چرا دستور رییس‌جمهور برای کنترل قیمت بلیت هواپیما اجرا نمی‌شود؟

پرشین خودرو: پس از گذشت ۴۰ روز از صدور دستور رییس‌جمهور به وزارت صمت برای کنترل قیمت بلیت هواپیما، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که هنوز منتظر اجرای این دستور است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، در پی تثبیت گرانی بلیت سفرهای هوایی در مسیرهای داخلی و خارجی درباره نتیجه‌ای که پس از صدور دستور رییس‌جمهور حاصل شده است، گفت: دستور رییس‌جمهور ذیل نامه بنده، به وزیر صمت به عنوان رییس ستاد تنظیم بازار بود که همچنان منتظریم این ستاد، نرخ بلیت‌های هواپیما را کنترل و اعلام کند. معتقدیم باید نقطه بهینه‌ای برای سفرهای هوایی انتخاب شود که شرکت‌های هواپیمایی هم متضرر نشود، به هرحال هزینه‌ها برای آن‌ها نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به شرکت‌های هواپیمایی گفته‌ایم که افزایش بی‌رویه هزینه‌ها، به آن‌ها کمکی نمی‌کند و باعث کاهش سفرهای هوایی و خالی‌تر شدن پروازها خواهد شد، باید نرخی را تعیین کرد که هم برای مسافر مقرون به صرفه باشد و هم با کاهش پروازها روبرو نشویم و از طرفی هزینه‌های صنعت هواپیمایی جبران شود.

او در واکنش به اظهارات سازمان هواپیمایی درباره داشتن محدودیت در اعمال نظارت روی قیمت‌ها به خاطر آزادسازی نرخ‌ها، گفت: رها کردن قیمت بلیت هواپیما که کار درستی نیست. به هر حال ما منتظر اجرای دستور رییس‌جمهور هستیم.

 

بلیت هواپیما

 

مونسان ۲۷ مردادماه پیش از صدور دستور رییس‌جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای کنترل قیمت بلیت سفرهای هوایی، در نامه‌ای خطاب به معاون نخست رییس‌جمهور نوشته بود: «همانگونه که استحضار دارید، صنعت سفر و گردشگری متکی به محصولات و خدمات بخش‌های مختلفی است که خدمات اقامتی و حمل و نقل از اجزاء اصلی تشکیل‌دهنده آن است و این درحالی است که هرگونه تغییر در قیمت خدمات این دو بخش می‌تواند بر اثرگذاری اقتصادی حاصل از گردشگری بر سایر بخش‌های زنجیره تامین که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این صنعت مرتبط هستند تاثیر گذاشته و با کاهش سفرهای داخلی و گردشگران خارجی به داخل کشور، به ایجاد رکود و کاهش اشتغال در زنجیره بسیار وسیعی از کسب و کارها منجر شود. »

او همچنین پیشنهاد کرده بود: «با قید فوریت کمیته‌ای مشترک با عضویت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) و بانک مرکزی تشکیل شود تا ابعاد مختلف موضوع، بررسی و کارشناسی شده و راهکارهای عملیاتی برون رفت از چالش‌های پیش‌رو به صورت واقع‌گرایانه احصاء و اجرایی شود. »

سه روز پس از آن، مونسان در سفر به شیراز و در جمع فعالان گردشگری گفت که «رییس‌جمهور همین امروز (۳۰ مردادماه) برای حل مشکل افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما به وزیر صنعت دستور دادند»، دستوری که تا کنون و فقط رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آن سخن به میان آورده است و واکنش بیرونی دیگری از سوی وزارت صنعت و یا ستاد تنظیم بازار نداشته است. شرکت‌های هواپیمایی نیز سقف توافقی را برای قیمت‌ها تعیین کردند که بررسی‌ها نشان می‌دهد سقف این قیمت‌ها در تعطیلات کوتاه مدت اخیر و همچنین پایان هفته‌ها، شکسته شده است. وزارت راه و سازمان هواپیمایی نیز به بهانه آزادسازی نرخ‌ها تا کنون به موضوع کنترل قیمت‌ها وارد نشده‌اند و با توجه به افزایش هزینه‌های ایرلاین‌های داخلی پس از توقف در تخصیص ارز دولتی، تا به حال از شرایط این شرکت‌ها دفاع کرده‌اند.

کد خبر 102693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha