کد خبر 104024
۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳
برای فصل حمله قلبی آماده باشید

پرشین خودرو: با فرا رسیدن فصل سرما همه ما می دانیم که باید از خود در برابر بیماری های جزئی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا محافظت کنیم. اما آیا به شرایطی جدی‌تر مانند حملات قلبی نیز فکری می کنید؟

به گزارش پرشین خودرو به نقل از عصرایران،  «پژوهش‌ها نشان داده‌اند که هر چه آب و هوا سردتر می شود، احتمال مواجهه با یک حمله قلب نیز افزایش می یابد. در حقیقت، پژوهشگران دانشگاه لوند در سوئد کشف کرده‌اند زمانی که دمای هوا کاهش یافته و سرد می شود، احتمال ابتلا به یک حمله قلبی به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

این پژوهشگران طی مطالعه خود داده‌های هواشناسی ۱۶ ساله و داده‌های سلامت مربوط به بیش از ۲۸۰ هزار نفر را تجزیه و تحلیل کردند. آنها نتیجه‌گیری کردند که در دماهای کمتر از ۳۲ درجه فارنهایت (صفر درجه سلسیوس)، نسبت به دماهای بالای ۵۰ درجه فارنهایت (۱۰ درجه سلسیوس) چهار حمله قلبی بیشتر در روز رخ داده است.

به گفته دکتر مومان محمد، مولف ارشد مطالعه از دپارتمان قلب و عروق دانشگاه لوند، نتایج مطالعه ما وقوع هر چه بیشتر حملات قلبی در دماهای زیر صفر را نشان داده است. این نتایج درباره طیف بزرگی از بیماران و همچنین در سطوح کشوری و منطقه ای مشابه بوده و نشان می دهد دمای هوا یک محرک برای حمله قلبی است.

بله درست خوانده اید... دمای هوا محرکی برای حمله قلبی است اما حال این پرسش مطرح می شود که چرا؟ و چه کاری می توان برای محافظت از خود در برابر این شرایط انجام داد؟

چه چیزی در پس رابطه آب و هوا و حمله قلبی وجود دارد؟

پژوهشگران در دانشگاه لوند تنها به بررسی داده های موجود و یک الگوی مشاهده علمی اقدام کردند، از این رو آنها به طور قطع نمی دانند چه عواملی در افزایش خطر حمله قلبی مشاهده شده در مطالعه نقش دارند. با این وجود، پژوهشگران سوئدی چند نظریه را ارائه کرده اند.

یک نظریه با چگونگی تاثیر آب و هوای سرد بر رگ های خونی مرتبط است. آب و هوای سرد رگ های خونی را که نزدیک به سطح بدن قرار دارند و به نام رگ های خونی سطحی شناخته می شوند، منقبض می کند که این شرایط فشار خون را افزایش می دهد. همان گونه که می دانید، فشار خون بالا برای قلب خوب نیست. همچنین، آب و هوای سرد ضربان قلب را افزایش می دهد که پیرو آن نرخ متابولیک و دمای بدن افزایش می یابد که تمامی این موارد می تواند فشار بیشتری به قلب وارد کرده و برای این اندام مضر باشد.

به گفته پژوهشگران، این تغییرات برای بیشتر افراد مشکلی ایجاد نمی کنند اما اگر در شریان های خود دارای پلاک باشید، تغییرات ایجاد شده می توانند آخرین گزینه لازم برای وقوع یک حمله قلبی باشند.

البته عوامل بالقوه دیگری نیز می توانند محرک حملات قلبی در ماه های سرد سال باشند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

موارد بیشتر عفونت های تنفسی و آنفلوآنزا که احتمال حملات قلبی را نیز افزایش می دهد.

فعالیت جسمانی کم و رژیم های غذایی ضعیف. ورزش نکردن و استفاده از غذاهای کم ارزش می تواند در ماه های سرد سال راحت‌تر از هر زمان دیگر رخ می دهد.

افزایش احتمال اعمال فشار بیش از حد به بدن. در زمستان ممکن است برای انجام کاری که نیازمند تلاش جسمانی بسیار زیاد است، وسوسه شوید و استرس زیادی را به قلب خود وارد کنید. برف پارو کردن یا خارج کردن خودرو از برف از بهترین نمونه ها در این زمینه هستند.

 

حمله قلبی

 


برنامه سلامت قلب در آب و هوای سرد

همان گونه که برای فصل زمستان خود را آماده می کنید، کارهای زیادی را می توانید برای بهبود سلامت قلب و کاهش خطر کلی حمله قلبی نیز انجام دهید. تغییر در رژیم غذایی نقطه آغاز خوبی است. در وعده های غذایی خود از موادی که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند، استفاده کنید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مواد غذایی قرمز یا صورتی رنگ سرشار از لیکوپن

- سبزیجات برگدار تیره

- سیر

- مواد غذایی سرشار از فیبر

از مواد غذایی که خطر حمله قلبی را افزایش می دهند، مانند نوشابه های گازدار رژیمی پرهیز کنید. انجام ورزش را فراموش نکنید. از جمله بهترین گزینه ها برای تقویت سلامت قلب می توان به تمرینات اینتروال با شدت بالا، یوگا، کار با وزنه، شنا و تمرینات میان تنه مانند پیلاتس اشاره کرد.

چگونگی مدیریت احساسات منفی را نیز فرا بگیرید. عصبانیت و غم و اندوه با افزایش خطر حمله قلبی پیوند خورده اند، در شرایطی که حفظ دیدگاهی خوش‌بینانه می تواند خطر حمله قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

زمانی که ماه های سرد سال فرا می رسند، اقدامات احتیاطی برای محافظت از قلب خود مانند پرهیز از پارو کردن برف سنگین و زیاد، به ویژه اگر از تناسب اندام و آمادگی جسمانی مناسب برخوردار نیستید، را مد نظر قرار دهید. اگر همچنان قصد انجام چنین کارهایی را دارید یا مجبور هستید، بیش از حد به خود فشار وارد نکنید تا وضعیت سلامت و قلب شما در معرض خطر قرار نگیرند.

کد خبر 104024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha