نگاهی به اخبار حوزه حمل‌ونقل در روزنامه‌‌های امروز یک شنبه 29 مهر

پرشین خودرو: در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (یک شنبه ۲۹ مهر۱۳۹۷).

به گزارش پرشین خودرو ، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

جام جم

۴ سیاستی که می تواند گره گشای مسکن باشد

مسکن به کدام سو هدایت شود؟

به صورت کلی بازار مسکن همواره با دو نوع تقاضای مصرفی و سرمایه ای مواجه بوده است تقاضای مصرفی به بخشی از تقاضا گفته می شود که متقاضی جهت تامین نیاز خود به مسکن در بازار حضور پیدا کرده و با خرید یا اجاره مسکن نیاز خود را برطرف می کند. ولی تقاضای سرمایه ای تقاضایی است که برای کسب سود هرچه بیشتر و در آمد زایی یا حتی حفظ دارایی خود در برابر کاهش ارزش پول خود در بازار حضور پیدا می کند.

ریسک ایین و سود بالای بخش مسکن سبب شده است تقاضای سرمایه ای بسیاری به سمت این بخش مسکن متمایل شود . هنگامی که به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه شو د وجود تورم بیش از تورم کشور در بازار آن امری پذیرفتنی است که تضمین کننده سود ناشی از حضور تقاضاهای سرمایه ای است اما از آن جا که نیاز مسکن یک نیاز اساسی و اولیه مردم است، دولت ها می توانند با اعمال برخی سیاست ها در این بازار این کالا را به یک کالای مصرفی تبدیل کنند.

آفتاب یزد

۹۰ درصد آساسنسورهای کشور استاندارد نیست

رییس اتحادیه آسانسور کشور گفت: ۹۰ درصد آسانسورهای کشور به دلیل منقضی شدن گواهی های استاندارد پس از یک سال، دیگر استاندارد نیستند.عباس ابریشمی افزود: باید استانداردهای دوره ای آسانسور در کشور اجباری شوند که لازمه آن صدور گواهی مجدد استاندارد اجباری در فرآیندهای یک تا ۲ ساله است.

وی تصریح کرد: دلیل اینکه مسئولان سازمان ملی استاندارد ۹۰ درصد آسانسورهای کشور را غیراستاندارد می دانند نیز اخذ نکردن این گواهی های مجدد استاندارد اجباری از سوی افراد و سازمان هاست.رییس اتحادیه آسانسور کشور یادآور شد: اکنون نزدیک به ۷۰۰ هزار دستگاه آسانسور در سطح کشور فعال است که دستکم ۴۵۰ هزار دستگاه آن حداقل برای یک بار بازدید شده اند، اما تاکید می کنیم که گواهی های استاندارد آنها پس از یک سال دیگر اعتبار ندارد و باید پس از بازدید مجدد، دوباره گواهی دریافت کنند.



عصر اقتصاد

بودجه خرید جایگزین قیر مجانی می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه اختصاص قیر به پیمانکاران رانت‌ ایجاد می‌کند، عنوان کرد: بخشنامه بودجه سال ۹۸ آماده است و بر اساس آن به جای تخصیص قیر به پیمانکاران، در بودجه سال آینده درآمد حاصل از صادرات قیر به این بخش پرداخت می شود.محمدباقر نوبخت در مراسم امضای تفاهم نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار در سازمان برنامه و بودجه درباره رانتی که از اعطای قیر نفت رایگان به پروژه های راهسازی ایجاد می شود، اظهار کرد: برای کمک به سرعت یافتن اجرای طرح های عمرانی، مجلس در تبصره های بودجه اجازه داده که در حد ۳ یا ۴ میلیون تن قیر در اختیار طرح های عمرانی قرار داده شود. چون این موضوع قانون است، وزارت نفت این تخصیص قیر را انجام می داد ولی نوعی رانت محسوب می شود.

وی ادامه داد: استفاده از قیر به عنوان بخشی از منابعی که به عنوان اعتبار به پیمانکار می دهیم درست نیست؛ باید اجازه دهیم این قیر را شرکت های مرتبط از طریق شرکت ملی نفت و وزارت نفت صادر کنند و به جای اینکه قیر را در اختیار پیمانکار قرار دهیم، درآمد حاصله از صادرات را به صورت ریالی به طرح های عمرانی برای کمک اعطا کنیم.

اطلاعات

در مراسم افتتاح بخش شمالی بزرگراه صیاد شیرازی

شهردار: کارخانه تولید مصالح از نخاله های ساختمانی راه اندازی می شود

شهردار تهران دیروز در مراسم افتتاح بخش شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی خبرهای خوبی از تولید ثروت از پسماندهای تهران داد و اعلام کرد که به زودی کارخانه‌های تولید مصالح از نخاله‌های ساختمانی آغاز به کار می‌کنند.سید محمدعلی افشانی در این مراسم، با ابراز خرسندی از افتتاح پروژه در زمان مقرر از سردار عبداللهی فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تشکر کرد و گفت: مبنای ما در اجرای پروژه‌های نیمه کاره شهرداری تهران اولویت دادن به پروژه‌هایی است که درصد پیشرفت فیزیکی آنها بیشتر است. بر این اساس، ابتدا باید پروژه‌هایی که منابع بیشتری از مردم را در خاک برده اند به بهره برداری برسانیم. پروژه ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی هم دو سال تعطیل بود و بر مبنای ذکرشده در اولویت قرار گرفت.

شهردار تهران همچنین به تامین اعتبار خطوط مترو اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مورد نیاز برای تکمیل خط ۷ مترو تهران به خزانه واریز شده است. این مبلغ در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد تا خط ۷ مترو هر چه زودتر افتتاح شود. ۸۰۰ میلیارد تومان هم مجوز فروش اوراق مشارکت توسط بانک مرکزی تائید شده است که آن هم پس از واریز این منابع در اختیار خط ۶ مترو تهران قرار می‌گیرد. از طلب‌های شهرداری تهران هم چهار هزار میلیارد تومان در حال وصول است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

صمت

تفاهم نامه بازسازی ۱۰۰ هزار خانه فرسوده امضا شد

بازآفرینی شهری با ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار

صبح روز گذشته با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهوری،رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی و رئیس صندوق توسعه ملی تفاهمنامه برنامه تولید و اشتغال درحوزه بازآفرینی شهری پایدار به امضا رسید که یکی از مفاد این تفاهمنامه تامین منابع مالی ۶ هزار میلیارد تومانی برای پروژههای نوسازی بافت فرسوده است. براساس این تفاهمنامه نوسازی ۱۰۰هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده سراسرکشور شروع میشود. با اجرای این پروژه ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد که ۱۲۰هزار فرصت شغلی مستقیم و ۱۸۰ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم است. یکی از مفاد این تفاهمنامه تامین منابع مالی برای اجرای پروژههای بازآفرینی شهری است که ۳ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان ازسوی دولت و ۲ هزار و ۲۷۰میلیارد تومان ازسوی نظام بانکی تامین میشود. البته آوردههای بخش خصوصی و نهادهای عمومی هم به اعتبارات این پروژه اضافه خواهد شد. میزان تسهیالت برای هر واحد مسکونی در پروژه بازآفرینی شهری در کالنشهرها از ۵۰ میلیون تومان شروع میشود و در سایر شهرها به ۴۰ میلیون تومان می رسد. عدالت در نوسازی واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده سراسر کشور در این طرح بسیار دارای اهمیت است و تالش شده عدالت در نوسازی واحدهای مسکونی رعایت شود؛ بنابراین ۱۰ درصد این واحدها در استان تهران نوسازی میشوند و این استان بیشترین سهم اشتغالزایی در این پروژه را دارد.

محمد نهاوندیان در آیین امضای تفاهمنامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی گفت: باید سرعت بیشتری به اجرای این پروژههای عمرانی بدهیم چراکه اثر اشتغالزایی این پروژهها بسیار زیاد است. معاون اقتصادی رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه باید سرعت اجرای پروژه بازآفرینی شهری افزایش پیدا کند تا اشتغالزایی، کیفیت زندگی مردم و ایمنی در کشور باال برود، گفت: اینکه ۴۰ درصد جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی میکنند بسیار تکاندهنده است. وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی کنونی باید سرعت اجرای پروژههایی که در اشتغالزایی موثر هستند را افزایش دهیم گفت: هدف از اجرای طرح بازآفرینی شهری ارتقای ایمنی و کرامت انسانی است.

* لازم به ذکر است بسیاری از رسانه ها امروز اخباری درباره استعفای دکتر عباس آخوندی و انتصاب مهندسی اسلامی به عنوان سرپرست توسط رییس جمهور پرداختند.

کد خبر 104047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha