تاثیر طرح الزام خودروسازان به اسقاط در افزایش 600 هزار تومانی قیمت خودرو

پرشین خودرو: در صورتی که قیمت هر گواهی اسقاط حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان باشد و هر 4 خودرو یک برگه گواهی اسقاط را شامل شود با تصویب طرح یکی فرویتی مجلس به هر خودرو تولیدی 600 هزار تومان افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، دولت در حالی همچنان اصرار بر ممنوعیت واردات خودرو دارد که در چند ماه اخیر تبعات این تصمیم علاوه بر جریان سرمایه گذاری ها و خروج برندهای خودرویی، موج بیکاری را در بخش های مختلف و مرتبط با این حوزه استارت زده است .

از بخش هایی که ممنوعیت واردات خودرو آثار منفی را بر آن داشته جریان نوسازی و فرایند اسقاط خودروهای فرسوده بوده است که به طور کامل فعالیت در این بخش را متوقف کرده است این موضوع در حالی است که گفته می شود مجلسیان با توجه به مشکلات موجود در روند اسقاط ، طرح یک فوریتی را در حال بررسی دارند که در صورت تصویب نمایندگان، پروسه اسقاط و خروج فرسوده ها این بار بر دوش خودروسازان و موتورسیکلت سازان خواهد افتاد.

طرح یک فوریتی الزام خودروسازان به تخصیص 25 درصد از تولیدات به حوزه اسقاط در حالی از سوی مجلسیان در حال بررسی است که از ابتدای سال 88 و بر اساس مصوبه ای خودروسازان موظف شدند معادل حداقل ۳۰ درصد از تولیدات خود را صرف خرید گواهی و اسقاط فرسوده ها کنند که بعدا این مصوبه اصلاح شد و الزام میزان مصرف سوخت خودروهای تولیدی نیز به این فرایند افزوده شد که نهایتا پس از کش و قوس های فراوان بالاخره سال گذشته نیز این مصوبه از سوی دولت لغو شد .

طرح الزام خودروسازان به اسقاط در شرایطی مطرح شده که تولید در کشور با مشکلاتی مواجه شده است و آمار ماههای اخیر خودروسازان نیز حاکی از افت تولید در شرکتهاست بنابراین در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس و در شرایطی که تولید خودروسازان با افت همراه شده است این سوال مطرح می شود که آیا اجرای آن ممکن خواهد بود ؟ در صورتی که به ازای هر 4 دستگاه خودرو و موتور تولیدی، شرکتها ملزم به خرید برگه گواهی اسقاط شوند هزینه خرید این گواهی به برعهده چه کسی خواهد بود آیا شرکتها این رقم را از سودشان کم می کنند یا از مصرف کنندگان و خریداران دریافت خواهند کرد ؟

 



بر همین اساس رئیس ستاد مدیریت و حمل و نقل و و سوخت کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به طرح اخیر مجلس گفت : بر اساس طرح یک فوریتی مجلسیان خودروسازان و موتورسیکلت سازان باید 25 درصد از تولیدات را به حوزه نوسازی خودروها اختصاص دهند.


با افت تولید خودروسازان طرح یک فوریتی مجلسیان برای مشارکت در نوسازی عملی می شود ؟!

مهدی نیکدار با توجه به کاهش سهم خودروسازان در جریان نوسازی خودروها از 30 به 25 درصد اظهار داشت: در صورتی که این طرح در صحن علنی مجلس به تصویب برسد خودروسازان و متورسیکلت سازان به ازای هر 4 دستگاه خودرو و موتورسیکلت تولیدی باید یک خودرو و موتور فرسوده را اسقاط و از رده خارج کنند.

وی با اشاره به سهم واردکنندگان در جریان اسقاط خودرو ، تصویب این طرح یک فوریتی مجلس را در حوزه اسقاط به نفع روند نوسازی و اسقاط در کشور دانست و خاطر نشان کرد : پیش از ممنوعیت واردات خودرو، واردکنندگان به ازای واردات 75 هزار دستگاه خودرو باید 200 هزار خودرو فرسوده را اسقاط و از رده خارج می کردند که در صورت تصویب طرح جدید مجلس 2 برابر سهم واردات خودرو ، اسقاط صورت خواهد گرفت. البته در صورتی که خودروسازان مطابق برنامه یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال تولید کنند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصریح کرد: در صورتی که این طرح در صحن علنی مجلس رای بیاورد به میزان یک چهارم تولیدات داخلی خودروسازان باید خودرو اسقاط شود.

نیکدار همچنین با اشاره به اینکه این طرح در کمیسیون های مختلف تصویب و در آستانه ورود به صحن علنی است، افزود: به نظر می رسد خودروسازان داخلی با تصویب این طرح و ادامه روند قیمت گذاری هر وجهی را که بواسطه خرید گواهی اسقاط پرداخت کنند از مردم دریافت خواهند کرد.

وی در پایان با توجه به تاثیر تصویب این طرح در افزایش حدود 600 هزار تومانی هر خودرو گفت : چنانچه قیمت هر گواهی اسقاط حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان باشد در صورتی هر 4 خودرو یک برگه گواهی اسقاط را شامل شود به هر خودرو 600 هزار تومان افزوده می شود که طبعا خودروساز این رقم را از سود خود کسر نخواهد کرد و به نحوی از مصرف کنندگان دریافت خواهد کرد بنابراین به طور میانگین به قیمت هر خودرو تولیدی 600 هزار تومان اضافه می شود.

کد خبر 103610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha