کد خبر 103796
۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
آئودی جریمه شد

پرشین خودرو: شرکت خودروسازی آئودی بعنوان یکی از زیرمجموعه‌های فولکس واگن آلمان به خاطر دستکاری در میزان آلایندگی موتور خودروهای دیزلی به مبلغ ۸۰۰ میلیون یورو جریمه شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، در سال ۲۰۱۵ میلادی (نزدیک به سه سال پیش) پرونده رسوایی خودروهای آلاینده فولکس‌واگن آلمان برای نخستین بار در آمریکا افشا شد چرا که پس از آزمایش‌های صورت گرفته مشخص شد نرم‌افزار مدیریت میزان آلایندگی موتور خودروهای دیزلی این شرکت در آمریکا دستکاری شده بود و میزان آلایندگی این خودروها را بسیار کمتر از حدی که در حقیقت بود، نشان می‌داد.

فولکس‌واگن پس از اعتراف به تقلب، به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار جریمه محکوم شد و هنوز هم با مشکلات حقوقی در آلمان، آمریکا و سراسر جهان مواجه است. این شرکت ۲۲ میلیارد یورو را برای پرداخت خسارات حاصل اختصاص داده است و همچنان هم به ایجاد آلودگی در محیط زیست در جهان متهم است.

این رسوایی که موسوم به رسوایی «دیزل‌گیت» بود بسیاری از خودروسازان بزرگ آلمان اعم از فولکس واگن و تمامی زیرمجموعه هایش اعم از آئودی و پورشه را زیر سوال برد و موجب شد بازرسان ویژه بیشتر از پیش بر روی عملکرد شرکت آئودی تمرکز کنند و با انجام تحقیقات و جمع آوری شواهد لازم، این خودروساز آلمانی را جریمه کنند.

با این حساب، به گفته شرکت فولکس واگن مجموع جریمه‌های این شرکت بزرگ به عدد ۳۳ میلیارد دلار معادل ۲۸.۲ میلیارد یورو می رسد که علاوه بر به بار آوردن رسوایی بزرگ، موجب شد این شرکت خوش نام و آوازه آلمانی باوجود سهم بزرگی که از بازار خودروی اروپا و سایر قسمت های جهان دارد، متحمل ضرر و زیان های گسترده و جبران ناپذیری شود.

بازرسان ویژه مونیخ روز گذشته اعلام کردند که پس از انجام بررسی های مختلف، ثابت شد که آئودی نیز در این رسوایی بزرگ دست داشته و به نصب نرم افزار کنترل میزان انتشار آلاینده ها به محیط زیست پرداخته است.

به گفته کارشناسان و متخصصان مربوطه، با نصب این نرم افزار بر روی موتور خودروهای دیزلی، میزان آلایندگی این وسائل نقلیه بسیار کمتر از آنچه که در حقیقت بود، نمایش داده می شد و این فریبکاری در نهایت به ضرر مصرف‌کنندگان و محیط زیست تمام شده و باید طبق قانون، این خودروسازان با جریمه و خسارات متعددی مواجه شوند.

 

جریمه آیودی

 


سخنگوی شرکت آئودی روز گذشته اعلام کرد که بازرسان ویژه مونیخ این شرکت را ۸۰۰ میلیون یورو معادل ۹۲۶ میلیون دلار جریمه کرده اند که این مبلغ معادل ۱۲ درصد از سهم فروش سالانه فولکس واگن در سال گذشته است.


گفته می‌شود پرداخت جریمه از سوی شرکت آئودی و سایر زیرمجموعه‌های فولکس واگن، به معنای پایان پرونده رسوایی خودروهای دیزلی نیست.

به نظر می‌رسد سایر زیرمجموعه‌های فولکس واگن نظیر پورشه نیز با چنین اتهامی مواجه شده است و در آینده‌ای نزدیک جریمه نیز خواهد شد. بیش از ۳۰ درصد سهام شرکت پورشه در اختیار شرکت فولکس‌واگن قرار دارد.

بر اساس اعلام دادستانی مونیخ، باوجود جریمه این شرکت‌ها، همچنان پرونده رسوایی دیزل گیت باز خواهد ماند و بازرسان ویژه به بررسی و تحقیقات خود ادامه خواهند داد.

روز گذشته بود که بازرسان دادستانی فرانکفورت با تحقیق و تفحص دریافته و اعلام کردند که شرکت خودروسازی اوپل آلمان نیز احتمالا در این رسوایی دست داشته و به همین دلیل نیز دفاتر اصلی آن باید تحت بازرسی دقیق قرار بگیرند تا شواهد لازم برای اثبات این ادعا جمع آوری شود.

کد خبر 103796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha