تاثیر بلاتکلیفی قیمت خودرو در کاهش همکاری و افت تولید خودروسازان

پرشین خودرو: در صورتی که قیمت خودرو هر چه سریع تر توسط دستگاه های متولی تعیین تکلیف شود مشکل بازار خودرو تا حدودی زیادی حل شده و خودروسازان در تولید و عرضه محصولات به بازار همکاری و عملکرد بهتری خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نوسان قیمت در بازار خودرو به دنبال تغییر و تحولات بازار ارز، این روزها خریداران واقعی خودرو را سردرگم کرده است هر چند شرکت های داخلی برنامه پیش فروش جدیدی را ندارند اما هستند متقاضیانی که در این شرایط ناگزیر به خرید از بازار آزاد هستند و متاسفانه در نوسان قیمتی این روزها، عملا دستشان بسته و بلاتکلیف شدند.

در چنین شرایطی برخی از کارشناسان راهکار بهبود اوضاع فعلی بازار خودرو را با تثبیت نرخ ارز و تولید مناسب شرکتها و مهم تر از همه واقعی‌سازی قیمت‌های رسمی خودرو دانسته و معتقدند در تعیین قیمت خودرو هر گونه بی توجهی به واقعیت‌های اقتصادی همچون افزایش دوبرابری نرخ ارز، مواد اولیه، نادرست بوده و زیان آن هم به مصرف‌کننده و هم به خودروساز خواهد رسید از این رو با واقعی شدن قیمت ها علاوه بر کاهش حاشیه قیمت خودرو، مصرف‌کنندگان واقعی بهتر امکان خرید خودرو با قیمت‌های رسمی را خواهند داشت.

ارائه راهکارهایی چون واقعی شدن قیمت خودرو و توجه به درخواست شرکتها در حالی به عنوان مسیری برای رسیدن به تثبیت قیمت ها عنوان می شود که هم اکنون بر سر بررسی قیمت خودرو و دستگاه متولی در این بخش مباحثی مطرح است به طوری که به گفته می شود شورای رقابت بنا دارد در زمینه تغییر مرجع قیمت گذاری خودرو به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

علاوه بر این مسائل، نکته دیگری که در ارتباط با رفع سردرگمی قیمتی و تثبیت قیمت ها مهم است آمار تولید خودرو در سال جاری است که با روند کاهشی همراه شده به طوری که بر اساس آخرین آمار وزارت صنعت تولید انواع خودرو در شهریور ماه امسال حدود 46 درصد افت داشته است که به نظر می رسد با تعیین تکلیف قیمت خودرو و به دلیل عدم پاسخ گویی به نیاز بازار ،این اقدام نیز تاثیر چندانی در شرایط کنونی بازار نداشت باشد.


نوسان قیمت متقاضیان خودرو را سردرگم و بلاتکیف کرد

در همین راستا یکی از کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با تایید تاثیر کنونی نرخ ارز بر شرایط نوسانی بازار خودرو عنوان کرد: در صورتی که تولید خودروسازان با رشد منطقی ادامه یابد و نیاز بازار به درستی تامین شود فاصله قیمت بازار و کارخانه کم تر شده و قیمت ها در بازار تثبیت و متعادل تر خواهد شد اما شاهدیم که در ماه گذشته تولید خودرو با افت زیادی همراه شد که به طور قطع این مساله در قیمت بازار نیز تاثیر خواهد گداشت.

امرالله امینی تصریح کرد: متاسفانه نقدینگی زیادی که در بازار وجود دارد موجب بازی قیمت در بازار ارز و سکه و خودرو شده است و متاسفانه زمینه حضور دلالان و حتی مردم عادی را بیش از گذشته در این بازارها فراهم کرده است.

 



وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی تثبیت نرخ خودرو در بازار بستگی زیادی به قیمت دلار و عرضه مناسب شرکتها دارد، افزود: البته تعیین تکلیف قیمت خودرو و بررسی درخواست افزایش قیمت خودرو توسط سازمان حمایت و ستاد تنطیم بازار کمک زیادی به بهبود بازار و قیمت ها خواهد کرد.

وی با توجه به درخواست افزایش 17 تا 18 درصدی قیمت خودرو توسط خودروسازان به دلیل افزایش هزینه تولید در ماه های اخیر، تاکید کرد: اما اینکه تا چه میزان این افزایش قیمت منطقی است باید توسط سازمان حمایت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد اما به هر ترتیب به هر میزان موافقت سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت خودروها با درخواست خودروسازان نزدیک تر باشد به طور قطع برای شرکت های خودروساز و بازار خودرو بهتر خواهد بود.


عملکرد شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو بهتر از سایر دستگاهها خواهد بود / لزوم رفع نقاط ضعف شورای رقابت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با اشاره به تاثیر بلاتکلیفی فعلی قیمت خودرو در کاهش همکاری خودروسازان در جریان تولید و تامین نیاز بازار گفت: متاسفانه بخشی از شرایط موجود بازار به عدم همکاری خودروسازان و عرضه محدود خودرو به بازار باز می گردد بنابراین در صورتی که قیمت خودرو هر چه سریعتر توسط دستگاه های متولی تعیین تکلیف شود مشکل بازار خودرو هم تا حدودی زیادی حل خواهد شد و شرکتها در تولید و عرضه محصولات به بازار عملکرد بهتری خواهند داشت.


رشد منطقی تولید خودروسازان در بهبود عملکرد بازار خودرو

امینی همچنین با اشاره موضوع واگذاری قیمت خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت به مصوبه شورای عالی اقتصاد در این ارتباط پرداخت و تصریح کرد: تعیین قیمت خودرو مطابق قانون باید توسط شورای رقابت صورت گیرد و با توجه به این تصمیم و تفویض این وظیفه به سازمان حمایت، شورای رقابت درصدد طرح شکایت به دیوان عدالت اداری است. هر چند شرکت های خودروساز در این شرایط تمایل بیشتری به تعیین تکلیف قیمت خودرو توسط سازمان حمایت دارند اما در هر صورت چنانچه این بررسی و تعیین قیمت توسط سازمان حمایت صورت گیرد در نهایت باید این قیمت ها با جمع بندی و تایید نهایی از سوی ستاد تنظیم بازار ،جهت اجرا ابلاغ شود.

وی گفت: به طور قطع عملکرد شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو بهتر از سایر دستگاه ها خواهد بود البته عدم سرعت در تصمیم گیری مهمترین ضعف این شورا است که باید رفع شده و برای ارتقاء و ارائه تصمیمات بهتر نیز باید از نظرات کارشناسی نیروهای متخصص بیشتری در این شورا استفاده شود.

کد خبر 103699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • .،. ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    0 0
    الان که بازار خوابیده . قیمت هر چی میخوای ببر بالا.وقتی مشتری نیست میخوای به کی بفروشی.