کد خبر 104096
۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
ثبت جهانی نام خلیج فارس ایران

پرشین خودرو: مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت جهانی نام خلیج فارس ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، سیدمهدی میرصالحی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: با تلاش و پیگیری مستمر دفتر مالکیت صنعتی وزارت صمت، خلیج فارس ایران با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت جهانی رسید.

وی با بیان اینکه، این نوع ثبت جهانی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری حمایت از اسامی مبدا و نشان جغرافیایی محسوب می شود، تاکید کرد: از این پس و بر اساس قوانین بین المللی هیچ کشور، دولت و سازمانی نمی تواند خلیج فارس را به اسم دیگری نام گذاری کند.
وی با اشاره به روند ثبت جهانی مروارید خلیج فارس اظهار کرد: فرایند انجام ثبت 2 سال قبل با تنظیم گزارش کارشناسی و تنظیم اظهار نامه مربوط آغاز شد.
میرصالحی افزود: پرونده این ثبت بر اساس قانون الحاق دولت ایران به موافقت نامه لیسبون در مورد حمایت از اسامی مبدا و ثبت جهانی ان مصوب مجلس و همچنین قانون الحاق دولت ایران به کنوانسیون تاسبس سازمان جهانی مالکیت فکری مصوب سال 1380 مجلس تشکیل شد.
مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزازت صنعت ثبت 6 محصول دیگر را از اقدامات دیگر این دفتر نام برد و یاداور شد: سنگ تراورتن محلات، انجیر استهبان استان فارس، زعفران قائنات، گز اصفهان، گز بلداجی و کشمش ملایر از دیگر محصولات ایرانی است که در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت رسید.

 

خلیج فارس


وی رتبه ایران در ثبت جهانی را چهارم ذکر کرد و یادآور شد: فرانسه، اسپانیا و چکسلواکی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در این زمینه دارند.
مدیر کل دفتر مالکیت وزارت صمت همچنین خاطرنشان کرد: از سال 80 تاکنون تعداد 60 محصول ایرانی به ثبت جهانی رسیده است.
میرصالحی با تاکید بر این که اولویت ثبت جهانی محصولات این دفتر میزان صادرات است، افزود: بر این اساس در گام نخست مواد اولیه به ثبت جهانی رسید و در گام بعد، اقدام به ثبت جهانی محصولات فناورانه خواهد شد.

کد خبر 104096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha