نوسازی خودروهای فرسوده سنگین نقطه قوت یا ضعف برنامه وزیر پیشنهادی صمت!

پرشین خودرو: در بهمن سال گذشته بود که رئیس جمهوری در اظهاراتی بر لزوم نوسازی ناوگان فرسوده سنگین تاکید کرد و استارت آن همزمان با ارائه طرح کلید به کلید زده شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی که اجرای طرح نوسازی ناوگان در هیاهوی مشکلات و تحریم ها می رفت که از اهداف اصلی دولت دور شود وزیر پیشنهادی وزارت صمت در ارائه برنامه های کلان خود به مجلس با تکیه بر موضوع نوسازی ناوگان فرسوده سنگین با هدف بهینه سازی مصرف انرژی در کشور بار دیگر بر اهمیت این مساله تاکید می کند.

آغاز برخی تغییرات در دولت دوازدهم در کمتر از یک سال از عمر دولت جدید با موج استیضاح وزیران و سوال نمایندگان در مجلس کلید خورد البته در این میان، "وزارت صنعت، معدن و تجارت" نیز از وزارتخانه هایی بود که از تیر رس سوال نمایندگان جان سالم به در نبرد و در ماه های اخیر و با افزایش مسائل و مشکلات بخش های مختلف تولیدی و صنعتی و کم توجهی و بی تدبیری در اختصاص ارز دولتی برای واردات و برخی تخلفات در ثبت سفارش غیر قانونی خودرو، زیر ذره بین مجلسیان قرار گرفت.

در این مدت بارها طرح سوال از وزیر صمت و استیضاح وی مطرح شد تا اینکه محمد شریعتمداری، پیش از طرح استیضاح جدی وی در مجلس، استعفای خود را تقدیم دولت کرد و دو روز قبل نیز استعفای وی مورد قبول رئیس جمهوری قرار گرفت و به فاصله اندکی از قبول استعفای شریعتمداری، رئیس جمهوری در حکمی قائم مقام وزیر صمت در امور تولید را به عنوان سرپرست و گزینه پیشنهادی وزارت صنعت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.


همزمان با معرفی رضا رحمانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صمت به مجلس، سوابق کاری و به دنبال آن برنامه های تقدیمی وی به مجلس در رسانه ها منتشر شد و مورد نقد و ارزیابی بسیاری از مخالفان و موافقان و منتقدان قرار گرفت.


از آنجا که بخش صنعت، معدن و تجارت در ایران به دلیل دارا بودن بیشترین سهم در اقتصاد به عنوان پیشران اقتصاد کشور دارای اثرات پسین و پیشین گسترده ای با سایر بخش های جامعه است از این رو بررسی برنامه های ریاست بر این حوزه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

در برنامه پیشنهادی وزیر احتمالی وزارت صمت به مجلس که عمدتا به ذکر برنامه های کلان وی پرداخته شده و به طور مشخص در خصوص هیچ کدام از صنایع تولیدی ریز برنامه ها ارائه نشده است مطلبی که قابل توجه است موضوع پیگیری "طرح نوسازی خودروهای تجاری سنگین" به عنوان یکی از راهبردها در بخش توسعه صنعت در بخش بهینه سازی مصرف انرژی است.

 

ناوگان فرسوده سنگین


از آنجا که یکی از اهداف مهم اقتصادی دولت دوازدهم، نوسازی خودروهای فرسوده سنگین و توسعه ناوگان حمل و نقل جاده ای است و این مهم، دولت را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای مصمم کرده است طرحی موسوم به کلید به کلید به منظور نوسازی ناوگان فرسوده سنگین بهمن ماه سال گذشته توسط رئیس جمهوری استارت زده شد طرحی که قرار است در 3 سال نوسازی بیش از 200 هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین اجرایی شود.

چنانچه با اعلام این طرح یکی از کارشناسان حمل و نقل، طرح دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل را انقلابی در این حوزه مطرح کرده و پیش بینی می کند که با اجرای کامل این طرح مصرف سوخت روزانه بیش از 30 درصد کاهش پیدا کند.

در شرایطی که ناوگان حمل و نقل سنگین از بیماری شدید فرسودگی رنج می برد و نوسازی آن یکی از ضرورت های اقتصادی در کشور است، دولت در نظر دارد با اجرای صحیحی طرح فوق ضمن اینکه جلوی خسارت های زیست محیطی و افزایش آلودگی هوا و مصرف زیاد انرژی را می گیرد افزایش ایمنی در جاده ها و اشتغال زایی را در این حوزه توسعه دهد. هر چند این مساله مورد توجه دولت دولت دوازدهم بوده و بر تسریع آن تاکید شده است اما همچنان به دلیل مواجهه با شرایط تحریم و تامین خودرو جایگزین با موانعی روبرو است.

با توجه نقش و سهم بالایی که خودروهای فرسوده سنگین و نیمه سنگین در آلودگی هوا و افزایش مصرف سوخت در کشور دارند و بی شک توجه و اهتمام وزیر پیشنهادی وزارت صمت به نوسازی در این بخش به عنوان راهکاری برای بهینه سازی مصرف انرژی، نشان از توجه نامبرده به اصول و اهداف مهم اقتصادی دولت است که به طور قطع در کسب رای اعتماد وی از سوی نمایندگان و تکیه زدن بر مسند وزارت صمت نقش مهمی خواهد داشت.

تحقق واقعی برنامه نوسازی ناوگان فرسوده کشور که جزء دغدغه های رئیس دولت دوازدهم نیز هست، می تواند علاوه بر تاثیر مثبت بر کاهش مصرف سوخت، نقش بزرگی در کاهش آلایندگی هوای کشور به خصوص کلان شهرها داشته باشد.

کد خبر 104099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha