کد خبر 103292
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۹
درمان غیردارویی سردرد در سالمندان

پرشین خودرو: ارائه دهنده مقاله «روش‌های غیردارویی درمان سردرد در سالمندان» با بیان اینکه مصرف مسکن، یکی از عوامل سردرد سالمندان است، گفت: ۹ روش می تواند در درمان غیردارویی سردرد سالمندان موثر واقع شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، دکتر زهرا وهابی عضو بورد تخصصی مغز و اعصاب و ستون فقرات دانشگاه تهران، در نخستین کنفرانس «درمان‌های نوین سردرد» که امروز توسط جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با ارائه مقاله ای درباره «روش‌های غیردارویی درمان سردرد در سالمندان» گفت: نتایج یک مطالعه معتبر حاکی از آن بود که حدود ۵۲ درصد افراد دارای مبتلا به سردرد در جامعه، بالای ۶۵ سال بوده‌اند.


وی با بیان اینکه در کتاب‌های دانشگاهی بیشتر به سردرد افراد زیر ۵۰ سال توجه شده و در مورد سردرد سالمندان اطلاعات کافی وجود ندارد، ادامه داد: سردرد دارای دو نوع اولیه و ثانویه است که نوع دوم آن در افراد بالای ۵۰ سال شیوع بیشتری دارد و یکی از عوامل مهم در سردرد سالمندان، مصرف بیش از حد مسکن است.

وهابی با اشاره به اینکه نوع اولیه سردرد مربوط به این است که مشکلی در سر و جمجمه نباشد و در نوع ثانویه ایراد و مشکلی در سر و جمجمه وجود دارد، گفت: برخی موارد حاکی از آن است که در سردرد، با افزایش فاکتورهای التهابی نقص ایمنی فرد و تاری دید روبرو هستیم. از سوی دیگر موضوعاتی مانند سردرد در زمان بارداری، سردرد همراه با افزایش فشار خون، سردرد در کودکان و اولین سردرد شدید زندگی از موارد هشدار دهنده به شمار می‌آیند.

به گفته وی، ۷۰ تا ۸۰ درصد سردردها، سردرد از نوع اولیه هستند و انواع این نوع سردرد را می توان به تنش، ‌میگرن، یکطرفه، دوره‌ای، ‌هیپنیک و خوشه‌ای تقسیم بندی کرد.

عضو بورد تخصصی مغز و اعصاب و ستون فقرات دانشگاه تهران با بیان اینکه سردرد میگرنی ممکن است از جوانی وجود داشته یا بعد از ۶۰ سالگی بروز پیدا کند که مورد دوم نادر است، ادامه داد: شدت سردرد میگرنی در افراد بالای ۵۰ سال کمتر بوده است و در این مورد، حالت‌های حساسیت به نور و صدا کمتر و در آن، ناحیه پس سر درگیر می‌شود.

 

سردرد


وی، سردردهای ثانویه را ناشی از مصرف داروها، مصرف بیش از حد مسکن، مصرف الکل، افزایش فشار خون، ‌ضایعات داخل مغزی (تومور)، اختلالات خونرسانی یا خونریزی، نارسایی تنفسی، اختلالات خواب، افسردگی و نیز ناشی از ژست‌های نشستن اشتباه دانست.

به گفته وهابی سردردهای ثانویه شایع اما مهم، ممکن است ناشی از آرتریت شریان تمپورال و مننژیت، ‌ دایسکشن شریان و سندروم‌های حاد چشمی باشند.

وی با اشاره به موضوعات مربوط به درمان سردرد در سالمندان افزود: ابتدا باید به سابقه قبلی فرد از جمله بروز سردرد در جوانی یا سابقه خانوادگی توجه شود. همچنین معاینه بالینی گردن، معاینه چشم، توجه به فشار خون و کیسه دارویی سالمند نیز از موارد مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

عضو بورد تخصصی مغز و اعصاب و ستون فقرات دانشگاه تهران گفت: داروهایی که در زمینه بیماری‌های سالمندی استفاده می‌شود، می‌توانند موجب سردرد و به ویژه تشدید آن در افراد دارای سابقه میگرن شوند. از جمله این داروها می‌توان به داروهای مهارکننده جذب سروتونین، بروموکریپتین، نیترات‌ها و ‌دی پیریدامول اشاره کرد.

وی بر لزوم درمان غیر دارویی سردرد در سالمندان تاکید کرد و ادامه داد: تغییر شیوه زندگی، سیکل خواب منظم، ورزش ملایم، تغذیه درست، نوشیدن آب فراوان، ‌درمان شناختی درمانی، ماساژ، طب سوزنی و مکمل‌ها از جمله منیزیم و ویتامین B۱ از جمله روشهای درمان غیر دارویی سردرد در سالمندان هستند.

کد خبر 103292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha