حضور خودروسازان در بازار جهانی، نیازمند دیپلماسی اقتصادی است

پرشین خودرو: هر سرمایه گذاری تولیدی باید از یک منطق اقتصادی برخوردار باشد در حالی که در این سالها در بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی و صنعتی هزینه و سرمایه گذاری زیادی صورت گرفته که هیچ کدام از یک رفتار و منطق اقتصادی پیروی نشده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بالاخره پس از طرح اخبار متناقض در خصوص تغییر در مدیریت گروه خودروسازی سایپا، هفته گذشته و در کمتر از یک سال، مدیرعامل سایپا تغییر کرد و محمد رضا سروش سکاندار یکی بزرگترین شرکت های خودروسازی در کشور شد.

هر چند طی هفته اخیر و در مراسمی که به منظور معارفه مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا برگزار شد وی به برخی از دیدگاه ها و برنامه های خود در خصوص این مجموعه خودروسازی پرداخته است اما بی شک طرح برخی از مسائل و چالش ها در خصوص مسائل صنعت خودرو پیش از قبول مسئولیت وی در این مجموعه خودروسازی نیز خالی از لطف نیست.

مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا که پیش از این سال های زیادی مدیریت یکی از شرکتهای خودروسازی داخلی را تجربه کرده است در آغازین روزهای فعالیت و در مراسمی که به مناسبت معارفه وی در جمع مدیران شرکت سایپا برگزار شد، تخصص اصلی خود را در حوزه اقتصادی عنوان کرد، بیراه نیست اگر بگوییم این توانمندی به طور قطع می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات امروز این بنگاه صنعتی و بزرگ اقتصادی کشور باشد.

 



دکتر محمد رضا سروش، چندی قبل و پیش از تکیه زدن به مسند مدیریت راس هرم گروه خودروسازی سایپا در گفت و گویی با ما همکلام شد و به بیان برخی از دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص مسائل و مشکلات کنونی صنعت خودرو پرداخت .

وی در این گفت و گوی کوتاه یکی از مشکل جدی صنعت خودروسازی کشور را نبود نگاه استراتژیک به صنعت و اقتصاد عنوان کرد و گفت: نبود چنین نگاهی در این سال ها موجب شده است دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا که سهم عمده ای از بازار ایران را در اختیار دارند پس از برجام با یک شرکت اروپایی قرار داد همکاری مشترک امضاء کنند .

به اعتقاد سروش، هر سرمایه گذاری تولیدی باید از یک منطق اقتصادی برخوردار باشد در حالی که در این سالها در بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی، و صنعتی هزینه و سرمایه گذاری زیادی صورت گرفته که در هیچ کدام از یک رفتار و منطق اقتصادی پیروی نشده است.

وی همچنین نبود تولید بر اساس تحقق یا توجیه اقتصادی را مشکل دیگر خودروسازی در کشور دانست و افزود: در صورتی که نگاهی به وضع صنعت خودرو در اسکیل جهانی شود سایز و میزان تولید خودروسازانی که به صورت اقتصادی کار می کنند مشخص می شود در حالی که خودروسازان ما به دلیل برخورداری از یک بازار حمایتی، عمدتا در اسکیل های متفاوت و غیر اقتصادی تولید می کنند چنانچه امروز مجموع تولیدات دو خودروسازی بزرگ کشور حدود 1.5 میلیون دستگاه است .

مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا، لازمه حضور خودروسازان در بازار جهانی را کیفیت و قیمت رقابتی عنوان کرد و معتقد است که رفتارهای بازار و مباحث اقتصادی با مباحث سیاسی متفاوت است و برای حضور خودروسازان در بازار جهانی، نیازمند دیپلماسی اقتصادی و مهم تر از آن کیفیت و قیمت رقابتی در بازار جهانی هستیم.

سروش همچنین توسعه صادرات و همکاری خودروسازان با دنیا را مستلزم مدیریت حرفه ای، تکنولوژی به روز و ارتباطات قوی جهانی دانست و خاطرنشان کرد: برای دستیابی به توسعه صنعتی نیازمند تفکر و تصمیمات بلند مدت در حوزه های اقتصادی و صنعتی در کشور هستیم.

کد خبر 103922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha