دستور ترخیص بدون نوبت لاستیک های دپو شده در گمرکات صادر شد

پرشین خودرو: دولت در ماه گذشته پس از اعتراضات و اعتصاباتی که کامیون داران داشتند نرخ کرایه را 20 درصد افزایش داد اما با توجه به افزایش هزینه ها در صورتی که نرخ کرایه ها 3 برابر هم شود جبران مشکلات و هزینه ها رانندگان را نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کامیون داران به عنوان فعالان عرصه حمل و نقل جاده ای در ماههای اخیر درگیر مشکلاتی شدند که قرار بود بخشی از آن با جلساتی که بین نمایندگان انجمن های صنفی، مسئولان دولتی و کمیسیون های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون عمران برطرف شود.

مباحث تعرفه ای، ساماندهی پایانه های حمل و نقل برای ورود بار، ساماندهی شرکت ها و تسهیل گردش کاری از آن دست مطالبات کامیون داران بوده است که البته به این موارد،¬ وضع جدید اقتصادی کشور و افزایش قیمت های ناشی از بالارفتن نرخ ارز را نیز باید اضافه کرد.

در چنین شرایطی و پس از اعتصابات گسترده کامیون داران به دلیل افزایش هزینه ها و مشکل تامین لاستیک و قطعات یدکی بود که دولت تصمیم گرفت با هدف حمایت از این قشر، تعرفه واردات‌ لاستیک‌ مورد نیاز این ناوگان‌ از 26 درصد به پنج درصد کاهش یابد البته در جریان بررسی این مشکلات و تمهیدات دولت و مجلس، نایب رئیس کمیسیون عمران نیز در گفت وگویی با رسانه ها اعلام کرد که با تصمیمات اتخاذ شده لاستیک کامیون داران در اولویت تامین ارز دولتی قرار گرفت.

اعتصابات ماههای اخیر و ایجاد ناامنی در جاده ها برای رانندگان حمل و نقل بار از مواردی بود که بالاخره موجب شد دولت و پلیس با جدیت نسبت به این مساله ورود کرده و درصدد رفع آن و برخورد با متخلفان برآید به طوری که در آغازین روز هفته جاری وزیر صنعت و معدن نیز در جمع خبرنگاران عنوان کرد که با توجه به وجود ۱۲۰ هزار حلقه لاستیک موجود در گمرکات با همکاری گمرک و سازمان املاک تملیکی این لاستیک ها در اختیار واحد‌های توزیع‌کننده زیرمجموعه راهداری قرار گرفته است و علاوه بر ۲۰۰ میلیون دلاری که مقرر شد برای واردات لاستیک اختصاص یابد هر ماه ۸۰ میلیون دلار نیز در اختیار واردکنندگان مجاز لاستیک قرار می‌گیرد تا لاستیک از طریق زیرمجموعه‌های سازمان راهداری در اختیار رانندگان قرار گیرد.

هر چند این روزها موضوع کرایه و تامین لاستیک و قطعات یدکی کامیون داران بحث مهم ناوگان جاده ای اما در میان مقابله با برخی از تخلفات شرکتهای حمل و نقل جاده ای نیز از مواردی که با هدف بهبود وضعیت این ناوگان صورت می گیرد.


پروانه فعالیت 16 شرکت متخلف حمل و نقل جاده ای لغو شد


در جریان اقدامات و برنامه دولت برای رفع مشکلات کامیون داران، رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن اشاره به اقدامات و برنامه های دولت برای تامین لاستیک کامیون داران از برخورد با برخی از شرکتهای متخلف و لغو مجوز تعدادی از آنها خبر داد و گفت: بر اساس رای کمیسیون ماده 12 رسیدگی به تخلفات شرکتهای حمل و نقل جاده ای پروانه فعالیت 16 شرکت متخلف در این بخش در یکی از استان ها لغو شد.

محمد خان بلوکی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد : به نظر می رسد این شرکتها در حوزه حمل و نقل و دریافت کمیسیون های اضافی و پرداخت کرایه تخلفاتی داشته اند که منجر به لغو روانه فعالیت آنها شده است.


افزایش 3 برابری نرخ کرایه هم جبران هزینه کامیون داران را نخواهد کرد


وی در ادامه به افزایش هزینه های کامیون داران اشاره می کند و نرخ فعلی کرایه ها را در این وضعیت منطقی نمی داند و می گوید : دولت در ماه گذشته پس از اعتراضات و اعتصاباتی که کامیون داران داشتند نرخ کرایه را 20 درصد افزایش داد اما با توجه به افزایش هزینه ها در صورتی که نرخ کرایه ها 3 برابر هم شود جبران مشکلات و هزینه ها رانندگان را نخواهد کرد.

خان بلوکی همچنین با اشاره به وعده تامین لاستیک کامیون داران و اظهارات وزیر صمت در خصوص اختصاص ارز دولتی برای واردات لاستیک گفت : هر چند دیر دولت و مجلس به این تصمیم رسیدند اما به هر حال این اقدام می تواند در کاهش هزینه های رانندگان نقش موثری داشته باشد البته دولت باید بسیار زودتر از این نسبت به گشایش ال سی و واردات لاستیک اقدام می کرد و تعرفه گمرکی را حذف و زمینه واردات قطعات یدکی را فراهم می نمود.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور گفت: امروز بخش مهمی از نیاز کامیون داران لاستیک و قطعه یدکی است که بالطبع با نرخ کرایه ها و هزینه های فعلی امکان تامین و خرید آنها را ندارند.

 



خان بلوکی تاکید کرد: البته اتحادیه با اعتصابات صورت گرفته برای رفع مشکلات رانندگان مخالف بودیم و بارها اعلام کردیم که نباید از این مسیر به دنبال حل مشکلات باشند چرا که موضوعی نیست که به سرعت عملیاتی شود و نیازمند فرصت و زمان کافی است تا حل شود.

وی اظهار داشت: بارها مطرح کردیم که این مشکلات برای کامیون داران یک شبه ایجاد نشده و باید حداقل 6 ماه به دولت فرصت داده شود اما متاسفانه برخی از معترضان کسانی هستند که در فضای مجازی اقدام به تحریک و تهدید کامیون داران و طرح برخی شعارها می کردند که این وضعیت موجب ناامنی جاده ها و مشکلاتی برای رفت و آمد رانندگان شد که خوشبختانه با هشدار پلیس و برخورد با برخی از آنها این مشکل به زودی حل خواهد شد.

وی همچنین به تماس های مکرر برخی از کامیون داران از شهرهای مختلف و اعتراض نسبت به ناامنی در جاده ها اشاره کرد و گفت : در برخی از شهرها طی تماس هایی که داشتند عنوان می گردید که 4 تا 5 هزار خودرو به دلیل ناامنی در جاده ها متوقف شده و امکان باربری در جاده ها را ندارند.


افزایش 20 درصدی کرایه کامیون داران دردی را دوا نمی کند / مشکل نبود سالن اعلام بار کامیون داران در تهران


رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور با اشاره به اجازه واردات 500 هزار حلقه و 15 قلم قطعه یدکی پرمصرف گفت : هم اکنون 50 هزار حلقه لاستیک در گمرکات است که دپو شده است و دستور ترخیص آنها بدون نوبت داده شده و برای واردات 2 میلیون حلق لاستیک ال سی باز شده است و اینها تا پایان امسال زمان می برد تا وارد شوند و در صورتی که این میزان وارد شوند بخش مهمی از مشکلات کامیون دارلان حل می شود.

خان بلوکی افزود : افزایش 20 درصدی کرایه دردی را دوا نمی کند هر چند بیشترین مشکل کامیون داران خرید لاستیک و قطعات یدکی است که چنانچه حل شود دیگر مشکلی نخواهند داشت.

وی در پایان بخشی از مشکلات کامیون داران به خصوص در استان تهران را نبود سالن اعلام بار عنوان و خاطرنشان کرد: حق رانندگان در سالن اعلام بار محفوظ است و معمولا صاحب کالا بارش را به اعلام بار اعلام می کند و رانندگان نیز بر این اساس نوبت دریافت کرده و بر اساس لیست بارگیری می کنند و هیچ ارتباطی با صاحب کالا و شرکت ندارند و تنها کرابه حمل بار را دریافت می کنند.

کد خبر 102800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha