کانادا آماده تعلیق قرارداد ۱۳ میلیارد دلاری با عربستان

پرشین خودرو: کانادا اعلام کرد، در صورت ضرورت آماده تعلیق قرارداد فروش سلاح به عربستان است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از الجزیره، در حالی که ریاض در میان فشارهای روزافزون برای مجازات به خاطر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول قرار دارد، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفت، اگر به این نتیجه برسد که عربستان از سلاح‌ استفاده غیر متعارف دارد، آماده تعلیق بزرگترین قرارداد فروش سلاح به عربستان است.

اظهارات ترودو بیانگر این است که ممکن است اوتاوا قراردادی که در سال ۲۰۱۴ منعقد کرده را به حالت تعلیق درآورد، براساس این قرارداد بخش کانادایی شرکت جنرال داینامیکس آمریکا صادرات خودروهای زرهی سبک به عربستان را برعهده گرفت، ارزش این قرارداد ۱۳ میلیارد دلار است.

ترودو در پارلمان کانادا با بیان اینکه انتظار دارد، سلاح صادراتی کشورش در راهی مورد استفاده قرار بگیرد که کاملا مطابق با حقوق بشر است گفت: قبلا هم وقتی که درباره احتمال استفاده نادرست از سلاح‌های صادر شده خود نگران بودیم، مجوز صادرات را تعلیق کردیم و در انجام دوباره این کار تردیم نخواهیم کرد.

نخست وزیر کانادا اعلام کرد، به منظور بررسی بلوکه کردن قرارداد فروش سلاح به عربستان، جلسه‌ای ویژه با مسئولان کشورش داشته است.

وی همچنین قتل خاشقجی را محکوم کرد و گفت، کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا به منظور بررسی اقدامات بعدی با همپیمانان این کشور مذاکره می‌کند.

دفتر ترودو در بیانیه‌ای اعلام کرد، برای بررسی موضوع خاشقجی روز دوشنبه با وزرا و مقامات دولت نشست ویژه‌ای برگزار کرده است.

فریلند هم به خبرنگاران گفت، درباره روابط با عربستان سوال‌های بسیار مهمی وجود دارد که باید مطرح شوند.

روابط میان کانادا و ریاض در سال جاری میلادی از زمان انتقاد کانادا از وضعیت حقوق بشر در عربستان، تیره شده است؛ پس از اینکه اوتاوا خواستار آزادی فعالان حقوق بشری در عربستان شد، این کشور در ماه اوت روابط خود را با کانادا به حالت تعلیق درآورد.

کد خبر 104165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha