کد خبر 102896
۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
افتتاح راه‌آهن قزوین ـ‌ رشت تا دو ماه آینده

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه برقی کردن خط آهن گرمسار ـ‌ اینچه‌برون با همکاری راه‌آهن روسیه پیشرفت مناسبی دارد، از افتتاح خط آهن قزوین ـ رشت تا دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، یازدهمین کنفرانس بین المللی سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OFGD) امروز با حضور 11 کشور عضو در تهران آغاز به کار کرد.

در این همایش مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت:‌ همه ما در سازمان‌هایی که فعال هستیم تلاش می‌کنیم، سهم حمل و نقل ریلی افزایش دهیم.

سعید محمدزاده ادامه داد: افزایش سهم ریلی به عنوان وظیفه بنگاهی و وظیفه اقتصادی و ملی برای کشورهای‌مان مهم است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: کشور ایران در سال 2017، تجارت نسبتاً زیادی با کشورهای مختلف داشت؛ اتحادیه اروپا 11 میلیارد یورو کالا در این سال به ایران صادر کرد و 10 میلیارد یورو واردات کالا از ایران داشت که این به معنای رشد 83 درصدی صادرات و 32 درصدی واردات است.

محمدزاده افزود: در سال 2016 میلادی 3.5 میلیارد دلار کالا به چین صادرات داشتیم و 3.9 میلیارد دلار از چپن واردات داشتیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: ما می‌توانیم از کریدورهای ریلی استفاده کنیم تا صادرات و واردات کالاها حتماً از این کریدورها انجام شود.

وی گفت: راه‌آهن ایران زیرساخت قوی دارد و برای توسعه این زیرساخت اقدامات زیادی انجام شده است.

محمدزاده ادامه داد: در برنامه ششم توسعه ایران تکلیف دولت، مجلس و برنامه برای ما این است که سهم بار داخلی حداقل به 30 درصد کل بارها برسد، یعنی باید فعالیت‌های ریلی در ایران 2.5 برابر شود و امسال ما یک رشد بیش از 200 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داریم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: در افق 2020 میلادی قرار است ما به 25 میلیون تن بار برسیم که قابل دسترسی است.

وی گفت:‌ سیاست دولت مبنای توسعه حمل و نقل را به توسعه ریلی استوار کرده است و در این حوزه مبناها اتصال مراکز استان به ریل و توسعه شبکه ریلی و اتصال به مراکز اقتصادی، تجاری و صنعتی است.

محمدزاده افزود: مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند که اتصال شبکه ریلی ایران به همه کشورهای همسایه انجام شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت:‌ استفاده از حمل و نقل ریلی منفعت زیادی از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دارد و توسعه ریلی به مفهوم توسعه کشورها است.

 

راه آهن

 


وی تأکید کرد: توسعه ریلی به ویژه در حوزه توسعه بین‌المللی بدون همکاری کشورها محقق نمی‌شوند؛ در برنامه توسعه پنج‌ساله ششم برای توسعه حمل و نقل ایران برنامه زیادی داریم.


محمدزاده با بیان اینکه تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل جزء برنامه‌های اصلی ما است‌،گفت:‌ اتصال را‌ه‌آهن ایران به آذربایجان که کریدور شمال ـ جنوب را فعال کند از کریدور غرب خزر مورد توجه جدی است و تا دو ماه آینده راه‌آهن قزوین ـ رشت را افتتاح می‌کنیم، ضمن آنکه دنبال اتصال راه‌آهن رشت به آستارا هستیم.


وی با بیان اینکه در شرق خزر به کریدور شمال ـ جنوب توجه داریم،‌گفت: برقی کردن گرمسار ـ اینچه‌برون با راه‌آهن روسیه آغاز شده است و با اجرای برقی کردن خطوط در شرق خزر خطوط از ظرفیت بالایی برخوردار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: توجه جدی ایران به توسعه راه‌آهن چابهار و زاهدان نشان از عزم ایران برای ترانزیت شمال ـ جنوب دارد که امیدواریم کمتر از دو سال آینده افتتاح شود.

محمدزاده ادامه داد: اتصال راه‌آهن ایران به افغانستان دنبال می‌شود از ایران تا جنو در خاک افغانستان در حال نهایی شدن و خط خواف ـ هرات از سال آینده افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه اتصال راه‌آهن ایران به بنادر انزلی، کاسپین و چابهار دنبال می‌شود گفت: ما می‌توانیم از همه مرزهای آبی با کشورهای همسایه ارتباط داشته باشیم.

وی اظهار داشت:‌ تلاش می‌کنیم قطار کانتینری از چین به ایران و قطار ترانزیتی از چین به اروپا از مسیر ایران عبور کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: از سال 2015 میلادی تا کنون 8 قطار کانتینری از کشور چین داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه کشور ایران به دلیل واقع بودن در مسیرهای ترانزیتی موقعیت ممتازی دارد،‌ افزود: از دیگر توافقات توسعه با ترانزیتی توسعه ارتباطات ایران با کشورهای همسایه است.

کد خبر 102896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha