باید سرعت تصمیم گیری برای تعیین قیمت های جدید خودروسازان بیشتر شود

پرشین خودرو: به عقیده قطعه سازان و خودروسازان با توجه به تصمیم دولت در خصوص تامین ارز تولیدکنندگان از بازار ثانویه ، شرایط کنونی تاثیری بر وضعیت هزینه های تولید صنعت خودرو نخواهد گذاشت چرا که در جریان افت نرخ ارز در بازار آزاد تغییر خاصی در نرخ ارز بازار ثانویه رخ نداده تا بر روند هزینه تولید و قیمت خودرو و قطعات تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از موضوعاتی که این هفته به سوژه های داغ در حوزه خودرو تبدیل شد موضوع قیمت گذاری خودرو و تغییر نهاد قیمت گذار در صنعت خودرو و پس از آن افت ناگهانی نرخ ارز و تبعات آن بر کاهش چند میلیونی قیمت خودرو در بازار بود این اتفاقاتی که با گذشت چند روز ضمن ایجاد ابهام برای خودروسازان ، خریداران خودرو را با بلاتکلیفی مواجه کرده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان کنار رفتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به این ماجرا تنها در یک صورت می‌تواند به بهبود اوضاع بازار خودرو و حتی نزولی شدن قیمت‌ها بیانجامد که تمرکز دولت از موضوع قیمت‌گذاری به سمت نظام عرضه سوق یابد.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره افت ناگهانی نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت خودرو و قطعات ،گفت: در صورتی این کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو اثر گذار است که موج کاهش نرخ آزاد ارز بر قیمت ارز در بازار ثانویه هم اثر بگذارد که چنین مساله ای بعید است چرا که اتفاق خاصی در سیستم جاری و رسمی بانکی رخ نداده است که بخواهد تاثیری بر قیمت خودرو و قطعات داشته باشد بلکه بیشترین تاثیر شرایط فعلی جو روانی بازار بر افکار عمومی بوده که نرخ ارز در بازار آزاد را با افت قیمت همراه کرده است.

 



شرایط کنونی ارزی به هیچ عنوان به نفع قطعه سازان نیست

به گفته وی با توجه به اینکه در سامانه ارز نیمایی قطعه سازان باید ارز را با نرخ بازار ثانویه دریافت کنند و این مساله اخیرا بدون انتقال ارز این مقررات مطرح شده و تعداد بسیار کمی توانستند استفاده کنند بنابراین شرایط کنونی ارزی به هیچ عنوان برای قطعه سازان به صرفه نیست چرا که نرخ ارز در بازار ثانویه همچنان بسیار بالاست بنابراین مسائلی که در حال حاضر در بازار ارز عنوان شده و گمانه زنی ها بر روی قیمت خودرو و قطعات همگی بر روی ارز ثانویه بوده نه بر روی ارز آزاد .

وی تاکید کرد : افت نرخ ارز در بازار آزاد صرفا بر کاهش مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو تاثیر گذاشته و به نظر می رسد در صورت ادامه عامل مثبتی در افت اختلاف قیمت در بازار خودرو خواهد بود.

با نفس قیمت گذاری دستوری خودرو مخالفیم

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور همچنین با توجه به طرح موضوعاتی در خصوص تغییر نهاد قیمت گذاری خودرو و اظهارات اخیر یکی از اعضای شورای رقابت مبنی بر حذف این شورای رقابت از روند قیمت گذاری گفت : در هر صورت ما با نفس قیمت گذاری دستوری خودرو مخالفیم اما به هر جهت با ساز و کاری که اخیرا از سوی مسئولان اندیشیده شده امیدواریم با توجه به سرعت تغییرات عوامل محیطی و قیمت نهاده های تولیدی سرعت تصمیم گیری و تعیین قیمت های جدید بیشتر شود و قیمت گذاری از شکل دستوری خارج شود.

محبی نژاد خاطر نشان کرد : متاسفانه در حال حاضر جزئیات برنامه وزارتخانه برای نهاد قیمت گذاری خودرو مشخص نیست که نقش سازمان حمایت در این حوزه چیست ؟ آیا فقط نهاد قیمت گذاری دستوری از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل شده یا اینکه شیوه قیمت گذاری در حاشیه بازار خواهد بود و یا به نوعی قیمت آزاد می شود و از مقررات اقتصاد آزاد تبعیت خواهد کرد ؟ تمام اینها برای ما مجهول است و همچنان اطلاعی از برنامه دولت نداریم.

وی افزود : اگر تنها نهاد قیمت گذار تغییر کرده باشد و شیوه غلط قیمت گذاری دستوری قبلی همچنان پا برجا باشد اتفاق خاصی نخواهد افتاد اما چنانچه شیوه قیمت گذاری تغییر کند در واقع واقعیت ها را بپذیرند و تغییرات محیطی را بدانند و سرعت عمل اعمال این تغییرات با تغییرات عوامل محیطی تناسب داشته باشد استقبال می کنیم و به طور قطع تصمیم خوبی است .

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور تاکید کرد : به نظر می رسد دولت به دنبال آن است که قیمت گذاری را از حیطه شورای رقابت خارج کند اما بنا ندارد این برنامه به صورت افسار گسیخته ای صورت گیرد و در نظر دارد تا مهاری به نام سازمان حمایت هم حضور داشته باشد تا قیمت ها را کنترل کند و خودروسازان در بازار جولان ندهند.

محبی نژاد تاکید کرد : با پیش فرض هایی که عنوان شد چنانچه شیوه قیمت گذاری دستوری تغییر کند و قیمت ها واقع بینانه شود بسیار تصمیم خوبی است به شرطی که مقرراتی بدتراز از شورای رقابت در این شیوه جدید اعمال نشود.

کد خبر 103060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha