شکایتی از سوی تولیدکنندگان کاتالیست به کمیسیون صنایع ارائه نشده است

پرشین خودرو: تاکنون از سوی دستگاه های متولی و خودروسازان مشکل تامین و واردات برخی از قطعات خاص که با سلامتی شهروندان ارتباط دارد به کمیسیون صنایع ارائه نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب، اظهار داشت: به طور حتم تامین مواد اولیه تولید قطعات مهمی مانند کاتالیست که با سلامت شهروندان و آلایندگی شهرهای بزرگ ارتباط بسیار نزدیکی دارد باید در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار گیرد.

رامین نورقلی پور تصریح کرد: تاکنون مشکلی از ناحیه خودروسازان و دستگاههای متولی در این زمینه به کمیسیون صنایع ارائه نشده است اما با توجه به اهمیت این مساله با سلامتی شهروندان، جای دارد تا چنین مواردی مورد توجه و بررسی بیشتر نمایندگان و کمیسیون تخصصی به خصوص کمیسیون بهداشت و درمان و صنایع قرار بگیرد.

وی گفت: بر اساس رویه ای که در کمیسیون صنایع وجود دارد همواره تلاش شده تا مسائل و مشکلات مهمی که در ارتباط با صنعت و تولید کشور و در جهت حمایت از مردم است در دستور بررسی کمیسیون صنایع قرار گیرد و همواره نقش حمایتی نمایندگان در این حوزه ها وجود داشته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر لزوم رفع موانع تامین و تولید برخی از قطعات ضروری در کشور خاطر نشان کرد: با توجه به جایگاه مجلس و کمیسیون صنایع در تقلیل مشکلات تولید و بررسی طرح ها و لوایح وارده، به طور قطع در این زمینه نیز نیاز است تا خودروسازان و قطعه سازان با مکاتبات و یا در جلسات مشترک با کمیسیون صنایع و در اولین فرصت ممکن و در قالب طرحی موارد این چنینی را در تامین برخی از قطعات مهم را مطرح کنند تا در صورت ضرورت در صحن علنی مجلس نیز مطرح و نظر نمایندگان مجلس نیز دریافت شود.

 



نور قلی پور با اشاره به اجرای برخی از طرح ها با هدف کاهش آلودگی هوای کلان شهرها وهمچنین اجرای فاز دوم طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهرها ( LEZ) از ابتدای آبان ماه گفت : به طور قطع اجرای این طرح ها در کاهش آلودگی هوای کلان شهرها نقش مهمی دارد اما موضوع مهم دیگر توجه به تولیدات آلاینده و عدم رعایت برخی از استانداردهای اجباری در تولیدات برخی از صنایع از جمله خودروسازان است که باید مورد دقت بیشتر دستگاههای نظارتی قرار گرفته و در جهت مقابله و رفع موانع اعمال استاندارد حمایت های لازم از سوی دولت و مجلس صورت گیرد.

وی تاکید کرد: معتقدم نصب قطعه مهم کاتالیست در خودروها موضوع مهمی در کشور تلقی می شود اما با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و محددویتی هایی که در تخصیص ارز دولتی است باید تمامی جوانب این موضوع با حضور ذی نفعان و تولیدکنندگان و خودروسازان و کارشناس مرکز پژوهش های مجلس و سازمان محیط زیست مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد تا بتوان به دولت پیشنهاد داد و این قطعه در جمله کالاهای دسته یک قرار گیرد و ارز دولتی به آن اختصاص یابد.

این روزها مشکلات ارزی مسائل زیادی را پیش روی بسیاری از تولیدکنندگان قرار داده است، مشکل آلودگی هوا که سال‌های زیادی است مقصر اصلی آن سازمان حفاظت محیط ‌زیست و شهرداری‌ها عنوان می گردید هم اکنون به دلیل عدم تامین مواد اولیه در تولید یکی از قطعات مهم و کم توجهی در استفاده از آن در خودروها می رود تا به عنوان عامل مهم در آلایندگی هوای کلان شهرها تبدیل شود.

از آنجا که آلودگی محیط زیست از جمله پیامدهای ناخواسته تکنولوژی است یکی از ابزارها در جهت کاهش آلودگی های هوا، طرح ها و اقدامات دولتها و صنایع تکنولوژی بر برای کاهش تاثیرات تولیدات بر آلایندگی محیط زیست است به طور قطع یکی از این ابزارها کاربرد مبدل های کاتالیستی در مسیر اگزوز خودروهاست، کاتالیست قطعه بسیار حساس و مهمی است که با نصب روی مسیر دود خروجی، اثر خودروهای سواری روی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

کد خبر 103095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha