تبعات عدم اصلاح قیمتی بر مصرف کنندگان خودرو / ورشکستی بیخ گوش خودروسازان.. !

پرشین خودرو: وزارت صمت برای بهبود اوضاع خودروسازان باید چند استراتژی مهم از جمله اصلاح قیمتی را مورد توجه قرار دهد چرا که ادامه شرایط کنونی و تداوم زیان دهی شرکت ها، منجر به ورشکستی گسترده در این صنعت خواهد شد.

یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب افزود : در اولین گام ها دولت باید موضوع ساماندهی بازار خودرو را پی گیری نماید به طور قطع در این جریان قیمت خودرو و موضوع عرضه و تقاضا در بازار از موارد مهمی است که باید مورد توجه جدی وزیر جدید صنعت و معهدن قرار گیرد.

شهرام آزادی تصریح کرد: در شرایطی کنونی که شرکتهای بزرگ خودروساز زیان ده هستند به طور قطع اصلاح قیمت خودرو اقدامی است که باید به عنوان یک استراتژی توسط وزارت صمت دنبال شود.

وی با اشاره به برخی از صحبت ها مبنی بر عدم زیان دهی خودروسازان ، تاکید کرد : اینکه این روزها مطالبی در خصوص غیر واقعی بودن زیان دهی شرکتهای خودروساز عنوان می شود صحت ندارد و نه تنها امروز بلکه سالهاست شرکتهای خودروساز زیان در حاشیه زیان قرار گرفتند و این شرایط سالهاست بر این صنعت حاکم است و چنانچه به همین منوال ادامه یابد به طور حتم زمانی می رسد که ناگزیر خواهیم بود که بپذیریم که این شرکتهای ورشکسته شده اند.

آزادی گفت : با توجه به وضعیت کنونی خودروسازان باید هر چه سریعتر اصلاح قیمتی صورت گیرد زیرا این اقدام هم به نفع مصرف کننده و هم خودروساز خواهد بود .

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در صورتی که با ادامه شرایط فعلی هزینه ها ، خودروساز امکان تولید نداشته و یا با زیان تولید کند این امر به طور قطع در کیفیت تولیدات خودروسازان تاثیر خواهد گذاشت.

 



عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی استراتژی بعدی وزارت صمت در شرایط تحریم را تکیه بر توان داخلی دانست و گفت : باید خودروسازان با تکیه بر توان داخلی در حوزه توسعه محصولات جدید و توسعه تکنولوژی جدید تلاش نموده و از وابسته در تولید برخی از قطعات های تک و سیستم هایی که امکان واردات نداریم خارج شوند.


باید در داخلی سازی برخی سیستم ها در صنعت خودرو بازنگری شود

آزادی افزود: بر این اساس باید با سرمایه گذاری و حمایت مالی دولت در جهت توسعه این سیستم ها و ایجاد شرکتهایی در این حوزه گام برداشت تا به طور عملی از وابستگی تامین قطعات و سیستم های استراتژیک خارج شویم.

وی گفت : امروز مهندسان و متخصصان داخلی امکان و توان دستیابی به این سطح از دانش و تکنولوژی را دارند و تنها باید باور داشته باشیم که می توانیم و اگر اعتقاد و اطمینان نباشد هیچ زمان به این سمت نرفته و توسعه ای در این صنعت حاصل نخواهد شد.

آزادی تصریح کرد: باید در صنعت خودرو همچون سایر صنایع، اطمینان و تکیه بر توان داخلی ایجاد و با توسعه منابع انسانی و توسعه زیر ساخت ها ، دانش مربوط به حوزه سیستم ها ایجاد و سرمایه گذاری شود که به طور قطع این کارها به تنهایی از عهده خودروسازان خارج است و باید نقش کلیدی وزارت صمت را در نظر گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: البته وزارت صنعت باید از حوزه مدیریت در صنعت خودرو خارج شود و تنها نقش حمایت کننده و نظارتی داشته باشد تا این صنعت در مسیر اصلی قرار می گیرد هر چند که در شرایط سختی قرار گرفتیم و زمان از دست رفته اما باید هر چه سریعتر در این زمینه اقدام شود.

آزادی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت ادامه تحریم ها باید در داخلی سازی برخی سیستم ها در صنعت خودرو بازنگری شود و در تولید برخی از قطعات الکترونیکی که به طور قطع در شرایط عادی تولید آنها اقتصادی نیست تجدید نظر شود چرا که در شرایط تحریم ها و با عدم فروش آنها به ایران، خرید و واردات آنها از مسیرهای دیگر موجب تامین هزینه زیادی به شرکتها خواهد شد.

کد خبر 104520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha