طرح نوسازی تاکسی های فرسوده با کندی پیش می رود

تهران- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: طرح نوسازی تاکسی های فرسوده که از زمان اجرا تاکنون چند بار متوقف شده است، اکنون با کندی پیش می رود و در صورت تامین نشدن خودرو توسط خودروسازان، متوقف خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن‌ سال 1394 در همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک آغاز شد.
در این طرح 200 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسی‌های فرسوده و 50 میلیون ریال معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می شد.
همچنین 5 میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ می شد و به عبارتی حدود 25 میلیون تومان تسهیلات به آنان داد می‌شد و بقیه وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می کرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر می شد.
این طرح از زمان اجرای خود چند مرتبه متوقف شد و دوباره ادامه یافت، اوج توقف این طرح بهمن سال 1396بود که دلیل آن طلبکاری 110میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد. طرح نوسازی‌ تاکسی‌های فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد امسال با حرکتی کند به جریان افتاد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور پیش از این  علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و گفته بود که این موضوع باعث شده تا گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند و در حقیقت می‌توان گفت اعتباری که هر ساله در قانون بودجه برای این نوسازی تاکسی ها تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.
مرتضی ضامنی، در این خصوص توضیح داد: از تیرماه امسال تا زمان حاضر فقط1500 دستگاه تاکسی نو از سوی شرکت خودروساز (ایران خودرو) شامل پژو و سمند تحویل داده شده است.
وی افزود: این در حالی است که در این مدت 4500 متقاضی برای دریافت تاکسی های نو در این شرکت خودروساز ثبت نام کرده بودند و تمام فرآیند ثبت نام آنها نیز تکمیل شده بود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 3 هزار دستگاه از تعهدات شرکت خودروساز برای تحویل خودرو به منظور نوسازی ناوگان تاکسیرانی باقی مانده است و این موارد شامل تمام تاکسی هاست که تا پایان سال 1396 فرآیند ثبت نام خود را انجام داده اند و شرکت خودروساز قول داده است که تا پایان امسال به تعهدات خود عمل کند.

 

تاکسی فرسوده

 


مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در مورد شرکت سایپا و تعهداتی که در خصوص تحویل خودرو برای نوسازی طرح ناوگان تاکسیرانی داشت نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون نیز در حالی که 1200 متقاضی برای دریافت خودروهای تولید شرکت سایپا ثبت نام کرده بودند، تنها 450 دستگاه خودرو آریو و برلیانس در کشور تحویل راننده های تاکسی متقاضی دریافت خودرو شده است.
وی اعلام کرد: اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور، مجری طرح نوسازی تاکسی های فرسوده است، پیرو مصوبه هیات وزیران و اقدامات انجام شده در خصوص طرح نوسازی 90 هزار دستگاه دستگاه تاکسی فرسوده، از بهمن ماه 1394 امکان ثبت نام برای تاکسی های فرسوده تا مدل سال 1385 فراهم شده بود.

* تامین خودرو با مشکل مواجه است
ضامنی اضافه داد: درحال حاضر برای ادامه روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با مشکل تامین خودرو از سوی شرکت خودروساز مواجه هستیم و از دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا می خواهیم توان تولید خود را به ما اعلام کند.
وی تاکید کرد: برای رفع مشکل، شرایط خود را به این شرکت ها اعلام کرده ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم، اما در حال حاضر هنوز جوابی دریافت نکرده ایم.
ضامنی ادامه داد: قرار شده است هفته آینده هر دو شرکت خودروساز شرایط زمانبندی و میزان خودروها را برای تامین خودروی مورد نیاز نوسازی ناوگان تکسیرانی به ما اعلام کنند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر روند تحویل خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی بسیار کند است، تصریح کرد: اگر خودروساز خودروها را تامین کند، این طرح جاری خواهد بود و در غیر این صورت طرح دوباره متوقف خواهد شد.

* خودروساز تولید را پایین آورده است
وی گفت: با توجه به شرایط موجود، خودروساز تولید خود را پایین آورده است و ما به عنوان مثال از ایران خودرو توقع داریم که از 400هزار خودروی تولیدی خود در حال حاضر 5 درصد از این میزان تولید را به تاکسیرانی برای نوسازی اختصاص دهد.
ضامنی اظهار داشت: در حال حاضر 116 هزار تاکسی فرسود در کشور داریم که تا پایان امسال این تعداد به 150 هزار دستگاه خواهد رسید و چنانچه همکاری لازم به خصوص تامین خودرو از سوی خودروساز انجام نشود، طرح نوسازی تاکسی های فرسوده متوقف خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: در سال 1395 در ادامه طرح نوسازی تاکسی های فرسوده 54 هزار دستگاه تاکسی واجد شرایط نوسازی شد و در سال 1396 هم 20 هزار تاکسی و از ابتدای سال 1397 تاکنون نیز فقط 1500 دستگاه نوسازی شده است که روند بسیار کندی است.

کد خبر 103979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha