۲۰‌ هزار میلیارد تومان یارانه در جیب ثروتمندان

پرشین خودرو: یک استاد دانشگاه اظهار کرد که سالیانه حدود۲۰ هزار میلیارد تومان به چهار دهک ثروتمند جامعه یارانه تعلق می‌گیرد که این مبلغ خود به اندازه یکسال بودجه عمرانی کشور است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، میثم موسایی - عضو هیات علمی دانشگاه تهران - با بیان اینکه عده‌ای از افراد جامعه از وضعیت تلاطمات ارزی سود هم بردند، اظهار کرد: حدود ۱۰ درصد از افراد جامعه به دلیل کارهای مربوط به سفته بازی چه بسا توانسته‌اند درآمدشان را در این وضعیت تورمی افزایش دهند، اما این طبقات ضعیف و متوسط هستند که از این وضعیت متضرر شده و ضعیف‌تر شده‌اند.

بسته‌های امنیت غذایی راهکاری دائمی برای حل فقر نیست

او با تاکید بر اینکه راه‌حل‌های موقتی مانند بسته‌های مواد غذایی نمی‌تواند راهکاری دائمی برای حل مساله فقر و یا افزایش قدرت خرید باشد، ادامه داد: اگر هدف ما رسیدن به یک جامعه بدون فقر است پس سیاست‌هایمان هم باید متفاوت باشد. اینکه تصور کنیم فقر ذاتی است و ما تنها باید به دنبال دادن کمک‌هایی به فقرا باشیم درست نیست و نمی‌تواند باعث افزایش قدرت خرید طبقات مختلف شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به مقوله اشتغال به عنوان یک شاخص اساسی در فقرزدایی اظهار کرد: ایجاد اشتغال نیازمند اصلاح مقررات مربوط به قانون کار، صادرات و واردات و تسهیل فضای کسب و کار است. فضای کسب و کار متناسب با این شرایط فعلی باید تغییر پیدا کند. از سوی دیگر تنظیم قوانین مالیاتی، تامین اجتماعی و بیمه‌ها با شرایط تورمی بسیار حائز اهمیت است.  همه اجزا و دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی باید در یک مسیر و برای یک هدف با هم هماهنگ شوند.

موسایی با تاکید بر این‌که در شرایط جنگ اقتصادی نباید همه مسائل را به بازار آزاد واگذار کرد، گفت: اینکه برخی تصور می‌کنند مکانیزم بازار آزاد می‌تواند حلال همه مشکلات باشد، اشتباه است. مکانیزم بازار مسائل را حل نمی‌کند و به همین خاطر سیاست گذاران بازارگرا می‌خواهند با بسته‌های غذایی مشکلات را حل کنند در حالی که چنین سیاست‌هایی تنها یک مسکن برای مساله فقر است. ما به جای دادن وعده‌های غذایی باید فضای کسب و کار را برای شهروندان فراهم کنیم.

تعلق یارانه ۲۰ هزار میلیارد به ثروتمندان در سال

او به بحث یارانه‌ها هم اشاره‌ای کرد و گفت: اینکه به همه آحاد جامعه یارانه تعلق می‌گیرد، امر اشتباهی است. کسانی که باید یارانه دریافت کنند در واقع خیلی کمتر از جمعیت یارانه‌بگیران فعلی هستند.  سالیانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به چهار دهک ثروتمند جامعه یارانه تعلق می‌گیرد که این مبلغ خود به اندازه یکسال بودجه عمرانی کشور است. معلوم نیست این سیاست‌های تا کجا قرار است ادامه پیدا کند؟

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی بهتر است سیستم بانکی اجازه پرداخت سودهای بالاتر را به مشتریان داشته باشد، گفت: در شرایط فعلی که تورم روز به روز بیشتر می‌شود، دادن سودهای بالاتر به سپرده‌گذاران می‌تواند باعث تقویت قدرت خرید آنها شود، ضمن این که باید به افزایش حقوق مستمری بگیران هم توجه شود.

نوسانات ارزی و به تبع آن افزایش نرخ تورم در ماه‌های گذشته باعث شده است تا بسیاری از اقتصاددانان نسبت به کاهش قدرت خرید اقشار ضعیفتر مردم هشدار دهند؛   مساله‌ای که البته دولت با دادن بسته غذایی با عنوان "سبد کالا" سعی در جبران آن دارد.

کد خبر 103167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha