وزیر پیشنهادی وزارت صمت می تواند بهترین گزینه باشد

پرشین خودرو: رضا رحمانی، در تمام این سال ها مسوولیت هایی را بر عهده داشته است که یا مستقیما با وزارت صنعت، معدن و تجارت گره خورده و یا به نحوی با فعالیت های این وزارت خانه همخوانی داشته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از پذیرفته شدن استعفای محمد شریعتمداری از سوی رییس جمهوری، رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان سرپرست وزارتخانه و سپس به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس برای تصدی مسوولیت وزارت صمت معرفی شد.

البته در روزهای گذشته برای تصدی یکی از وزارت خانه های مهم کشور اسامی مختلفی به گوش رسید از معاونان سابق همین وزارت خانه تا حتی مدیرعامل شرکت بورس ایران، همه گزینه های احتمالی رسانه ها برای پست وزارت صمت بودند و شاید کمتر کسی چشمش دنبال نام رحمانی برای این پست بود.

رضا رحمانی دارنده دکترای مدیریت DBA و از بی حاشیه ترین افرادی است که در این سال ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول به فعالیت بوده است.

وی در تمام این سال ها مسوولیت هایی را بر عهده داشته است که یا مستقیما با وزارت صمت گره خورده و یا به نحوی با فعالیت های این وزارت خانه همخوانی داشته است.

وی سال های گذشته به عنوان قائم مقام وزیر صنعت در دولت یازدهم و دوازهم فعال بوده، بنابراین به خوبی با اتفاقات این سال های بخش صنعت، معدن و تجارت آشناست و شاید یکی از دلایلی که وی بر نام های دیگر مطرح شده برای تصدی وزارت برتری یافته است همین آشنایی با وضع فعلی و البته بی حاشیه بودن وی می باشد.

از منظر دیگر رحمانی سال ها به عنوان نماینده مردم در مجلس و در کمیسیون صنایع و معادن چه به عنوان عضو و چه رییس آن فعالیت کرده و شرایط و اتفاقات صنعت را از نزدیک و از دید یک منتقد و حامی صنعتگران  نظاره کرده است.

وی هم در دولت و هم در مجلس نقش پررنگی در بخش صنعت داشته و شاید بتوان وی را یکی از ۱۰ نفری دانست که بیشترین شناخت را از وضع صنعت و معدن کشور دارند و این مهم در شرایط فعلی کشور که تحریم ها هر روز وارد فاز های جدید تری می شوند بسیار مهم و حیاتی است.

نقش های مدیریتی وزیر پیشنهادی صنعت، در تمام دوران کاریش، صنعتی بوده است.

رحمانی تا قبل از ورود مستقیم به چارت مدیران ارشد وزارت صمت، یا در شرکت های صنعتی همانند تراکتورسازی تبریز فعالیت کرده و یا پست معاونت شرکت آلومینیوم المهدی را بر عهده داشته است. 

وی تجربه ریاست بر هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران و عضویت در هیات مدیره شرکت نوسازی صنایع ایران را نیز یدک می کشد.

رحمانی در تمام دوران ریاست بر کمیسیون صنایع و معادن مجلس و پست های مهم مدیریتی در وزارت صمت، از حاشیه ها دوری کرده و شاید بتوان وی را یکی از معدود مدیرانی نامید که با صنعتگران، معدنکاران، تجار و رسانه ها رابطه خوبی داشته و دارد و هیچ گاه از همراهی با ین گروه ها فرار نکرده است.

 

وزیر پیشنهادی وزارت صمت

 


وزیر پیشنهادی به خوبی وضع این روزهای تولید در کشور را می داند زیرا خودش در بسیاری از کارگروه های کشور نماینده وزارت صنعت و یا رییس کارگروه بوده و از این رو وضعیت نامطلوب صنعت، معدن و بازرگانی را به خوبی درک می کند.



رحمانی در زمان حضور در مجلس عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو نیز بوده است بنابراین به خوبی می داند این صنعت چه پتانسیل ها و البته چه نقاط ضعفی دارد.

وی به خوبی می داند که خودروساز و قطعه ساز ایرانی با چه کاستی هایی کار را پیش می برد.

نامبرده به خوبی رنجی که واردکنندگان خودرو در 2 سال گذشته کشیده اند را دیده و البته لمس کرده است و چه بسا بارها مخالفت خود را با برخی تصمیم های یک شبه اعلام کرده باشد.

در دوسال گذشته بخش واردات و صادرات و به طور خاص تجار ایرانی از تصمیمات لحظه ای وزارت صمت آسیب های بسیاری دیده اند که رحمانی این را نیز به خوبی می داند.

از یاد نبریم که بحران اقتصادی این روزهای کشور نتیجه همدل نبودن برخی وزارت خانه ها با بدنه دولت و حاشیه هایی است که وزرا برای زیرمجموعه خود ایجاد کرده اند و انتخاب رضا رحمانی اولین حُسنی که دارد این است که وزارت صمت از حاشیه و خودچالشی خارج می شود.

تمام آن چیزی که در بالا ذکر شد می تواند از محاسن وزیر پیشنهادی رییس جمهوری برای مدیریت بر وزارت صمت باشد اما نباید فراموش کنیم که محمد شریعتمداری نیز محاسن کم نداشت اما اشتباهات تاکتیکی و شاید همان عقل خدادادی کار دستش داد.

بنابراین "رحمانی" نیز می تواند از مسیری که تا به حال طی کرده است خارج شده و با اتکا بر عقلی خدادادی کاملا از برنامه هایی که خودش اعلام کرده است منحرف شود.

نگارنده امیدوار است "رضا رحمانی" پس از گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مردم در خانه ملت، حرف ها و عهد و پیمان های خود را فراموش نکرده و یادش نرود که حاشیه و استفاده از عقل خدادادی به جای خرد جمعی، می تواند چهره محبوب وی را یک شبه نابود کند.


بی شک انتخاب دکتر رضا رحمانی به عنوان فردی با دانش و با تجربه و آشنا با مجلس و دولت، می تواند قطار صنعت و تولید کشور که در 2 سال اخیر از ریل خارج شده است را بار دیگر به مسیر رشد و توسعه بازگرداند.


انشالله.

کد خبر 104069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha