کد خبر 104280
۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق شد

پرشین خودرو: عادل عبدالمهدی با کسب رای اعتماد پارلمان عراق، بطور رسمی نخست وزیر قانونی این کشور شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا،  پارلمان عراق در جلسه چهارشنبه شب خود علاوه بر عبدالمهدی تا به 14 وزیر از 22 وزیر پیشنهادی وی نیز رای اعتماد داد.

با رای پارلمان عراق محمد علی الحکیم وزیر امور خارجه، ثامر الغضبان وزیر نفت، فواد حسین وزیر دارایی، نعیم الربیعی وزیر ارتباطات، علی بنکین وزیر مسکن، صالح الحسنی وزیر کشاورزی و احمد العبیدی وزیر جوانان شدند.

نمایندگان پارلمان عراق همچنین علی علاء عبدالصاحب را بعنوان وزیر بهداشت، عبدالله الجبوری وزیر صنعت، باسم الربیعی وزیر کار، لوی الخطیب وزیر برق، محمد هاشم وزیر تجارت، جمال العادلی وزیر امور آب و عبدالله العیبی نیز بعنوان وزیر حمل و نقل انتخاب کردند.

در این جلسه همچنین عادل عبدالمهدی بعنوان نخست وزیر جدید عراق و 14 وزیر منتخب سوگند قانون اساسی یاد کردند.

در ادامه جلسه ائتلاف بازسازی و اصلاح (مورد حمایت سید مقتدا صدر) بدلایل اعلام نشده، جلسه پارلمان را ترک کرد.

محمد الحلبوسی نیز با اعلام پایان رسمی جلسه امروز، زمان برگزاری جلسه بعدی پارلمان برای رای اعتماد به هشت عضو باقیمانده کابینه را روز شش نوامبر / 15 آبان ماه اعلام کرد.

انتخاب وزیر برای وزارتخانه های مهم دفاع، کشور، فرهنگ، آموزش و پرورش، دادگستری و مهاجرت به جلسه بعدی پارلمان موکول شد.

به نظر می رسد اختلاف نظر ائتلاف های انتخاباتی با یکدیگر و نیز با عبدالمهدی بر سر نامزدهای این پست دلیل اصلی عدم رای گیری برای تعیین تکلیف این هشت وزارتخانه شده است.

در جلسه امروز پارلمان همچنین نمایندگان به برنامه پنجساله پیشنهادی عبدالمهدی تحت عنوان رویکرد 2018 - 2022 رای مثبت دادند.

این برنامه شامل رویکردهای اصلی عراق در زمینه سیاست خارجی، سیاست های داخلی، اقتصاد و نیز محورهایی در مورد هر یک از وزارتخانه های کشور و در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می باشد.

عادل عبدالمهدی در 10 مهرماه گذشته با حمایت دو فراکسیون بزرگ الفتح (هادی العامری) و سائرون (مقتدا صدر) از طرف «برهم صالح» رییس جمهوری جدید عراق مامور تشکیل کابینه جدید این کشور شد.

کد خبر 104280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha