کد خبر 103686
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود

پرشین خودرو: عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از صداوسیما، علی ادیانی راد در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود : البته تا کنون اعداد 10 ، 15 ، 20 میلیون لیتر برای قاچاق بنزین عنوان شده ولی باید گفت عدد دقیقی از این قاچاق نداریم و فقط میتوانیم بگوییم کف رقم قاچاق بنزین­ روزانه 10 میلیون لیتر است. او ادامه داد : با احتساب دلار 15 هزار تومانی می توان گفت ؛­ ارزش 10 میلیون لیتر قاچاق سوخت چیزی حدود روزانه صد و پنجاه میلیارد تومان است .


هندیان معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سوی دیگر استودیو گفت: تا سال 92­ حجم قاچاق سوخت چیزی حدود 7 یا 8 میلیارد تومان بود اما حد فاصل 92 الی 96 این رقم به 500 میلیون دلار تبدیل شد. او ادامه داد: طی 3 ماه گذشته چیزی حدود یک میلیارد لیتر قاچاق داشته ایم یعنی روزانه حدود 10 تا 13 میلیون لیتر سوخت قاچاق می شده است. هندیان افزود: با وجود اینکه قاچاق در آنسوی مرز، گرانتر فروخته می شود اما متقاضی بیشتری هم برای خرید وجود دارد . برای مثال بنزین در ایران لیتری 1000 تومان و در ترکیه یک دلار و بیست و نه سنت است یعنی چیزی حدود 14 هزار تومان ، در کشورهای شرق هم در محدوده مرز حدود 5 هزار تومان معامله می شود و داخل­ پاکستان بین 7 تا 8 هزار تومان خرید فروش می شود.

 

سوخت

 


موسوی خواه مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت : میزان افزایش مصرف سوخت در 6 ماه اول امسال در مدت مشابه سال قبل با 1% افزایش به 8/9 درصد رسیده است. او ادامه داد: برای قاچاق 10 میلیون لیتر سوخت چیزی حدود 3 هزار تانکر با ظرفیت 20 هزار لیتر لازم است. ادیانی در استودیو گفت : با اجرای طرح کارت سوخت هوشمند از سال 85 الی 93 حدود 100 میلیارد دلار به­ نفع اقتصاد کشور رقم خورد که 75% این رقم مستقیم به صرف­ صلاح کشور باز می گردد و مابقی به آثار غیر مستقیم ارجاع می شود. پس کنار گذاشتن کارت سوخت اصلا به مصلحت ملی نبود. در سال 95 مجلس با کنار گذاشتن کارت سوخت موافقت کرد و در عرض کمتر از 90 روز مشغول طراحی و تدوین طراحی دوباره برای اجرای دوباره کارت سوخت شده است. موسوی خواه در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه گفت : کنار گذاشتن کارت سوخت منطقی نیست اما پس از یکسان­ سازی قیمت بنزین ، عده زیادی در هنگام مراجعه به جایگاه های سوخت اعلام می کردند که کارت خود را جا گذاشته یا گم کرده اند پس ما رفته رفته اقدام به کاهش کارتهای سوخت مردمی و افزایش کارت های جایگاه داران کردیم .

هندیان در خصوص چگونگی قاچاق و حمل سوخت به دیگر کشورها گفت: لزوما قاچاق سوخت نیازمند تانکر نیست بی شک چنین جرمی سازمان یافته است. ادیانی گفت: با توجه به اینکه تولید و پخش سوخت توسط دولت انجام می پذیرد، پس مبداء مشخص است و باید از همه دستگاه های نظارتی جویا شد که سوخت با چه انحرافی به سمت قاچاق هدایت می شود. موسوی خواه در ادامه ارتباط تلفنی گفت : قاچاق کالا بی شک از جایگاه ها و نازل های انرژی انجام نمی شود اما ما مصرف کنندگان عمده نفت و گاز داریم مانند پالایشگاه ها هستند که اقدام به خرید عمده نفت و گاز می کنند. رایگانی سخنگوی تعزیرات در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت : از آغاز امسال تا ماه جاری حدود 6 هزار و هفتصد و بیست و شش پرونده قاچاق سوخت مایع و گازی در شعب تعزیرات حکومتی تشکیل شده که 6 هزار و 478 فقره از آنها مختومه شده است. قاچاق چیان سوخت در 5 هزار و 97 پرونده علاوه بر ضبط سوخت به پرداخت 67 میلیارد و چهارصد و چهل و هشت میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند. او ادامه داد : مهمترین پرونده های قاچاق سوخت در استانهای سیستان و بلوجستان، ­خراسان جنوبی ، هرمزگان و خراسان رضوی بودند .

میهمانان این برنامه هم رای و هم نظر به راه اندازی دوباره کارت سوخت و همچنین کدگذاری کردن کارت ها در شهرهای مرزی رای مثبت دادند و یکی از راهکارهای کاهش قاچاق سوخت را از سرگیری استفاده دوباره کارت سوخت عنوان کردند.

کد خبر 103686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha