کاهش تدریجی تعرفه ها در دستور کار طرح ساماندهی بازار خودرو است

پرشین خودرو: از موارد بسیار مهمی که در طرح ساماندهی بازار خودرو به آن پرداخته شده کاهش تدریجی تعرفه خودرو است که به طور قطع با تصویب نمایندگان بازار خودرو را ساماندهی خواهد کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به بررسی دوباره طرح ساماندهی بازار خودرو و تصویب کلیات آن اظهار داشت: در جلسه ای که با حضور مشاور خودرویی وزیر صمت، کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس و سازمان محیط زیست برگزار شد بحث های مختلفی در خصوص طرح ساماندهی بازار خودرو مطرح و مشکلات مرتبط با این طرح مورد بررسی و ضمن ارائه نقاط قوت، موافقان و مخالفان طرح در این ارتباط صحبت کرده و پس از آن کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو به تصویب رسید.

رامین نورقلی پور افزود: در روزهای آتی طرح ساماندهی بازار خودرو مورد بررسی بیشتر کمیته تخصصی این طرح و کمیسیون صنایع مجلس قرار گیرد.

وی تصریح کرد: از موارد بسیار مهمی که در طرح ساماندهی بازار خودرو به آن پرداخته شده موضوع کاهش تدریجی تعرفه هاست که مسلما در آینده بازار خودرو را ساماندهی خواهد کرد.

وی گفت: هر چند در شرایط کنونی با توجه به ممنوعیتی که برای واردات خودرو ایجاد شده طرح ساماندهی بازار خودرو عملی نخواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به پیشنهاد برخی از نمایندگان در خصوص توقف 6 ماهه این طرح گفت: البته این پیشنهاد رای نیاورد اما با توجه به اینکه در کمیسیون صنایع مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی و اصلی بررسی این طرح رای موافق اعضا را به همراه داشت طرح ساماندهی بازار خودرو به زودی به صحن علنی مجلس رفته و به رای تمامی نمایندگان گذاشته می شود.

 



نورقلی پور تصریح کرد: البته با توجه به اینکه کمیته ای در خصوص بررسی این طرح وجود دارد جلسات کارشناسی برگزار می شود تا اصلاحات لازم پیش از ارائه به صحن بر روی آن صورت گیرد.

رفع کاستی و نقاط ضعف طرح ساماندهی در جلسات کارشناسی کمسیون صنایع

وی ضمن اشاره به برخی کاستی و مشکلات در طرح ساماندهی بازار خودرو تاکید کرد: از آنجا که این طرح نقاط ضعف و کاستی ها را دارد باید مشکلات و کاستی ها آن هر چه سریعتر با برگزاری جلسات کارشناسی برطرف شود هر چند که رای کمسیون صنایع را کسب کرده و آماده جهت ارائه صحن علنی است اما پیش از ورود به صحن باز هم نیازمند بررسی بیشتر است.

وی همچنین به تاثیر این اجرای طرح بر رفع حباب قیمت در بازار خودرو پرداخت و گفت: در این طرح مواردی پیش بینی شده که باز هم نمی توان انتظار داشت تمام مشکلات و معضلات بازار را برطرف کند هر چند که یکی از علت های پیشنهاد این طرح تاثیر مستقیم تعرفه ها در قیمت و بازار خودرو های وارداتی و داخلی بوده است.

نماینده مردم کرد کوی و ترکمن افزود: با این وجود در نظر است با تصویب و اجرای این طرح طی یک بازده زمانی ضمن اینکه تعرفه ها کاهش می یابد، بازاری بر مبنای عرضه و تقاضا ایجاد شود تا قیمت ها را عرضه و تقاضای واقعی بازار تعیین کند نه اینکه مجموعه ای به صورت دستوری تعیین کننده قیمت خودرو باشد که خود همین مساله باعث ایجاد تنش های در بازار خودرو خواهد شد.

نورقلی پور تاکید کرد: زمانی که این طرح اجرا و کاهش تعرفه ها آغاز شود جدولی بر این اساس تنظیم شده که مطابق آن طی یک دوره زمانی تعرفه ها کاهش خواهد یافت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در صحن علنی و بازگشت شرایط اقتصادی به وضعیت عادی آزادسازی واردات خودرو نیز صورت گرفته و به دنبال آن شاهد روند کاهش تدریجی تعرفه ها و کاهش قیمت خودرو خواهیم بود البته به شرط آنکه قیمت دلار نیز به محدوده منطقی برسد.

کد خبر 103323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    0 0
    مگر میزار ن چند سال قبل هم نماینده ها همین طرح کاهش تدریجی تعرفه ها را نزدیک عید تصویب کردن بعد از یک سخنرانی بعد از عید اومدن و گفتن اشتباه کردبم و اون قانون را حذف کردن