اتمام عملیات حفاری طولانی‌ترین تونل جاده‌ای خاورمیانه

پرشین خودرو: عملیات حفاری تونل شرقی البرز به عنوان طولانی‌ترین تونل جاده‌ای خاورمیانه به طول ۶۴۰۰متر در منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان به اتمام رسید.

به گزارش پرشین خودرو، صبح امروز مراسم اتمام عملیات حفاری تونل شرقی البرز واقع در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعیدی‌كیا رئیس بنیاد مستضعفان، خیراله خادمی مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل، هوشنگ عشایری مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران، حبیب‌اله طاهرخانی مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید، محمد شكرچی‌زاده رئیس مركز تحقیقات مسكن، راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسكن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و جمعی از دست‌اندركاران در محل پروژه برگزار شد.


قرارداد حفاری و لاینینگ این تونل سال ۸۹ منعقد شد اما اقدامات ویژه‌ای از دهانه شمالی و جنوبی در اواخر سال ۹۳ به وقوع پیوست.

این پروژه از شرایط زمین‌شناسی ویژه‌ای برخوردار است كه از جمله آن می‌توان به شازند كرج، دورود و شمشك و همچنین ناپایداری تكتونیكی و ورم‌های گسلی اشاره كرد.

 

طولانی ترین تونل

 

مجموعه تونل البرز شامل سه رشته تونل طولی به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر شامل تونل‌های رفت و برگشت و دسترسی است.

در قسمت تونل‌های دسترسی در فواصل هر ۶۰۰ متر دستك‌های نفررو و هر ۵۰۰ متر دستك‌های ماشین‌رو قابل رویت است.

قطر تونل اصلی ۱۳ متر و هر ۵۰۰ متر پاركینگی درنظر گرفته شده است. از ویژگی‌های این تونل می‌توان به كاهش زمان و مصرف سوخت اشاره كرد به طوریكه ارتفاعات كندوان به طور كامل حذف می‌شود، از طرفی این تونل دارای سقف دوم كاذب برای جداسازی هوای پاك از آلوده است.

در این تونل جت‌فن‌های پرقدرت دمنده و مكنده نصب شده و از سیستم حساس برای انواع گازها، مهار آتش و تهویه هوا و مدیریت هوشمند ترافیك بهره می‌برد.​

کد خبر 103106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید آقاجانی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    0 0
    طولانی ترین تونل چند ماه پیش در ترکیه به طول حدود 14 کیلومتر افتتاح شد.