بازار خودرو از بن بست خارج نمی شود؟!

پرشین خودرو: تنش در بازار خودروهای داخلی کمی آرام گرفته است. پیش فروش های مدت دار خودروسازان می تواند این تنش ها را کم یا افزایش دهد و در روزهای آینده تاثیر این پیش فروش ها مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از 7 روز، ماراتن نفس گیر پیش فروش محصولات ایران خودرو به پایان رسید و همزمان با ظهر امروز دوشنبه 9 مهر ماه جاری که مصادف با آخرین روز پیش فروش بود، تمامی محصولات تکمیل ظرفیت شد.

اما جدای از آمارهای اعلامی از سوی روابط عمومی ایران خودرو، چند نکته در این فروش قابل تامل بود.

اول اینکه ایران خودرو نیز همانند سایپا بر عکس ادعای مدیران عامل خود در برنامه ویژه خبری، قیمت قطعی برای خودروها اعلام نکرد و جز 4 مدل خودرو، برای سایر خودروها تحویل خودرو در سال 98 اعلام شده بود.

دومین نکته اینکه متاسفانه با تمام تمهیداتی که ایران خودرویی ها برای فروش واقعی محصولات خود به افراد و نه دلال ها در نظر گرفته بودند باز هم سر بسیاری از خریداران اصلی بی کلاه ماند و این دلال ها بودند که برای دستیابی به مقصود خود از هیچ فعالیتی حتی خرید و فروش امتیاز کد ملی، دریغ نکردند.

اینکه آیا ایران خودرو می توانست عملکرد بهتری داشته باشد یا خیر جواب دقیقی ندارد زیرا توان زیرساختی کشور در دیتا و اینترنت دست خودروسازان نیست البته برنامه ریزی برای استفاده از حداکثر توان موجود در دست ایشان است.

بروز برخی خطاها که در زمان ثبت نام رخ می داد و خود سایت نیز بروز خطا در عملکرد خود را اعلام می کرد و یا پیام هایی که اعلام می کرد شما از IP های خارجی برای ثبت نام استفاده کرده اید حال اینکه اینترنت متعلق به همراه اول و ایرانسل بود، تنها بخشی از مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری این ثبت نام بود که نشان می دهد که توان مورد استفاده قرار گرفته، می توانست بهتر از این باشد.

در 7 روز فروش محصولات ایران خودرو 50 هزار دستگاه خودرو پیش فروش شده است اما به دلیل قطعی نبودن قیمت و البته زمان تحویل خودروها که عمدتا سال 98 اعلام شده است، تاثیر این پیش فروش همانند پیش فروش سایپا، بر بازار بسیار کمتر از پیش بینی ها بود. بازار همچنان تشنه حضور خودرو در خود است نه معرفی و پیش فروش خودرو برای تحویل در یکسال آینده.

شاید یکی از راه حل های عجیب و غریب برای رفع مشکلات فعلی بازار خودرو، ثبت نام حضوری در نمایندگی های اصلی خودروسازان باشد و البته بعد از ثبت نام یک مهلت یک ماهه برای اینکه افراد درخواست کننده مورد بررسی قرار گیرند. با توجه به پیشرفت های اطلاعاتی و دیتایی کشور، فهمیدن اینکه فرد درخواست کننده برای خرید، خودرو را برای استفاده می خواهد یا برای دلالی، کار زیاد سختی نخواهد بود البته بدون خطا نیز نمی باشد اما شاید بتواند کمی از التهاب بازار را کم کند زیرا افرادی خودرو دریافت می کنند که خودرو نداشته و واقعا برای استفاده نیاز به ثبت نام دارند. لیست افراد واجد شرایط پس از یک ماه اعلام شده و افراد بر اساس اولویت ثبت نام پول های خود را واریز می کنند و هر کسی که انصراف داد جایگزین وی از قبل تعیین و فراخوانده می شود.

البته نگارنده نیک می داند که استفاده از این روش هزینه بر و وقت گیر و بازگشت به زمان چرتکه است اما در شرایط التهابی کنونی، این نیز می تواند تنها یک راه حل برای گذر از شرایط فعلی باشد.

متاسفانه در این میان عملکرد مردم و خریداران نیز مورد انتقاد است زیرا ایشان با تمام کاستی های اخیر صنعت خودرو و گلایه های ریز و درشتی که داشتند و دارند هنوز برای پیش خرید های یکساله، سر و دست می شکنند.

 



شاید اگر این خیل جمعیتی که در این 5 روز سعی کردند وارد سایت فروش اینترنتی ایران خودرو شوند کمی فکر می کردند که اولا وقتی خودروساز اعلام می کند که قطعه برای تولید ندارد، چگونه می خواهد این خودروهای جدید را تولید و به دست خریدار بدهد؟ دوما اگر امکان تولید دارند چرا دیون قبلی خود را تحویل نمی دهند؟ سوما وقتی قیمت غیر قطعی است، چرا باید یکسال برای دریافت دعوتنامه و قیمت قطعی حرص و جوش خورد حال اینکه اساسا معلوم نیست در اسفند 98 خودروی 405 یا رانا یا دنا مجوز پلاک شدن دارند یا به دلیل پاس نشدن استانداردهای جدید، باید به تاریخ بپیوندند؟

سوالات بسیار زیادی را می توان از خریداران خودروهای اخیر پرسید اما شاید اولین سوال را باید خودروساز جواب دهد که بالاخره ما قسم ... قبول کنیم یا دم خروس را؟

چگونه است که با داشتن مشکلات فراوان در تامین قطعه و تولید خودرو که موجب شده است حتی خودروهای ثبت نامی در سال گذشته را نتوانید به خریداران تحویل دهید، باز دیون جدیدی برای خود ایجاد کرده اید؟ آیا درسال 98 قرار است اتفاق خاصی در وضع مالی شما و قطعه سازان رخ دهد که مردم و رسانه ها نمی دانند؟ آیا در سال 98 قرار است در تولید انواع خودرو خودکفا شویم و دیگر نیازی به چراغ سبز رنو، پژو و سایران برای تولید نیست؟
یا اینکه این ثبت نام ها محل تامینی غیر از قطعه سازان داخلی و واردات دارند که سکرت است؟

چنانچه این پیش فروش برای تامین مالی هزینه های آتی شرکت های سایپا و ایران خودرو اتفاق افتاده است که باید گفت خدا رحم کند بازار خودرو در سال 98 را که احتمالا قیمت پراید 100 و قیمت سمند ملی شده 200 میلیون خواهد شد و باز هم البته خودروساز ایرانی برنامه های فروش و پیش فروش را با قدرت ادامه خواهد داد؟

اگر هم این برنامه های فروش با این فکر کلید خورده است که در آینده همه چیز درست می شود و هیچکس از فردای خود خبر ندارد و هزار مثل دیگر، باید برای سیستم مدیریتی کشور در حوزه خودرو تاسف خورد که کارهای خود را با اما و اگر و شانس و اقبال پیش می برد.

به هر حال ماراتن سایپا و ایران خودرو نیز تمام شد و باید تنها چند روز صبر پیشه کرد تا نتایج و تاثیر این فروش ها در بازار ثانویه را دید.

کد خبر 102806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha