آمادگی بخش خصوصی برای تامین مالی احداث خط آهن اصلان دوز - پارس آباد

پرشین خودرو: رئیس اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان ضمن اعلام افزایش 75 درصدی حجم تجارت دو کشور از امضا تفاهم نامه احداث راه آهن اصلان دوز–تازه کند پارس آباد خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایلنا، بهروز پورسلیمان  در خصوص آخرین وضعیت تجاری دو کشور گفت:خوشبختانه از ابتدای سال تا به امروز حجم مراودات تجاری دو کشور بیش از پیش‌بینی‌ها بوده این درحالیست که محدودیت‌های بین‌المللی به سبب تحریم‌ها و اتخاذ سیاست‌های ارزی خصوصا پیمان سپاری باعث کند شدن روند صادارت شده است.

رئیس اتاق ایران و آذربایجان ادامه داد: در 6 ماه اول سال جاری نسبت به سال قبل ما شاهد رشد 75 درصدی بودیم این در حالی‌ست که سال گذشته حجم مبادلات تجاری ما با آذربایجان 55 میلیون دلار بود و با این اوصاف انتظار داریم این رقم در انتهای سال به حداقل 80 میلیون دلار برسد.

وی افزود: صادرات عمده ما سیب زمینی ،سنگ‌های ساختمانی و صنایع پلاستیکی است هر چند با بالا رفتن قیمت ارز محصولات پتروشیمی در صدر این جدول قرار گرفت ولی با اعمال محدودیت‌هایی که از سوی دولت برای صادرات این قبیل محصولات اعمال شده، دیگر صادراتی در این حوزه نداریم از سوی دیگر واردات ما از آذربایجان غله و خوراک دام است که سبب شده گمرک بیله سوار به صورت تخصصی به این محصولات اختصاص پیدا کند که همین امر نشان می‌دهد از لحاظ استراتژیک کشور آذربایجان چه اهمیت به سزایی برای ما دارد.

 

راه آهن

 

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل تصریح کرد: روابط سیاسی دو کشور همواره در عالی‌ترین سطح بوده 11 بار ملاقات روسای جمهور دو کشور حکایت از همین امر است در ماه های گذشته اتصال راه‌آهن" آستارا آذربایجان" به" آستارا ایران" تحول بزرگی در مبادلات تجاری دو کشور باعث شده، ما با اتصال به گمرک بیله سوار و اصلان دوز می‌توانیم علاوه بر دسترسی به بازارهای آذربایجان به بازار روسیه و حتی اروپا دسترسی پیدا کنیم.

پورسلیمان اظهار داشت: هفته گذشته طی سفر به این کشور تفاهم نامه اولیه احداث راه آهن به طول 4 کیلومتر از اصلان دوز به تازه کند پارس‌آباد میان دو طرف به امضا رسید که مقرر شد بعد از 2 ماه بررسی کارشناسی نتایج آن اعلام شود و سپس برای اجرایی شدن به تهران و باکو ارسال شود. هر چند آقای جاوید قربان اوف رئیس راه آهن آذربایجان به طور تلویحی موافقت کشورش را اعلام کرد.

وی ادامه داد: اهمیت این راه‌آهن به قدری برای صادرات و فعالان تجاری مهم است که اگر دولت هم نتواند بودجه‌ای به آن تخصیص دهد بخش خصوصی تمام توان خود را برای استفاده از منابع داخلی به کار خواهد بست.

کد خبر 104093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha