بر خلاف وعده ها، تاکنون هیچ خودرویی از گمرکات ترخیص نشده است

پرشین خودرو: ارائه وعده هایی در خصوص ترخیص خودروهای متوقف در گمرک و عمل نکردن به وعده ها در وضعیت کنونی واردکنندگان، تکنیکی برای جلوگیری از فعالیت و از بین بردن و ریشه کنی واردکنندگان خودرو در کشور است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی که بازار خودروهای وارداتی همچنان آشفته است و رکود و تورم در این بازار و عدم ترخیص خودروها از گمرکات، بسیاری از نمایندگی ها و شرکتهای واردکننده را در آستانه تعطیلی قرار داده است معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از آغاز کار کارشناسی برای حل مشکل خودروهای وارداتی مانده در گمرک داده است.

به گفته خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت که چند روزی از طرح این موضوع از سوی وی می گذرد این سازمان در حال انجام کار کارشناسی برای ارائه پیشنهادی درباره ترخیص خودروهای متوقف شده در گمرک است این اظهارات در حالی صورت گرفته که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکنون هیچ خودرویی از گمرکات ترخیص نشده است.


توقف خودروهایی که 1.5 سال می شود بازار را بر هم زده است

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: در شرایطی که دولت تمام هم و غم خود را برای ترخیص کالاهای موجود در گمرکات می گذارد این سوال مطرح می شود که چرا باید سازمانی واردات و ترخیص یک کالا را مستثنی کرده و مانع از واردات خودروهایی شود که 1.5 سال است بازار را بر هم زده است؟

وی افزود: چرا باید کالایی که پول آن پرداخت و ارز آن از قبل خارج شده است به دلیل برخی تصمیمات ناآگاهانه همچنان در گمرک متوقف باشد در حالی که اخیرا معاون وزیر صمت وعده ترخیص خودروهای متوقف شده در گمرک را داده که متاسفانه تاکنون عمل نکرده است.

دادفر تاکید کرد: ارائه وعده هایی در خصوص ترخیص خودروهای متوقف در گمرک و عمل نکردن به وعده ها در وضعیت کنونی شرکتهای واردکننده، تکنیکی برای جلوگیری از فعالیت و از بین بردن و ریشه کنی واردکنندگان خودرو در کشور است.

 

واردات خودرو


80 تا 90 درصد واردکنندگان خودرو تا پایان سال تعطیل می شوند / بیکاری 14 هزار نفر در راه است

وی همچنین به طرح آزادسازی واردات خودرو تا پایان امسال گفت: این موضوع که چه زمانی این ممنوعیت برداشته شود دیگر برای واردکنندگان اهمیتی ندارد چرا که تا اسفند ماه امسال، 80 تا 90 درصد شرکتها و نمایندگی های واردکننده خودرو تعطیل و ورشکست شده و بالغ بر 14 هزار نفر در نتیجه تعطیلی ها بیکار خواهند شد.


3 برند خودرویی تعطیل شدند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین با اشاره به تعطیلی 30 درصد از نمایندگی های واردکننده خودرو افزود: تاکنون 3 برند خودرو وارداتی در کشور به طور کامل تعطیل شده و تمامی پرسنل و نیروها در این نمایندگی ها اخراج شدند و برای مابقی نمایندگی ها نیز تا پایان امسال این اتفاق خواهد افتاد.

دادفر تاکید کرد: در صورتی که تا پایان امسال ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود بعید است سرمایه گذارانی که در این حوزه سرمایه گذاری کردند تمایل بازگشت به این حوزه و سرمایه گذاری مجدد را داشته باشند چرا که موضوع واردات و سرمایه گذاری نمایندگی های برندهای خارجی اسباب بازی مسئولان نیست که یکبار متوقف و پس از مدتی بازگشایی شود.

وی گفت: این تعطیلی ها و بیکاری ها موجب سرازیر شدن حدود 2هزار تا 2500 نفر از شاغلان بیکار در حوزه واردات خودرو به صندوق های بیمه تامین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری شده است.

بر اساس آخرین آمارها در بین خودروهای متوقف شده در گمرکات کشور حدود ۴ هزار دستگاه خودرو وارداتی به‌دلیل مشکل ما‌به‌التفاوت ارزی، در گمرکات کشور زمین‌گیر شده‌اند بخش دوم از خودروهای متوقف شده در گمرک را که تعداد آنها حدودا ۱۰ هزار دستگاه است، محصولاتی از پیش وارد شده و بدون ثبت‌سفارش هستند و دسته سوم را تخلفی‌ها تشکیل می‌دهند که گفته می شود تعدادشان ۶ هزار و ۴۸۱ دستگاه است که در دوران ممنوعیت واردات، ثبت‌سفارش و در گمرکات متوقف مانده‌اند و خبرها حاکی از ترخیص یک هزار و ۹۰۰ دستگاه از آنهاست با کسر این رقم در حال حاضر به حدود ۴ هزار و ۵۸۱ دستگاه رسیده که در بخش تخلفی ها در گمرکات کشور متوقف است.

کد خبر 103459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha