کد خبر 104022
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
خشم روسیه از تهدید موشکی ترامپ

پرشین خودرو: مقامات سیاسی و پارلمانی روسیه تهدید جدید "ترامپ" درباره خروج از پیمان موشکی را ادامه تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر مسکو ارزیابی کردند که عواقب منفی برای ثبات راهبردی داشته و می‌تواند جهان را در آستانه جنگ اتمی قرار دهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در تفسیر تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خارج شدن از پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط اعلام کرد که مسکو اقدام جدید ایالات متحده را که تلاش تازه‌ای برای تهدید و اعمال فشار بر روسیه با هدف امتیاز گرفتن از این کشور در عرصه ثبات راهبردی است به‌شدت محکوم می‌کند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا پیش از این اعلام کرد که آمریکا از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط با روسیه خارج خواهد شد. وی به‌طور غیرمستقیم مسکو را به نقض این توافقنامه دوجانبه متهم کرد. ترامپ تأکید کرده که واشنگتن باید تسلیحات موشکی خود را گسترش دهد.

ریابکوف در واکنش به این سخنان، به خبرگزاری «تاس» گفت: «مسکو به‌شدت نگران تلاش‌های جدید آمریکا در استفاده از روش‌های زورگویی و تهدید برای دستیابی به امتیازاتی از روسیه در عرصه امنیت بین المللی و ثبات راهبردی است و این اقدامات را به‌شدت محکوم می‌کند. طرف روسی بارها اعلام کرده که اتهامات وارده درباره اینکه روسیه گویا این پیمان را نقض کرده هیچ پایه و اساسی نداشته و طرف آمریکایی هیچ استدلالی در این باره ارائه نداده است».

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «آمریکایی‌ها خود این اتهامات دروغین را ساخته و پرداخته‌اند تا از آن برای امتیازگیری از مسکو در زمینه مسائل مربوط به ثبات راهبردی استفاده کنند».

لازم به یادآوری است که پیمان مربوط به نابودسازی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه در تاریخ 18 دسامبر سال 1987 در زمان سفر "میخائیل گورباچف" رهبر اتحاد جماهیر شوروی به واشنگتن امضاء شد.

در نخستین مرحله از کاهش، کلیه تسلیحات موشکی با برد تخریبی از 500 الی 1000 و از 1000 الی 5500 کیلومتر نابود شدند که موشک‌های پی‌ــ12 و پی‌ــ14 که اتحاد جماهیر شوروی در سال 1962و پس از بحران کارائیب، آنها را در خاک کوبا مستقر کرده بود، نیز از بین رفتند.

در ماه مه سال 1991 این پیمان موشکی به‌طور کامل اجرا شد و تا آن زمان اتحاد جماهیر شوروی تعداد 1752 موشک بالستیک و کروز مستقرشده خود را از بین برد و ایالات متحده آمریکا نیز 859 موشک بالستیک و کروز خود را نابود کرد. این توافقنامه دوجانبه محدودیت زمانی ندارد. البته هر یک از دو طرف حق دارند با ارائه دلایل و شواهد متقاعدکننده خروج خود از آن را اعلام کنند.

"لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه در تفسیر تصمیم جدید دونالد ترامپ درباره خروج آمریکا از پیمان موشکی گفت، خارج شدن ایالات متحده از این پیمان راهبردی می‌تواند منجر به بحران جدی در عرصه کنترل تسلیحات هسته‌ای شود و حتی پیمان ادامه کاهش تسلیحات راهبردی «استارت‌ــ3» را نیز زیر سؤال ببرد.

این مقام پارلمانی به خبرگزاری «نووستی» گفت: «انعقاد این پیمان دوجانبه در اواخر دهه هشتاد یکی از مهمترین گام‌ها در جهت پایان جنگ سرد بود و نابودی آن می‌تواند بحران جدی در عرصه کنترل تسلیحات هسته‌ای به‌وجود آورده و بار دیگر جهان را در آستانه ازسرگیری مسابقه تسلیحاتی و جنگ اتمی قرار دهد. من فکر می‌کنم که مقامات آمریکایی نیز خود به این مسئله واقف باشند».

وی ابراز امیدواری نمود که توان بالقوه دیپلماتیک برای ممانعت از تحقق چنین مسئله‌ای هنوز از بین نرفته باشد.

مخالفت سناتور آمریکایی با تصمیم جدید ترامپ درباره خروج از پیمان موشکی

این در حالی است که "رند پل" سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز معتقد است که تصمیم "دونالد ترامپ" درباره خارج شدن از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط اقدامی غیرسازنده است و ده‌ها سال کار به‌روی کنترل دوجانبه تسلیحات راهبردی را که از زمان ریاست جمهوری "رونالد ریگان" آغاز شده بود از بین خواهد برد.

این سناتور در صفحه توییتر خود در این باره نوشت: «به‌خاطر همین است که "جان بولتون" مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا نباید اجازه داشته باشد تا در مسائل سیاست خارجی دخالت کند. واضح است که ما نباید دست به چنین اقدامی بزنیم. لازم است مشکلات مربوط به این توافقنامه رفع شود و به‌سمت جلو پیش برویم، نه آنکه از آن خارج شویم».

پیش از این روزنامه «نیویورک تایمز» خبر داده بود که آمریکا قصد دارد از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط خارج شود و "جان بولتون" مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر خود به مسکو قصد دارد این مسئله را به اطلاع طرف روسی برساند. جان بولتون خود اعلام کرده که مذاکرات وی در مسکو، ادامه همان مباحثاتی است که در جریان نشست سران هلسینکی آغاز شده بود.

کد خبر 104022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha