نگاهی به دلایل زیان دهی خودروسازان در نیمه اول سال

پرشین خودرو: در پروسه طولانی و زمان بر تامین ارز از طریق ثبت سفارش در سیستم بانكی، تامین ارز از سوی خودروسازان داخلی سال گذشته با نرخ 3 هزار و 300 تومانی انجام شد. این نرخ در 5 ماه نخست امسال به 4 هزار و 500 رسید که در نهایت در مردادماه در هزینه های تولید به قیمت 8 هزار و 900 تومان محاسبه شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از بورس امروز، در حالی در گزارش های شش ماهه نخست ایران خودرو به ازای هر سهم یک هزارو ۶۷۸ ریالی و سایپا ۴۳۷ ریال زیان اعلام شده است که این مجموعه های خودروساز هنوز در کشاقوس قیمت گذاری دستوری،موفق نشدند تا به ازای هزینه ای که صرف تولید می کنند، درآمد مناسبی را کسب کنند. به گونه ای که تمام چانه زنی ها از سوی خودروسازان برای دریافت افزایش نرخ، تنها نظرات کارشناسی سازمان حمایت از مصرف و تولیدکنندگان را درمقابل رشد ۷۰ درصدی هزینه های تولید، به صدور مجوز برای افزایش نرخ کمتر از ۱۰ درصدی راضی کرد.

افزایش شدت رقابت در بازارهای داخلی و خارجی،افزایش نرخ ارز،نرخ تورم و وضع استانداردها و قوانین سختگیرانه، افزایش هزینه های تامین مالی،ارتقاء سطح انتظار مشتریان و شرایط تحریمی كشور همگی از جمله عواملی است که هزینه های تولید را نه تنها در خودروسازان بلکه تمام تولیدکنندگان در عرصه اقتصادی با مشکل مواجه ساخته است. تغییرات نرخ ارز به عنوان یکی از مهمترین این فاکتورها با تاثیر گذاری مستقیم بر قیمت تمام شده قطعات و به تبع آن بر قیمت تمام شده محصولات خودروسازان، حاشیه سود آنها را کاهش داده و حتی بعضا تولید را با زیان همراه ساخته است.

این گزارش می افزاید: در پروسه طولانی و زمان بر تامین ارز از طریق ثبت سفارش در سیستم بانكی، تامین ارز از سوی خودروسازان داخلی سال گذشته با نرخ ۳ هزار و ۳۰۰ تومانی انجام شد. این نرخ در ۵ ماه نخست امسال به ۴ هزار و ۵۰۰ رسید که در نهایت در مردادماه در هزینه های تولید به قیمت ۸ هزار و ۹۰۰ تومان محاسبه شد.

 



و اما در خصوص بهای تمام شده نهاده های تولید، آلومینیم به عنوان یک محصول سخت و پرهزینه نسبت به فولاد، از سهم ۶۵ کیلوگرمی به طور متوسط برای تولید خودرو برخوردار است. آلومینیم به ازای هر کیلو گرم در سال گذشته هفت هزار و ۹۴۰ تومان ودر سال جاری ۲۳ تومان هزینه برای خودروسازان در برداشته است. فولاد آلیاژی به عنوان مواد دیگر مصرفی در خودرو سال گذشته از قیمت تمام شده سه هزار و ۲۹۴ تومان به ازای هر کیلو همراه بود. بهای فولاد آلیاژی در سال جاری به ۶ هزار و ۵۰ تومان به ازای هر کیلو افزایش یافته است. لازم به یاد آوریست که متوسط مصرف فولیاد آلیاژی در خودرو ۶۵ کیلوگرم است.

همچنین در تولید خودرو به طورمتوسط یک هزار و ۹۰۰ کیلوگرم ورق سرد مورد استفاده قرار می گیرد که به ازای هر کیلو این محصول برای خودروسازان از رقم دو هزار و ۳۰۰ تومان هزینه در بر داشت. قیمت ورق سرد در سال جاری به ازای هر کیلو به چهار هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافت.

پلیمرهای پلاستیکی نیز به عنوان دیگر مواد اولیه مصرفی در تولید خودرو، از سهم ۴۲ کیلو گرمی در تولید هر خودرو برخوردار است. این محصول در سال جاری با رشد ۹ هزار و ۳۳۰ تومانی نسبت به قیمت سال ۹۶، درسال جاری از بهای ۱۴ هزارو ۳۰۰ تومانی برای خودروسازان برخوردار بوده است.

کد خبر 104236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha