باحمایت داخلی قطعه‌سازان مشکلی برای تامین قطعات نخواهند داشت

پرشین خودرو: دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان، گفت: اگر حمایت‌های داخلی وجود داشته باشد، قطعه‌سازان در دوران تحریم، مشکلی برای تامین قطعات نخواهند داشت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، دو خودروساز بزرگ کشور، در ماه‌های اخیر در سه مرحله حدود 150 هزار دستگاه خودرو پیش‌فروش کرده‌اند که قرار است در طول یک سال به متقاضیان تحویل شود. این میزان پیش فروش سبب شده تا برخی بویژه دلالان و واسطه های خودرو بحث ناتوانی قطعه‌سازان در تامین نیاز خودروسازان در دوره تحریم را مطرح کنند در حالی که دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان، اطمینان خاطر می‌دهد قطعه‌سازانِ بخش خصوصی راه دور زدن تحریم را می‌دانند.
آرش محبی نژاد افزود: اگرچه خودروسازان هنوز به تعهدات قرارداد‌شان با قطعه‌سازان عمل نکرده‌اند، اما در حال حاضر تولید قطعات ادامه دارد.
وی با تاکید بر اینکه خودروسازان باید زودتر به تعهدات خود عمل کنند، افزود: اکنون تولید ادامه دارد، اما با ظرفیت کمتر که آن هم فقط به این دلیل که خودروسازان به تعهداتشان عمل نکرده‌اند و حتی با همان قیمت‌های قدیم بدهی جاری و معوق دارند.
محبی‌نژاد با ابراز امیدواری درباره حل مشکلات میان خودروسازان و قطعه‌سازان، گفت: این مساله موضوع تازه‌ای نیست؛ مشکل ما بیش از تحریم مشکلات داخلی است که امیدواریم در اسرع وقت برطرف شود.
«در حال حاضر نگران تحریم‌ها نیستیم، تحریم مشکل ثانویه است و قطعه‌سازان برای آن راه حل دارند.»

 

قطعه سازان

 

** حل مشکل نقدینگی و اصلاح قیمت ها، دو خواسته قطعه‌سازان
به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان، در صورتی که مسائل مربوط به نقدینگی حل شود و اصلاح قیمت قطعات صورت پذیرد، بخش زیادی از موانع برطرف می‌شود.
محبی نژاد افزود: پس از نقدینگی و اصلاح قیمت‌ها، موضوع واردات و گمرک به میان می‌آید که نیمی از این مشکل نیز در داخل کشور قابل حل است. اگر این مشکلات برطرف شود، بخش خصوصی راه مقابله با تحریم را می‌داند.
وی یادآورشد: بخش خصوصی در دوره تحریم‌های اول نیز ثابت کرد که می‌تواند راه خود را پیدا کند؛ البته نمی‌شود انتظار داشت ما در داخل کشور دست قطعه‌ساز را ببندیم اما انتظار داشته باشیم با تحریم مقابله کند.

«اگر حمایت داخلی وجود داشته باشد، قطعه‌سازان خصوصی روش‌های شکستن تحریم و دور زدن تحریم را پیدا می‌کنند.»

محبی‌نژاد گفت: خودروسازان باید به تعهداتشان عمل کنند. اگر قطعات مورد نیاز به موقع تامین شود و گمرک برای ترخیص آن‌ها همکاری کند، قطعه‌سازان مشکلی برای تامین نیاز خودروسازان بر اساس برنامه پیش‌فروش نخواهند داشت.
 پیش از این «رضا رضایی» رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: قیمت خودروها در بازار کاذب است و تداوم حاشیه قیمتی بالای به وجود آمده به جز مشتریان واقعی، به ضرر قطعه سازان است.
وی، افزایش کنونی قیمت ها را ناشی از ناهمخوانی عرضه و تقاضا، دلال بازی ها و فعالیت واسطه ها و حتی حفظ ارزش سرمایه ها از سوی مردم برشمرد، اما در عین حال گفت: خودروسازان معتقدند ریالی از این افزایش قیمت ها نصیبشان نمی شود، ضمن آنکه هیچ مبلغی به جیب صنعت نرفته تا صرف توسعه شود.

کد خبر 104070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha