خودروسازان با تصویب نمایندگان ملزم به اسقاط خودرو شدند

پرشین خودرو: طرح ساماندهی بازار خودرو پس از تایید و برخی اصلاحات در کمیسیون صنایع، برای طرح در صحن علنی به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: این طرح که پس از مخالفت نمایندگان به مسکوت ماندن طرح مجدد در دستور کار مجلس قرار گرفت و برای رفع برخی ایرادات و اعلام نظر نهایی به کمیسیون صنایع ارجاع شد که با با تایید و ارائه نظر نهایی کمیسیون صنایع و رفع ایرادات و برخی اصلاحات به هیات رئیسه مجلس ارائه شد.

ولی ملکی اظهار داشت: کمیسیون صنایع وظیفه داشت با توجه به بازگشت این طرح از سوی هیات رئیسه مجلس، اصلاحات را مورد نظر را انجام دهد و به هیات رئیسه ارجاع نماید که در اوایل هفته جاری نظر نهایی کمیسیون در خصوص طرح ساماندهی بازار خودرو برای رای در صحن علنی به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد.

وی گفت: اعلام نظر نهایی کمیسیون در خصوص طرح ساماندهی در شرایطی ارائه شد که مجلس در حال بررسی و رای اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی رئیس جمهور بود که تحت الشعاع این برنامه، رسانه ای نشد.

ملکی تصریح کرد: پیش بینی می شود با طی مراحل اداری و ظرف 2 هفته اینده، طرح ساماندهی بازار خودرو جهت اعلام نظر و تصویب نهایی به صحن علنی رفته و در دستور کار نمایندگان قرار گیرد.

 



سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نقاط مثبت طرح ساماندهی بازار خودرو ، افزود : هر طرحی که در مجلس ارائه می شود بر اساس ویژگی و نقاط مثبتی که در بر دارد مطرح می شود و بدون شک طرح ساماندهی بازار خودرو نیز با توجه به راهکارهایی که برای بازار خودرو تبیین شده در صورت تصویب در صحن علنی مجلس ، نتایج مثبتی را در ساماندهی بازار خودرو به همراه خواهد داشت.


وزارت نفت مکلف به تامین هزینه اسقاط از محل صرفه جویی مصرف سوخت شد

ملکی همچنین با اشاره به برخی از مصوبات در طرح ساماندهی بازار خودرو ،به تصویب طرح یک فوریت الزام خودروسازان به اسقاط بر همین اساس اشاره کرد و اظهار داشت : بر اساس این طرح خودروسازان ملزم شدند به ازای هر 4 خودرو تولیدی یک خودرو فرسوده را از رده خارج کنند بر این اساس وزارت نفت نیز مکلف است از محل صرفه جویی سوخت مابه التفاوت هزینه اسقاط را تامین کنند تا به شرکتها و مصرف کنندگان هزینه ای تحمیل نشود.

وی با توجه به نقش موثر این طرح در فعال سازی چرخه نوسازی خودروها و فعالیت مراکز اسقاط گفت : اجرای این طرح باعث می شود ضمن فعال سازی مراکز اسقاط ، طرح نوسازی و خروج خودروهای فرسوده به جریان بیفتاد و در این راستا مواد اولیه صنایع فولادی نیز تامین شود .

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طرح ساماندهی بازار خودرو بهمن‌ماه سال 96 با تایید 217 نماینده مجلس شورای اسلامی در مجلس مطرح شد. این طرح دو فوریتی که شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودرو به 55 درصد، کاهش سالانه 5 تا 10 درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیر هیبرید با سوخت یورو 5 و 6 می‌شد اوایل امسال با توجه به خروج یک طرفه ایالات‌ متحده آمریکا و بازگشت تحریم‌های مرتبط با صنعت خودرو کشور، اعضای کمیسیون صنایع به اتفاق آرا رای به مسکوت ماندن طرح به مدت 6ماه دادند که پس از مخالفت نمایندگان با مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو ، بار دیگر این طرح به کمیسیون بازگشت تا اعضای کمیسیون صنایع در ارتباط با آن اظهارنظر کنند.

کد خبر 104521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha