ماشین هایی کوچک با دنیایی بزرگ! +تصاویر

پرشین خودرو: شاید برای شما هم پیش آمده است که در پارک، کنار ساحل یا رمل های کویر ماشین های کنترلی کوچکی دیده باشید که با سرعت زیاد و صدای عجیب در حال ویراژ دادن باشد، در این مقاله شما را با این کوچولو های اعجاب انگیز آشنا می کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این ماشین هایی که احتمالا هر از گاهی در خلال گردش و تفریح در خارج از شهر یا پیست های اتومبیلرانی مشاهده کرده اید، بر خلاف ظاهر کوچکشان دنیای بزرگی دارند که چه بسا بتوان گستره این ماشین ها را هم مقیاس دنیای خودرو قلمداد کرد.

این ماشین های کوچک در خطوط تولید شرکت هایی تولید می شوند که در ارزش برند در حد و اندازه نام های بزرگ صنعت خودرو هستند.همچون دنیای خودرو برترین برند فعال در تولید این ماشین ها هم در ژاپن واقع شده است که می توان شرکت کیوشو را نام برد که سابقه درخشانی در این حوزه دارد.

مانند صنعت خودرو پس از توقف تولید یک مدل از این ماشین ها، شرکت تولید کننده همچنان خود را موظف به تولید قطعات یدکی این ماشین ها می داند.همین موارد کافیست تا به وسعت دنیای این ماشین های کوچک پی ببرید.


در این مقاله سعی شده است تا طیف های مختلف جامعه را با این دنیای جذاب آشنا کنیم.

ماشین RC چیست؟

این ماشین های کوچک را رادیو کنترلی می گویند که در میان فعالان این حوزه به ماشین های آر سی مصطلح شده است.R به معنای رادیو و C هم مخفف کنترل است که برای تلفظ راحت تر در میان کاربران استفاده می شود.

این ماشین ها هر چند در ظاهر به ماشین های کنترلی اسباب بازی شباهت هایی دارند ولی اشتباه نکنید؛ سیستم کنترل کننده این ماشین ها به دلیل تکنولوژی به کار رفته در آن، بسیار قوی تر از ماشین های کنترلی معمولی است.

 



این ماشین در 2 نوع شارژی و سوختی تولید می شود که نوع شارژی آن همانطور که از نامش پیداست همچون سایر وسایل شارژی از یک باتری شارژ شونده به عنوان نیروی محرک استفاده می کند.

مدل سوختی این ماشین ها هم با 2 سوخت الکل متانول ( ترکیب خاصی از الکل متانول،نیترو متان و روغن) و بنزین (ترکیب مشخصی از بنزین و روغن موتور های دو زمانه) حرکت میکند.

خوشبختانه بنزین این ماشین ها در کشور داخلی سازی شده است و تنها باید به مراکز مرتبط برای خرید این بنزین مراجعه کنید که البته قیمت آن با بنزین معمولی متفاوت است و مبلغی بالغ بر 85 هزار تومان برای هر لیتر آن باید پرداخت کنید.

مسافت قابل طی کردن با این ماشین ها مثل سایر وسایل وسایل نقلیه ارتباط مستقیم با وزن و حجم موتور ماشین دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع ماشین های آر سی

ماشین های آر سی در 2 سگمنت آنرود و آفرود تولید شده است که مدل آنرود جهت استفاده در سطوح صاف و پیست های آسفالت استفاده می شود و مدل آفرود، همانطور که نامش گویای آن است ویژه استفاده در مسیر های نا هموار و پیست های خاکی است.

 



مدل آفرود این ماشین ها زیر مجموعه دیگری به نام باگی دارد، که این مدل به دلیل نوع شاسی و ساخت آن از محبوبیت بالایی بین حرفه ای ها برخوردار است و بیشتر برای حرکات نمایشی و مسابقات استفاده می شود.

کاربرد ماشین های آر سی

ماشین های آر سی بیشتر کاربرد تفریحی و سرگرم کننده دارند، البته مسابقات این ماشین ها در سگمنت های مختلف در کشور و سایر نقاط جهان برگزار می شود تا جایی که در ایران هم کمیته ای به همین نام در وزارت ورزش و جوانان به ثبت رسیده است که البته هیچ فعالیت خاصی تا کنون نداشته است.

جوانان ایرانی با حمایت بخش خصوصی سابقه یکبار حضور در مسابقات جهانی ماشین های آر سی را داشته اند که مثل سایر موارد به دلیل فاصله بسیار با استاندارد های جهانی نتیجه مطلوبی به دست نیامده است.

جزئیات فنی ماشین های آر سی

ماشین های آر سی همچون خودروهای معمولی در سگمنت های مختلف و حجم موتور های متنوع تولید می شود.

حجم موتور ماشین های آر سی از 2.5 سی سی در مدل های آنرود شروع می شود تا حجم 26 سی سی در مدل های آفرود ادامه دارد که با این حجم موتور در 4 ثانیه به نهایت سرعت 80 کیلومتری خود می رسند.

حجم مخزن سوخت این ماشین ها از 75 سی سی آغاز و تا 155 سی سی ادامه دارد که به طور معمول با یک باک 150 سی سی 20 دقیقه می توان ماشین را به حرکت در آورد البته در مدل های کامیون این ماشین ها حجم باک 750 سی سی نیز وجود دارد که توان حرکتی در حدود 40 دقیقه خواهد داشت.

وزن ماشین های آر سی از 400 گرم تا 15 کیلوگرم است که این وزن ارتباط مستقیمی با حجم موتور، مصرف سوخت و شعاع حرکتی خودرو دارد.

 



شاسی ماشین های آرسی در برخی از مدل ها به صورت 2 صفحه فلزی جانبی است که سایر قطعات بر روی آن سوار می شود و در مدل های دیگر همچون باگی ها یک صفحه فلزی تخت است که موتور و باقی قطعات را بر روی خود جای می دهد.

به جز شاسی ماشین، سایر قطعات را از نوعی پلاستیک خاص تولید می کنند که مهمترین دلیل آن قدرت بالای پلاستیک در جذب ضربات است.

قطعات پلاستیکی این ماشین ها در داخل کشور قابل خریداری است و اگر در مواردی نیاز به قطعه خاصی باشد، امکان سفارش گذاری و واردات آن وجود دارد.

این ماشین ها تا حدود زیادی ضد آب است و توان حرکت در پیست ها و فضاهای خیس را دارند.

شرکت های سازنده برای افزایش حجم موتور این ماشین ها راهکار هایی در نظر گرفته اند که در ادامه به اشاره خواهیم کرد.

تیونینگ و ارتقای فنی ماشین آر سی

با اطمینان می توان جذاب ترین بخش دنیای این اسباب بازی های گران قیمت را در تیونینگ و آپشن آن جستجو کرد.


در بحث تیونینگ ماشین های آرسی تا 2 برابر قیمت پایه ماشین می توان در ارتقای فنی و ظاهری ماشین هزینه کرد.

 



از تبدیل کمک فنر های پلاستیکی به فلزی تا تعویض رینگ و لاستیک و بالا بردن حجم موتور و مخزن سوخت تنها گوشه ای از امکانات این ماشین ها در عرصه تیونینگ است، هر چند برخی از لوازم تیونینگ این ماشین ها مانند توربو شارژر و کیت نیترو در ایران وجود ندارد.

کنترل ماشین های آر سی

در پکیج ماشین های آر سی به ازای هر دستگاه یک کنترل قرار گرفته است که همچون خود ماشین، قابلیت ارتقا برای کنترل ماشین هم فراهم شده است.

برد کنترل ماشین های آر سی 300 متر است که ارتقای آن تاثیری در برد کنترل نخواهد داشت.

 



مهمترین تاثیرات ارتقای کنترل را می توان به حذف تاخیر در ارسال و دریافت دستورات خصوصا در مواقعی که تعداد زیادی دستگاه در یک مکان همچون پیست های مسابقات باشد، نام برد.

کنترل های حرفه ای و پیشرفته که قیمت پایه آن از 3 میلیون تومان آغاز می شود امکان تنظیمات جداگانه ماشین را برای کاربر فراهم می کند.

قیمت ماشین های رادیو کنترلی

ماشین های رادیو کنترلی برقی را می توانید از قیمت پایه 1 میلیون و 500 هزار تومان خریداری کنید.

در نوع سوختی اما قیمت ها بسیار متفاوت است مثلا برای خرید مدل سوخت الکلی این ماشین ها نیاز به بودجه 6 میلیون 500 هزار تومانی برای مدل پایه خواهید داشت.

مدل پایه بنزینی نیز از قیمت 11 میلیون تومان آغاز می شود.

دانستنی های ماشین های آر سی

این ماشین ها دارای 2 پیست اختصاصی در پایتخت هستند که فاصله کمی با استاندارد های جهانی دارد.

با خرید ماشین از فروشگاه های معتبر یک ساعت آموزش استفاده اولیه خواهید دید.

بیشترین آسیب این ماشین ها به دلیل گیر کردن در موانع و تلاش برای رها کردن با گاز دادن اتفاق می افتد.

در جا دور زدن در تایم بیش از یک دقیقه باعث آسیب دیدن دیفرانسیل ماشین می شود.

به ازای هر مدل ماشین آر سی که بلافاصله قابل استفاده است نسخه ای به نام «کیت» نیز عرضه می شود که باید از طریق کاتالوگ اقدام به سر هم کردن آن نمود.این مدل که قیمت بالایی نسبت به مدل مشابه دارد برای استفاده حرفه ای، مسابقات و تیونینگ عرضه می شود.

شرکت های مطرح تولید کننده ماشین آر سی برای تست محصولات و شرکت در مسابقات، راننده های حرفه ای و اختصاصی دارند.

 

در پایان جا دارد از آقای صبری به دلیل اینکه صبورانه پاسخگوی سوالات خبرنگار ما بودند تشکر کنیم.

کد خبر 104556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سبحان ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 0
    خیلی عالی