انحصار دو خودروسازی ایرانی در بازار ملموس باشد، هیچ اتفاق مثبتی در بازار برای خریداران واقعی رخ نخواهد داد.

 



وی ادامه داد: بازار خودروی ما انحصاری است و این انحصار نمی گذارد هیچ اتفاق مثبتی در صنعت و بازار داخلی رخ دهد. دوستان نه خودشان پیشرفت می کنند و نه می گذارند سایران به این عرصه پای بگذارند.

دادفر، سبک و سیاق جدید ایران خودرو برای پیش فروش را به باد انتقاد گرفت و افزود: اساسا ما همانند سایر بازار های جهان دست به فروش خودرو می زنیم و اتفاقا همه بزرگان از روی دست خودروساز ایرانی کپی برداری کرده و می کنند. در همه جای جهان با هر کد ملی فقط یک خودرو به شما می فروشند! در همه نقاط جهان تنها به خودرو اولی ها خودرو می دهند! و اساسا کار از این پیچیده تر است!

وی تاکید کرد: من پیشنهاد می کنم 2 بند دیگر برای فروش های آتی قرار دهند یعنی ابتدا یک هیات برای بررسی صلاحیت خریداران تشکیل داده و در ادامه از افراد بپرسند که قصدشان از خرید خودرو چیست زیرا ممکن است بعد ها با خودروی خریداری شده دست به تخلفاتی نیز بزنند که در اینصورت باید صلاحیت این افراد برای خرید خودرو رد شود!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: در ادامه گذاشتن شرط و شروط برای خریدارن می توانند سقف سنی قرار دهند مثلا بگویند بالای 50 سال حق خرید خودرو ندارد و بهتر است به جای خودرو به فکر خرید تابوت باشند!

وی تصریح کرد: در هیچ کجای جهان چنین اتفاقی رخ نمی دهد جز در ایران و می توان در واکنش به این اتفاق، فقط ابراز تاسف کرد.

دادفر در پایان مدیران وزارت صنعت و دولت را خطاب قرار داد و افزود: باید از شما دوستان بابت آوردن روش های نو و کارآمد در صنعت و بازار خودرو تشکر کرد زیرا این انعطافی که در بازار فعلی خودروی کشور وجود دارد! ثمره تدبیر و تلاش شما دوستان در دولت است و این افکار حتی قابلیت صادرات به سایر کشورهای جهان را نیز دارد.

کد خبر 102689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha