تردد در حریم راه‌آهن و نکاتی که مردم باید بدانند

پرشین خودرو: یکی از خطرات تهدیدکننده ایمنی سیر قطارها و آسیب رسیدن به حاشیه‌نشینان، ورود به حریم راه‌آهن است که ازجمله تلاش برای ثبت عکس یادگاری با قطار موجب ایجاد خسارت به نفرات و بروز حوادث ناگوار شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از روابط عمومی راه‌آهن آیا هزینه لذت سلفی گرفتن را می‌توان سنجید و آیا برای سفلی گرفتن، به هرکجا می‌توان قدم گذاشت؟ انسان‌ها در هرکجا که باشند تمایل دارند خود را به دیگران نشان دهند و نمایی از خود را به معرض نمایش قرار دهند، این تمایل در شبکه‌های اجتماعی با گرفتن عکس‌ها و ارسال برای سایرین، خودنمایی می‌کند اما گاه افراد با قرار گرفتن در موقعیت‌های خطرناک و ثبت عکس‌های خویش انداز با مناظر و وسایل جذاب و دیدنی،خود را به سرانجامی تلخ و ناگوار دچار می‌کنند.

یکی از خطرات تهدیدکننده ایمنی سیر قطارها و آسیب رسیدن به حاشیه‌نشینان، ورود به حریم راه‌آهن است که در سال‌های اخیر عدم توجه به این نکته و ورود آگاهانه یا غیرمسئولانه به محدوده ریلی، ازجمله تلاش برای ثبت عکس یادگاری با قطار موجب ایجاد خسارت به نفرات و بروز حوادث ناگوار شده است.

در این حوزه چنانچه در خبرها آمده بود، در آخرین حادثه متأسفانه یک جوان در برخورد با قطار مسافری حدفاصل ایستگاه‌های لاهورد- بیابانک در محدودهٔ استحفاظی اداره کل راه‌آهن شمال شرق (۱) جان خود را از دست داد.

این حادثه در عصر روز جمعه ۱۳ مهرماه سال جاری رخ داد و با وجود هشدارهای بسیار مسئولان، جوان ۲۵ ساله‌ای به ‌قصد گرفتن عکس یادگاری با قطار پس از ورود به حریم راه‌آهن، حین عکس گرفتن از خود به‌قطار مسافری محلی تهران- سمنان برخورد کرده و جان خود را از دست داد و پایان تلخی برای عکس سلفی‌اش رقم خورد.

۲ فوتی در ۶ ماه

اما این ماجرا تمام وقایع این حوزه نیست . بر اساس آمار موجود در گروه ایمنی سیر و حرکت راه‌آهن شمال شرق(۱) ، حوادث برخورد با عابر در ۶ ماهه نخست سال ۹۶ سه نفر است که متأسفانه دو مورد فوتی گزارش‌شده است.

به گفتهٔ مدیرکل راه‌آهن شمال شرق (۱) در حال حاضر روزانه در مسیر تهران-مشهد، نزدیک به ۹۰ رام قطار به‌صورت رفت‌وبرگشت تردد دارند و بیش از ۴۰ هزار نفر مسافر را در این مسیر جابجا می‌کنند.

ازاین‌رو با توجه به حجم بالای تردد قطارها و همچنین افزایش سرعت قطارها تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تمام کسانی که در حاشیه خطوط راه‌آهن تردد دارند باید بدانند که مسافت خط ترمز قطارها حدود۷۰۰ متر است و قطارها تا زمان توقف کامل این مسافت را طی می‌کنند. از همین رو هر فردی باید بداند که ورود به حریم راه‌آهن خطرناک است و از این کار باید خودداری کنند.

 

قطار

 


حریم راه‌آهن

حریم راه‌آهن با توجه به قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن ۱۱۷ متر تعیین‌شده است و الزامات خاصی رادار است.

اول آنکه در محدوده ۱۷ متری از طرفین خط اختصاصی راه‌آهن، هرگونه ورود ، تردد، احداث ابنیه و فعالیت در آن محدوده، ممنوع است و مخاطرات خاص خود را برای متخلفین در پی خواهد داشت.

دوم اینکه، از ۱۷ تا ۴۷ متر نیز عبور تأسیسات زیربنایی نظیر آب، برق، گاز و نفت و... صرفاً با اخذ مجوز از راه‌آهن و طی مراحل قانونی امکان‌پذیر است. همچنین در محدوده نظارتی ۴۷ تا ۱۱۷ متر نیز هرگونه ساخت‌ وساز، دیوارکشی و اجرای تأسیسات با اخذ مجوز راه‌آهن مجاز است.

اقدامات ایمن‌سازی

این اتفاق‌ها در شرایطی رخ‌داده که همواره اقداماتی چون تهیه پیام ایمنی، کمک گرفتن از نشریات و صداوسیما برای اطلاع‌ رسانی، حضور در جمع اهالی مناطق پرخطر و اطلاع‌رسانی از عواقب حضور در حریم راه‌آهن در حال انجام است.

در این حوزه ایجاد دیوارها و فنس کشی همراه با اخذ اعتبار فرهنگ‌سازی ایمنی، تبدیل گذرگاه‌های هم‌سطح جاده و ریل به گذرگاه‌های غیر هم‌سطح، جمع‌آوری و ساماندهی محل‌های گذر غیرمجاز در نقاط پربرخورد، شناسایی مناطق مخاطره‌آمیز و باسابقه برخورد، تجهیز گذرگاه‌های مجاز بدون حفاظ و استقرار مأمورین راهدار، فرهنگ‌سازی ساکنان و مجاوران خطوط ریلی به‌ویژه در مناطق مسکونی و تجاری حاشیه خطوط، تهیه و پخش تراکت و تبلیغات پیرامونی ازجمله برنامه‌هایی است که به اجرا در آمده است .

کد خبر 103961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha