افزایش قیمت تایر منجر به قطع سهمیه نمایندگی ها می شود / سرعت افزایش مطالبات تایرسازان کاسته شد

پرشین خودرو: کارخانجات تایرسازی به تمام نمایندگی ها ابلاغ کردند که چنانچه نمایندگی فرصت طلبی کرده و با قیمت مصوب تایرها را تحویل مشتری ندهد قرارداد نمایندگی فسخ و سهمیه آنها قطع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها علاوه بر ادامه مشکلات تامین نیاز بازار تایر و مسائل مربوط به تامین مواد اولیه تولید، قیمت تمام شده تایرسازان، فشار زیادی به کارخانجات تولیدی وارد کرده است در حالی که تمام کارخانجات در تلاشند با تحمل مشکلات، قیمت ها را بیش از میزانی که دولت مصوب کرده است افزایش ندهند به طوری که به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر هر گونه افزایش قیمت از سوی نمایندگی ها، موجب فسخ قرارداد آنها با کارخانجات خواهد شد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به توافق سازمان حمایت با افزایش قیمت تایر پس از گذشت 4 سال از درخواست تایرسازان گفت: در خردادماه امسال تایرسازان یک مرحله افزایش قیمت داشتند اما پس از آن هیچ گونه افزایش قیمتی را نداشتند هر چند این مساله ارتباطی به مسائل ارزی اخیر نداشته و مربوط به جریان تورم بین سالهای 93 تا 97 است.

مصطفی تنها افزود: در سه ماهه اول امسال بالاخره دولت پس از 4 سال با درخواست افزایش قیمت تایرسازان موافقت کرد و ابتدا با حدود 3.6 درصد و نهایتا با حدود 9 درصد افزایش قیمت آن هم به صورت مرحله ای موافقت کرد در حالی که تایرسازان خواستار افزایش 25 درصدی قیمت تایر بودند.


خودروسازان در پرداخت مطالبات تایرسازان بازنگری کردند!

وی در ادامه با اشاره به فشار ناشی از قیمت تمام شده به تایرسازان به آمار مطرح از سوی رئیس انجمن در خصوص مطالبات بالای 300 میلیاردی تومانی تایرسازان از خودروسازان اشاره کرد و گفت: البته خودروسازان به دلیل فشارهای موجود روند بهتری را در پرداخت بدهی های تایرسازان در پیش گرفتند البته همچنان مشکلات و تاخیر در پرداخت مطالبات صنعت تایر وجود دارد اما روند بهتری در پرداخت مطالبات صورت گرفته و در واقع سرعت افزودن مطالبات کمتر شده است.

تنها همچنین به وضعیت تامین ارز صنعت تایر پرداخت و اضافه کرد: از ابتدای امسال ارز درستی به دست تایرسازان نرسیده و در این مدت درگیر چم و خم نوسان نرخ ارز و تعیین مقررات ارزی بودند به همین دلیل برای خرید مواد بسیار دچار زحمت شدند و برای همین کارخانجات نتوانستند تمام مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنند لذا امکان تولید کارخانجات بر اساس برنامه فراهم نشد و مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد اما با تمهیداتی که ستاد تنظیم بازار در نظر گرفت و بهبود جریان تامین مواداولیه صنعت تایر هم اکنون روند تولید سرعت بیشتری یافته است.

 



سخنگوی انجمن صنعت تایر بیان کرد: البته در مردادماه به دلیل کمبود مواد اولیه چیزی در حدود 20 تا 25 درصد نسبت به سال گذشته افت تولید تایر در کارخانجات صورت گرفت اما در مجموع در 5 ماهه اول امسال صنعت تایر 4 درصد افزایش تولید را نسبت به سال گذشته داشته اند.

تنها افزود: البته واردات نیز با توجه به نرخ ارز از ابتدای امسال سیر نزولی داشت چرا که واردات نیز در این شرایط کار ساده ای نیست به طوری که تا مدتها مشخص نبود که در این چند ماه چه میزان می توان ارز از کشور خارج کرد و روند پرداخت بدهی ها چگونه خواهد بود و هنوز هم این مساله نامشخص است.

وی گفت: بالطبع تایرسازان نیز در سال جاری نتوانستند مانند هر ساله تایر وارد کنند به طوری که این موضوع نگرانی هایی را در بازار ایجاد کرد که مبادا تدوام این روند در آینده باعث افزایش قیمت های بسیار شده و تایر در بازار کمیاب شود.

سخنگوی انجمن صنعت تایر تاکید کرد: این وضعیت موجب شد تا عده ای فرصت طلب با استفاده از این مساله همان میزان تولید را دپو کرده و نهایتا در دو سه ماه اخیر بازار تایر دچار التهاب شد و قیمت های حبابی در بازار تایرهای سبک به خصوص تایرهای سنگین شکل بگیرد.


اقدام نمایندگی ها بازی با حیثیت تولیدکنندگان است

این فعال در صنعت تایر با اشاره به برخی خبرها مبنی بر فرصت طلبی نمایندگی ها و اقدام نسبت به افزایش قیمت تایر های تحویلی تاکید کرد : البته در این مدت کارخانجات تایرسازی به تمام نمایندگی ها ابلاغ کردند که چنانچه مشاهده شود که نمایندگی فرصت طلبی می کند و با قیمت مصوب تایرها را تحویل مشتری نمی دهد قرارداد نمایندگی فسخ و سهمیه آنها قطع خواهد شد.

تنها در پایان خاطرنشان کرد: این هشدار کارخانجات تولیدی به تمامی شبکه نمایندگی ها ابلاغ شده است چرا که این اقدام نمایندگی بازی با حیثیت تولیدکنندگان است در حالی که هیچ انگیزه و سودی را برای صنایع تایرسازی ندارند و شرکتها با نرخ مصوب تایر را تحویل بازار می دهند هر چند که در این شرایط فشار زیادی را تحمل می کنند و با وجود افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده بسیار بالا رفته هیچ حرکت غیر قانونی توسط اعضای انجمن صورت نگرفته و مورد تایید هم نیست.

کد خبر 103515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha