کد خبر 103778
۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
رشوه و زیرمیزی در صدر تخلفات اداری

پرشین خودرو: مدیر کل بازرسی استانداری تهران با بیان اینکه رشوه و زیرمیزی بالاترین درصد تخلفات در سازمان‌ها و ادارات است، گفت: لازم است مجلس شورای اسلامی قوانین را تنقیح کند و به همسان‌سازی آنها بپردازد تا از فساد اداری جلوگیری شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایلنا، عباس اسلامی (مدیر کل بازرسی استانداری تهران) درباره بیشترین تخلفات صورت گرفته در ادارات و سازمان‌ها گفت: در ابتدا باید مشخص کنیم، منظور از تخلفات و متخلف چیست؟ در حال حاضر در جامعه ما این تصور ایجاد شده که تخلفات و اختلاس در ادارات و سازمان‌ها زیاد است و به نوعی شایعه شده است که همه ادارات متخلف هستند و فساد جامعه اداری ما را فراگرفته است، در حالی‌که در واقعیت اینگونه نیست.

 

رشوه

 

درصدی از فساد در سیستم اداری طبیعی است

وی ادامه داد: گاهی اوقات اینطور تصور می‌شود که اگر کارمندی پاسخ ارباب‌رجوع را با تاخیر بدهد، مرتکب تخلف شده است، اما اینگونه نیست. در کل دنیا درصدی فساد در سیستم اداری وجود دارد و این طبیعی است، اگرچه باید فساد در ادارات به حد صفر برسد. فساد در ادارات و سازمان‌ها وجود دارد، اما نه به آن صورتی که در فضای مجازی گفته می‌شود و نه به اندازه تصوری که جامعه دارد.

مدیر کل بازرسی استانداری تهران تاکید کرد: معتقدم فساد در جایی که ارباب‌رجوع مراجعات بیشتری داشته باشد، خود به خود بیشتر است. همچنین در دستگاه‌هایی که گردش مالی بالایی دارند، احتمال فساد بیشتر بوده و گلوگاه فساد وجود دارد که باید تلاش کنیم این گلوگاه‌ها بسته شود.

رشوه و تخلفات مالی یکی از بیشترین تخلفات در ادارات

اسلامی با بیان اینکه رشوه و تخلفات مالی یکی از بیشترین تخلفات در ادارات است، گفت: معتقدم مراجعه‌کننده و کارمند هر دو باید حس مسئولیت‌پذیری در جامعه را داشته باشند و به هم‌نوع خود خیانت نکنند و برای تسریع در روند کار اقدام به پرداخت رشوه و زیرمیزی نکنند. کارمند نیز در صورتی که پیشنهاد رشوه به او شد، نباید قبول کند.

وی با بیان اینکه اگر قرار است، جامعه عاری از تخلفات و فساد اداری داشته باشیم، باید همه دست به دست هم بدهیم، تصریح کرد: بی‌تردید شفافیت و نظارت قوی بر سازمان‌ها و ادارات می‌تواند از تخلفات و فساد جلوگیری کند، از سوی دیگر باید نظارت‌های مردمی نیز قوی باشد. در استان‌های کوچک به دلیل اینکه نظارت مردم بر کارمندان و مدیران بیشتر است درصد رشوه و تخلفات اداری کمتر است.

کارمند باید حد و مرز برای خود قائل باشند

مدیر کل بازرسی استانداری تهران با بیان اینکه برای جلوگیری از تخلفات باید نیاز کارمند از سوی سازمان متبوع برطرف شود و البته کارمند نیز باید حد و مرزی برای خود قائل باشد، گفت: بزرگترین مشکل ما در ادارات و سازمان‌ها که باعث می‌شود، ارباب‌رجوع با مشکل مواجه شود؛ وجود قانون‌های بسیار در ادارات است. قانون‌های مختلف در ادارات مانع از این می‌شود که کارمند بتواند کار ارباب‌رجوع را به درستی انجام دهد، چراکه ممکن است با قوانین در سازمان دیگری مغایرت داشته باشد.

اسلامی با بیان اینکه قانون‌های موازی در ادارات و سازمان‌ها بسیار است، خاطرنشان کرد: بروکراسی اداری بسیار زیاد است و لازم است مجلس شورای اسلامی قوانین را تنقیح کند و قانون‌ها را همسان‌سازی کند تا قانون برای کارکنان ادارات و سازمان‌ها شفاف باشد.

به طور مثال فردی می‌خواهد در پروژه‌ای اقدام به سرمایه‌گذاری کند، آنقدر قوانین مغایر با هم در دستگاه‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری این سرمایه‌گذار وجود دارد که او با مشکل مواجه می‌شود و این مشکلات باعث بروز فساد اداری می‌شود. افراد به دلیل اینکه از بروکراسی اداری خسته می‌شوند به راه‌های دیگر که فسادخیز هستند روی می‌آورند. قانون اگر شفاف باشد و عملکرد‌ها مشخص باشند، فساد نیز کاهش می‌یابد.

کد خبر 103778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha