لزوم تغییر نگرش‌های اساسی در بخش حمل‌و‌نقل همگانی

پرشین خودرو: مهرداد تقی‌زاده*: دو سال از تاسیس معاونت حمل و نقل، اقدامات موثری در رابطه با افزایش هماهنگی و یکپارچه سازی شیوه‌های مختلف حمل و نقل صورت گرفته است و برای آینده نیز اقدامات مهمی در دست پیگیری است.

به گزارش پرشین خودرو ، یکی از مظاهر هماهنگی و یکپارچگی در حوزه حمل‌ونقل کالا مفهوم لجستیک و بسترسازی حمل‌ونقل چندوجهی است.

با توسعه روزافزون صنایع و افزایش تردد و حمل‌ونقل، لازم است تا حداکثر سازی از ظرفیت‌های شبکه حمل‌ونقل پاک بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گیرد و با بهینه‌سازی حمل‌ونقل شیوه‌های مختلف حمل، ضمن ارائه خدمات به‌موقع و قابل اطمینان به صاحبان کالا از اتلاف منابع انرژی و آلودگی زیست‌بوم‌های نسل فعلی و آینده جلوگیری شود. یکی از زیرساخت‌های توسعه مفهوم لجستیک و حمل‌ونقل چندوجهی، ایجاد مراکز لجستیک است که تاکنون آن‌گونه که بایدوشاید مورد توجه نبوده است.

از ابتدای شکل‌گیری معاونت، پروژه جانمایی مراکز لجستیک با رویکرد بهینه‌سازی جریان کالا در شبکه لجستیک کشور در دستور کار قرار گرفت و نهایتاً بر مبنای نتایج مطالعات و مدل ریاضی طراحی شده برای این منظور، سند آمایش مراکز لجستیک در ستاد مراکز لجستیک به تصویب رسید که می‌تواند به‌عنوان یک سند مادر، مبنای برداشتن گام‌های آتی در توسعه مراکز لجستیک کشور قرار گیرد.

در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت، ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف درگیر در حوزه ترانزیت جهت مزیت‌بخشی به کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است. شناسایی مشکلات ۷۷ گانه مرتبط به این حوزه و تدوین برنامه‌های اجرایی حل این مشکلات با جدیت در دستور کار بوده است.

همچنین برگزاری جلسات منظم کارگروه‌های لجستیک و مسافری به‌عنوان مرجعی برای همفکری و هم‌اندیشی کلیه ذی‌نفعان حوزه حمل‌ونقل از دیگر اقدامات انجام‌شده در این بخش بوده که توانسته در حوزه لجستیک، ترانزیت، حمل‌ونقل بین‌المللی و بخش مسافری نقش مؤثری در شناسایی خلأهای موجود در راستای روان‌سازی، هماهنگی و همفکری کلیه ذی‌نفعان (بخش دولتی، خصوص و دانشگاهی) نقش ایفا کند.

 

حمل ونقل

 


در بخش حمل‌ونقل همگانی، لازم است تا تغییر نگرش‌های اساسی ایجاد شود. آینده توسعه شهرهای این سرزمین در گرو تغییر نگاه از حمل‌ونقل خودرو به حرکت انسان و حفظ کرامت شهروندان با برگشت فضاهای شهری به شهروندان به‌جای خودروها خواهد بود. در این راستا مطالعات مرتبط به توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در دستور کار قرار داشته و با برگزاری سمینارها، همایش‌ها، جلسات تخصصی، سعی شده تا مفاهیم جدید در سطح جامعه تسری یابد و از سوی دیگر هماهنگی‌های لازم برای تحقق توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در بین همه ذینفعان این حوزه انجام شود. با تصویب سند و راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، بسترهای لازم قانونی برای پیشبرد اقدامات آتی، انجام و در آینده‌ای نزدیک طرح‌های پایلوت در پنج شهر کشور اجرایی خواهد شد.

ایمنی حمل‌ونقل به‌خصوص در بخش حمل‌ونقل خودروهای شخصی به یک دغدغه اصلی مردم و سطوح مختلف مدیریت کشور تبدیل شده است و متأسفانه با سیر روز افزون خودرومحوری در کشور، حفظ ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای با دشواری بیشتری مواجه خواهد بود. از این‌رو تدوین نقشه راه ایمنی کشور مبتنی بر پنج رکن اصلی ایمنی و نیز توجه جدی به حمل‌ونقل همگانی در بخش برون‌شهری در دستور کار بوده و مراحل تصویب آن در هیئت دولت در دست اقدام است تا با اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده در آینده بتوان تعداد تلفات جاده‌ای را به سطح استانداردهای جهانی نزدیک کرد.

پیشرفت و توسعه صنعت حمل‌ونقل در گرو شناخت به‌موقع تغییرات تکنولوژی و به‌کارگیری فناوری نوین در این حوزه‌هاست که در این بین استارتاپ‌های این صنعت می‌توانند نقش کلیدی ایفا کنند. امید است با حمایت بیش‌ازپیش از صنایع نوآورانه و کسب‌وکارهای نوپا با تمرکز بر فناوری اطلاعات و شرکت‌های استارتاپ پیشرو در صنعت حمل‌ونقل در آینده نزدیک شاهد رشد و شکوفایی تمامی حوزه‌های حمل‌ونقل باشیم.

کد خبر 104044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha