چرا دولت دوباره به سراغ بحث سهمیه بندی بنزین رفته است؟

پرشین خودرو: دولت برای کنترل مصرف بنزین و عدم وابستگی به واردات به دنبال اعمال سهمیه بندی و به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت و در نتیجه آن عدم وابستگی به واردات به دنبال احیای کارت سوخت است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، سهمیه بندی بنزین از تابستان سال 86 آغاز شد و تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف بنزینی داشت که شیب روند صعودی مصرف آن تند شده بود.


از خردادماه 94 که بنزین تک نرخی شد و با قیمت 1000 تومان در هر لیتر عرضه شد، تا امروز خبری از سهمیه بندی بنزین و بازگشت بنزین چندنرخی نبود تا اینکه اخیراً وزیر نفت اعلام کرده "بحث سهمیه بندی بنزین به صورت جدی در دولت در حال بررسی است"
پاسخ این سوال را که چرا دولت دوباره به سراغ بحث سهمیه بندی بنزین رفته، باید در میزان رشد مصرف بنزین دنبال کرد. در حالی که پیش بینی می شد امسال رشد مصرف بنزین به 8.8 تا 9 درصد رشد نسبت به مصرف سال 96 برسد، این میزان رشد از 10 درصد عبور کرده است و آنچنان نمودار رشد مصرف بنزین شیب تندی به خود گرفته که دولت ترجیح داده آمار مصرف بنزین را محرمانه کند و در محرمانگی آمار مصرف، به فکر چاره بیفتد.
 

 

جدول



رشد مصرف بنزین در سال 93، تنها 1.6 درصد بود، ولی در سال 94 به 2 درصد و در سال 95 هم به 5.1 درصد رسید. میزان رشد مصرف بنزین در سال 96 به 8 درصد رسید و در سال 97 تا امروز این میزان رشد نسبت به متوسط سال 96، به بیش از 10 درصد رسیده است.

ثابت ماندن قیمت بنزین از خردادماه 94 تا امروز (1000 تومان در هر لیتر) و نبود ابزار کنترلی، در کنار نبود فرهنگ مصرف بهینه و همچنین تولید خودروهایی با مصرف بالای سوخت موجب شده تا مصرف فرآورده ارزشمند و استراتژیکی چون بنزین در کشور ما، مثل یک کالای بی ارزش و دم دستی، به صورت بی مهابا و افسارگسیخته ادامه یابد.
 

جدول

 


بدون شک اگر خودروسازان ما به تولید خودروهایی با مصرف سوخت پایین و تکنولوژی به روزتر می پرداختند، ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب با افزایش تقاضا و رشد جمعیت کلانشهرهای کشور توسعه یافته بود و مردم به فرهنگ مصرف بهینه سوخت توجه داشتند، امروز بحث سهمیه بندی و استفاده از آن به عنوان یک ابزار بازدارنده رشد مصرف بنزین، در دولت مطرح نشده بود.

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در این خصوص گفت: انجام هر اقدامی در زمینه بنزین، در جهت کنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق و عدم وابستگی به واردات است.

از اینرو دولت برای کنترل مصرف بنزین و عدم وابستگی به واردات به دنبال اعمال سهمیه بندی و به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت و در نتیجه آن عدم وابستگی به واردات به دنبال احیای کارت سوخت است.

کد خبر 104335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha