هفته آینده وضع ترخیص خودروهای متوقف در گمرک مشخص می شود

پرشین خودرو : پیشنهادات و راهکارهای سازمان توسعه تجارت در خصوص ترخیص خودروهای متوقف در گمرک تدوین و در جلسه هفته آینده دولت مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد که امید است با ارائه این راهکارها موضوع خودروهای متوقف در گمرک هر چه سریعتر حل شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری با خبرنگاران با ضمن ارائه گزارشی از تجارت خارجی در ایران به آمار صادرات در 6 ماهه اول امسال اشاره و در ادامه از رشد 28 درصدی صادرات خودرو در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

صادرات 20 میلیون دلاری خودروسازان در نیمه اول امسال

مجتبی خسروتاج در این نشست که در آستانه روز ملی صادرات برگزار شد، از صادرات 20 میلیون دلار انواع خودرو در نیمه اول امسال خبر داد و اظهار داشت: در 6 ماهه نخست امسال 20 میلیون دلار انواع خودرو به صورت CBU و SKD به کشورهای عراق، افغانستان و سوریه صادر شده است به طوری که در بخش صادرات خودرو کامل ( CBU) رشد 28 درصدی و در صادرات به صورت SKD رشد 75 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل صورت گرفته است.

صادرات 47 میلیون دلار قطعات و لوازم یدکی در 6 ماهه اول امسال

وی همچنین در خصوص آخرین آمار صادرات قطعات و لوازم یدکی افزود: بر اساس آخرین آمار در 6 ماهه اول امسال صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو با 47 میلیون دلار ، رشد 60 درصدی را نسبت به همین مدت در سال گذشته رقم زده است.

وی در ادامه با اشاره به رشد 13 درصدی ارزش صادرات غیر نفتی در نیمه نخست امسال اظهار داشت: با رشد صورت گرفته در صادرات غیر نفتی در این مدت، رقم صادرات در این بخش به بیش از 23 میلیارد دلار رسیده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به برخی نقدها در خصوص واردات خودرو با وجود ممنوعیت در این بخش یاد آورشد : بر اساس مصوبه اقتصاد مقاومتی از 30 خرداد امسال ثبت سفارش 1300 قلم کالا ممنوع گردید به طوری که از این تاریخ ثبت سفارش خودرو به همراه یک گروه از کالاها ممنوع و از این زمان دیگر امکان ثبت تقاضای جدید وجود نداشته است.

 



خسرو تاج با توجه به جدیدترین آمار گمرک مبنی بر واردات ۱۲۰۰ خودرو در ماه گذشته گفت: تمام خودروهایی که اکنون وارد می شوند مربوط به ثبت سفارش های دیماه سال 96 است که در حال وارد به گمرک است.

خسروتاج تاکید کرد : البته سال گذشته نیز ثبت سفارش خودرو نزدیک به 6 ماه و تا تاریخ 9 دیماه 96 ممنوع بود و از این تاریخ مجدد سامانه ثبت سفارس بازگشایی شد و بر اساس مصوبه هیات وزیران به همه نمایندگی رسمی و غیر رسمی اجازه ثبت سفارش داده شد اما 2 ماه بعد و با اطلاحیه مصوبه دولت واردات توسط نمایندگی غیر رسمی ممنوع گردید بنابراین بسیاری از خودروهایی که امروز وارد می شوند مربوط به ثبت سفارش های سال گذشته است که به دلیل عدم امکان تامین ارز متقاضی، ارز رسمی دریافت کرده و خودروها را وارد کردند.

پرونده تخلف واردات خودرو در انتظار اعلام حکم دستگاه قضایی

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده تخلفات خودرویی اظهار داشت: پس از گزارشی که سال گذشته به سازمان تعزیرات، سازمان حمایت و گمرکات در خصوص واردات غیر قانونی 6 هزار و 481 دستگاه خودرو ارائه شد که توسط سه گروه از نمایندگان رسمی و غیر رسمی و افراد حقیقی صورت گرفته بود، این پرونده به دستگاه قضایی ارسال و بسیاری از شرکتها و متخلفان این پرونده ها احضار و همچنان در حال بررسی است بنابراین اعلام نتیجه تخلف در واردات این تعداد خودرو در انتظار اعلام نظر دستگاه قضایی است.

وی با توجه به علت عدم ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک گفت: برخی از واردکنندگان بنا به دلایلی از مصوبه ای که مجلس برای تعریف خودروهای لوکس ارائه کرد به موقع استفاده نکردند و در انتظار کاهش سود بازرگانی بودند تا اینکه این مصوبه متوقف شد بنابراین برخی از خودروها به دلیل این شرایط در گمرکات دپو شده است اما واردکنندگانی که از گذشته اقدام به ثبت سفارش قانونی کردند با پرداخت 40 درصد سود بازرگانی امکان ترخیص خودروها برای آنها فراهم گردید
معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به کسب مجوز نزدیک به 16 شرکت برای پیش فروش خودرو در سال گذشته اشاره کرد و گفت: البته پس از بررسی ها مشخص گردید که میزان پیش فروش هایی که توسط شرکتها صورت گرفته بیش از این تعداد بوده است.

خسروتاج همچنین به نامه وزیر صنعت به معاون اول رئیس جمهور در همین ارتباط اشاره کرد و گفت: در این نامه وزیر صمت از معاون اول رئیس جمهور خواستند در معاونت های مربوطه و نهادهای قضایی ، اجرایی تمام ابعاد این تخلفات دیده شده و با حضور نمایندگان در این زمینه تصمیم گیری شود.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد سازمان توسعه تجارت در زمینه خودروهای متوقف در گمرک اظهار داشت: البته پیشنهادات و راهکارهای سازمان در خصوص ترخیص خودروهای متوقف در گمرک تدوین و در جلسه هفته آینده دولت مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد که امید است با ارائه این راهکارها موضوع خودروهای متوقف در گمرک هر چه سریعتر حل شود.

کد خبر 103735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha