نگاهی  به اخبار حوزه حمل‌ونقل در روزنامه‌‌های امروز شنبه ۲۸ مهر

پرشین خودرو: در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (شنبه ۲۸ مهر۱۳۹۷).

به گزارش پرشین خودرو ، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

اطلاعات

زیرسازی محور هرات - مروست در آینده نزدیک به پایان می رسد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد از پایان عملیات زیرسازی محور هرات ـ مروست ظرف ۲۰ روز آینده خبر داد.علی علیخانی در حاشیه بازدید از محورهای شهرستان خاتم در دیدار با فرماندار این شهرستان ضمن قدردانی از تعامل مجموعه فرمانداری شهرستان خاتم با اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان اظهار داشت: انتظار داریم فرمانداری از نظر اعتباری همراهی بیشتری با اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خاتم داشته باشد.

وی همچنین بیان کرد: انتظار داریم اگر مشکلی در زمینه معارضین یا مشکلات دیگری در محدوده راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان خاتم وجود دارد، همچون گذشته با تدابیر مسئولان این شهرستان حل شود.

ابرار اقتصادی

۱۰۰ پرواز فوق العاده به پروازهای اربعین اضافه شد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از اضافه شدن ۱۰۰ پرواز فوق العاده دیگر به پرواز‌های اربعین خبر داد.رضا جعفرزاده با اشاره به اینکه پیش از این مجوز ۳۳۰ پرواز فوق العاده برای اربعین به شرکت های هواپیمایی داده شده بود گفت: اکنون سازمان هواپیمایی کشوری مجوز حدود ۱۰۰ پرواز فوق العاده دیگر را برای شرکت های هواپیمایی صادر کرده است.

وی با بیان اینکه یک شرکت هواپیمایی دیگر هم برای پروازهای اربعین اضافه شده است افزود: لیست دفاتر نمایندگی این شرکت دریافت و به فهرست دفاتر نمایندگی فروش بلیت های اربعین اضافه شده است که روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان هواپیمایی کشوری قابل مشاهده است.

عصر اقتصاد

پشت‌پای آسفالت جاده‌ها برای ناوگان خودروها

مسافرت های جاده ای در کشور به دلیل افزایش نرخ بلیت های دیگر وسایل حمل و نقلی بیشتر از قبل شده و دلیلی است برای اینکه بتوانیم بهتر از هر زمان دیگری جاده های کشور را از نزدیک لمس کنیم.وقتی از جاده های کشور عبور می کنیم با ضعف زیرساختی و آسفالت های نادرست و مشکلات زیاد آنها روبرو می‌شویم که ثمره نظارت های نادرست بر پروژه های عمرانی است. تنها یک سفر از تهران به زنجان یا اصفهان و ... کافی است تا متوجه شویم که جاده های کشور در حد راه های روستایی که کمترین تردد را دارند دارای دوام و ثبات هستند چراکه بسیاری از این راه ها اکنون نیز پر از گرد و خاک و دست اندازهای خطرناکی است که به جد می تواند آسیب های بزرگی برساند.

بحث اولیه ما درباره وجود مشکلات موجود در جاده های کشور است که از جمله آنها می توان به ترک های جاده ای و چاله ها و گودال های کوچک و بزرگ میان لاین های مختلف اشاره کرد که با توجه به سرعت های مجاز تردد در این جاده ها و بزرگراه ها می تواند آسیبهای جانی و مالی شدیدی را رقم بزند.هفته گذشته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کشور اعلام کرد که ۵ میلیون تن قیر در کشور تولید می شود اما ۹ میلیون تن در بازار کشور مصرف شده و معامله می شود. این در حالی است که بخشی از این قیر بدون هیچگونه هزینه ای در اختیار سازمان راهداری کشور قرار می گیرد تا بتواند توسط حواله هایی آنها را به پیمانکاران خود ارائه کند اما در این میان اتفاقاتی رخ داده که بنا به شواهد می توان گفت قیرهای مورد استفاده برای تهیه آسفالت های جاده ها و راه های کشور با کیفیت نامناسبی مواجه شده اند و به نظر می رسد، عده ای در این میان از اندازه های لازم برای ترکیب قیر، شن و ماسه برای تولید آسفالت متناسب با شرایط محیطی آن مسیر با خبر نیستند و پروژه های عمرانی را تبدیل به محلی برای کسب درآمد کرده اند.

صمت

در بررسی پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر واردات لاستیک کامیون از سوی اصناف، مطرح شد:

کیلومتر بدهید؛لاستیک بگیرید

کمبود و گرانی بی‌سابقه لاستیک کامیون در ماه‌های گذشته موجب شده دولت با واردات لاستیک با ارز دولتی موافقت کند. با این حال توزیع نامناسب لاستیک وارداتی و موجود در کشور موجب شده مشکل لاستیک همچنان به‌قوت خود باقی باشد.در همین زمینه، وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد ارز دولتی به خود اصناف ذی‌ربط داده شود تا برای واردات و توزیع لاستیک اقدام کنند اما برخی کارشناسان معتقدند این روش نیز زمینه فساد و رانت‌بازی را دارد؛ بنابراین بهتر است برای توزیع مناسب لاستیک، به روش سال‌های دهه ۶۰ برگردیم که در آن، براساس میزان پیمایش خودرو به کامیونداران، لاستیک داده می‌شد.

در ماه‌های اخیر تهیه لاستیک از مهم‌ترین دغدغه‌های کامیونداران بوده و مشکلات مربوط به تامین و توزیع این کالا در ماه‌های گذشته تبدیل به یکی از موانع جدی فعالیت اهالی این صنف شده است. باتوجه به توزیع نامناسب لاستیک و کمبود این کالا در بازار، نرخ هر جفت لاستیک کامیون و خودروهای سنگین در ماه‌های گذشته از حدود ۳ میلیون تومان به مرز ۱۷ میلیون تومان رسید. این مسئله در ماه‌های اخیر بارها از سوی فعالان حمل‌ونقل جاده‌ای کالا مورد انتقاد واقع و لاستیک تبدیل به یکی از محورهای اصلی اعتراض‌های تازه کامیونداران شده است.

تعادل

وعده بانک مرکزی برای اختصاص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها با گذشت ۲ ماه هنوز محقق نشده است

نفس ارزی ایرلاین‌ها به شماره افتاد

در حالی که چندی پیش دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از اختصاص ارز نیمایی به دو ایرلاین خبرداده و ابراز امیدواری کرده بود که سایر شرکت‌های هواپیمایی هم به زودی ارز خود را از سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) دریافت کنند، اما به نظر می‌رسد بدقولی بانک مرکزی در اجرای تعهداتش در قبال ایرلاین‌ها، فشار مالی وارده به شرکت‌های هواپیمایی را افزایش داده است، به گونه‌ای که مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در تازه‌ترین اظهاراتش با انتقاد از سهل انگاری بانک مرکزی گفت: اگر ارز نگیریم فقط ۳ ماه دوام می‌آوریم.

اظهارات دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در شرایطی مطرح می‌شود که از اردیبهشت ماه سال جاری و با آغاز نوسانات ارزی پیش بینی می‌شد که ایرلاین‌ها با مشکلات متعدد اقتصادی روبرو شوند، چون ۶۰ درصد هزینه‌های آنها ارزی است، اما با توجه به اینکه ایرلاین‌ها در لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی (۴۲۰۰) قرار داشتند، هزینه‌های آنها تا حدودی تعدیل می‌شد.اما با حذف ایرلاین‌ها از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی در ۱۷ مرداد ماه سال جاری، شرکت‌های هواپیمایی بار سنگین هزینه‌های بالای ارزی را بر دوش خود احساس کردند، چون از همان تاریخ باید ارز مورد نیاز خود را از سنا (سامانه نظارت ارزی) دریافت می‌کردند که نرخ ارز در این سامانه بالا بود و همین موضوع موجب افزایش شدید قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی شد.

قانون

تخریب میراث فرهنگی در شهرها به یک روند ناگوار تبدیل شده است

هویت تاریخی از شهرها رخت بربسته

قطار توسعه با میراث فرهنگی در كشور ما سر جنگ دارد؛ اولویت سازمان عریض و طویل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كشور هم، در این سال‌ها تنها حوزه گردشگری بوده است. در میان این رهاشدگی میراث فرهنگی كشور،هر روز خبرهای تلخی از تخریب یادمان های ملی یا بافت تاریخی در کشور به گوش می‌رسد. در آخرین نمونه نیز خانه تاریخی «سیدان» که به دلیل مساحت کم آن، کوچک‌ترین بنای تاریخی مشهد لقب گرفته بود، در روز روشن جلوی چشم مسئولان به دلیل سهل انگاری تخریب و برای همیشه از لیست میراث فرهنگی ایران حذف شد. سال‌هاست که میراث فرهنگی ایران قربانی نقص قانون، بی تدبیری مسئولان و بی‌تفاوتی مردم می‌شود.

شاید جالب باشد بدانید که پایتخت در میان تمامی شهرهای کشور در تخریب میراث تاریخی گوی سبقت را ربوده و هم اکنون به الگویی برای دیگر شهرهای کشور در زمینه تخریب میراث فرهنگی تبدیل شده است. البته در این سال ها شهرهایی همانند شیراز و مشهد نیز با اختلاف کمی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند. این کلان‌شهرها نیز بافت تاریخی خود را قربانی طرح های توسعه ای کرده‌اند که در آن به میراث فرهنگی کوچک‌ترین توجه ای نشده است. خانه های تاریخی و ارزشمندی که یکی پس از دیگری در این کلان‌شهرها تخریب می‌شود؛ گواه روشنی بر این مساله است. تخریب‌هایی که با اعتراض شدید فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی کشور مواجه می شود اما همانند همیشه گوش شنوایی برای این اعتراض‌ها وجود ندارد و مسئولان راه سکوت را در پیش می‌گیرند. درحال حاضر تهران، شهری ‌باقدمت ۵۰۰ ساله است كه هویت خود را درگذر زمان به‌دلیل مدیریت سلیقه‌ای از دست داده است. به جرات می توان گفت که پاشنه آشیل بافت تاریخی تهران نبود برنامه‌ریزی بلندمدت، اجرای پروژه‌های عمرانی غیركارشناسی و عدم پایبندی به ضوابط و قانون‌های میراث فرهنگی است.

کد خبر 103949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha